De suikerslaven

De suikerslaven Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De suikerslaven verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 5,02

Reactie no. 38
RecensieTja, dit is er weer één. een kinderalbum...een kinds album. Dit is toch echt beneden het peil van SenW. De schrijvers nemen hun lezers niet serieus...althans zo lijkt het. Redenen zijn hieronder al ruimschoots benoemd. Ik kwam er nochtans redelijk door en daarom kan ik het album niet helemaal afkraken. Er is nog een aantal albums slechter.
Datumzondag 01 maart 2020 18:57

Naamchris
Cijfer1
RecensieWat een slecht album!!

Ten eerste de tekeningen:
- Slecht getekende karikaturen. Direct al in de eerste strook: Suske die achter de pc zit. De verhoudingen kloppen niet en bovendien lijkt het helemaal niet op Suske.
- De achtergronden op de plaatjes zijn tot een minimum beperkt, maar bestaan vooral uit grote vlakken van dezelfde kleur (net als op de cover trouwens).
- De gelaatsuitdrukkingen passen totaal niet in de stijl van Suske en Wiske.
- De kleuren zijn vlak en fel (alhoewel dat laatste in dit verhaal dan nog wel past).

Ten tweede en bovenal: wat een dom en kinderachtig verhaaltje!!
Ik ben echt geen Vandersteen- of Geerts-purist, maar vergelijk dit album nou eens met De Mysterieuze Mijn, De Krachtige Krans, De Bezeten Bezitter of De Kleine Postruiter.... Dat is alsof je een Rembrandt vergelijkt met een verfwerkje van een kleuter. Het is allebei verf op doek, maar verder heeft het niets met elkaar te maken. Datzelfde geldt voor dit stripboek. Net als in de bovenstaande albums heten ook in dit album de hoofdpersonen Suske, Wiske en Sidonia, maar verder is er geen enkele overeenkomst. Niet in verhaalstijl, niet in spanning, niet in humor en niet in tekenstijl en inkleuring.

Datumwoensdag 18 september 2019 10:26

Naamkenny
Recensiehet verhaal was op zich wel leuk maar er lambik en jerom ontbreken dit keer in het verhaal. en het was beetje kinderachtig maar goed ik geeft toch een klein voldoende een 6
Datumdonderdag 03 juli 2014 17:57

RecensieIk heb echt genoten van dit album! hier kun je echt je fantasie aan uitgeven. ik maak zelf ook suske en wiske strips en daar gebeurt ook altijd ongeveer zulke fantasie. waarom ik een 9 heb gegeven en waarom geen 10 is om de volgende reden:
-ik ben fan van suske en wiske geworden omdat ik de tekenstijl van Luc Morjaeu (inmiddels vind ik elke stijl mooi), maar hier kon ik zijn stijl niet echt vinden.
-ik heb liever een album met meer hoofdpersonen (o.a Sidonia, Jerom of Lambik), en niet alleen Suske en Wiske.
-toen ik het album uit had, had ik ook nog betere ideetjes voor een cover. (bijvoorbeeld die scene waar de stad word aan gevallen door die suikerspin, of in die scene waar ze Suchardia binnen komen met dat luchtschip)

maar,....dit is echt een geweldig album!

Datumzondag 27 april 2014 14:22

NaamJeroen van Strien
RecensieIk had veel moeite om dit album uit te lezen, omdat ik hem telkens weer verveeld weglegde. Het verhaal greep me op geen enkele wijze, en het is raar om Suske en Wiske als betoverde snoepjes te zien. Het lijkt allemaal heel kinderachtig, maar toch word een betoverd kind in heet water gesmolten en wordt één van de wachters opgepeuzeld door een monster dat de slechterik in het verhaal uit zijn blaaspijpje laat komen.
Bizar, en nauwelijks herkenbaar als een Suske en Wiske-avontuur.
Datummaandag 16 september 2013 12:08

NaamSWFAN
RecensieDit album heeft me positief verrast, zeker ook omdat nummer 316 en 313 me erg tegenvielen. Ik heb het in 4-5 keer uitgelezen.

De Tekeningen zijn verfachtig maar dat kan het hebben. Net als bij 310 lijkt er balans te zijn gevonden tussen te donker en te fell. Het lijkt er opdat dit net als bij De Gamegoeroe dit weer een album is die dat kan hebben. Dit gezegd hebbend, rond het einde neigde bijna weer na Stuivende Stad/Elfstedenstunt kleuren, dat ik te druk vind.

Ik vind het verhaal uiteindelijk minder kinderachtig dan verwacht. Geen trein en toch enig ziens leuk om te lezen. Fijt blijft dat er toch ook wel meer in had gezeten. De afwezigheid van bepaalde personages is een opluchting. Hier door blijven we bespaard van overdreven flauwe grappen of voorspelbare reddingen. Een ander personage lijkt hier meer op Krimson dan de Krimson in nummer 316. Net als bij 307 zullen we moeten zien of bij een 2de of 3de keer het album overeind blijft.

7/10 Vergelijkbaar cijfer als 307 De rillende rots en 309 De Watersater. Het album haalt het niet bij die albums, maar is wel beter dan nummer 303 dat ik ook een 7/10 gaf.

Datumdonderdag 12 september 2013 09:24

NaamDe yeti
RecensieNa deze maand meerdere albums van het nieuwe team opnieuw te hebben gelezen vraag ik me af waarom ik ze eerst zo slecht vond. Ze waren inderdaad wat minder dan de oude verhalen, maar blijkbaar moest het nieuwe team nog even wennen. Het meest recente album "De vliegende rivier" vond ik persoonlijk, met name qua tekeningen erg goed.

Dit album is helaas wel wat minder, maar zeker geen onvoldoende waard. Het idee is erg origineel, maar het verhaal en de tekeningen zijn niet super, op die van de zoetekauw na dan, en het feit dat S&W een andere gedaante krijgen maakt het verhaal niet overzichtelijker. Ook jammer dat Lambik en Jerom beide niet meedoen.

Dit is de reden voor dit lage cijfer, maar toch vind ik dat het verhaal vanwege de originaliteit, de goede tekeningen van de personages voordat ze veranderen en ook de boodschap geen onvoldoende verdient.

Datumvrijdag 26 juli 2013 13:13

RecensieIn het begin dacht ik...ojee een kinderverhaal, maar het is me toch meegevallen. De strijd tussen de tovenaar, en het overleven, wordt toch goed in beeld gebracht. Als je het verhaal vaker leest zit er toch meer in dan alleen wat kleurig bewegend snoepgoed.
Frisse tekeningen en inkleuring ook.
Datumzaterdag 20 juli 2013 16:49

NaamPapakai
RecensieHet eerste album dat mijn zoontje heeft gelezen en hij vindt het nog steeds een leuk verhaal. Ik heb het ook gelezen en natuurlijk is dit verhaal gericht op een jong publiek. Ik vind de titel behoorlijk sterk en de cover is ook origineel. Het verhaal getuigt van fantasie en de tekeningen zijn in orde. Maar het beklijft niet bij volwassen lezers, dat is wel duidelijk. Een voldoende.
Datummaandag 24 juni 2013 19:42

NaamJan Bex
RecensieNummer 318 in deze in de Lage Landen wereldberoemde reeks: Suske en Wiske. Hun bedenker, Willy Vandersteen (1913-1990), is al ruim twintig jaar overleden. Het oeuvre verderzetten dat generaties, inclusief ondergetekende, leesplezier heeft bezorgd, is een ondankbare job. Al is het werk dat allicht niet slecht betaalt. Het afkalven van een imperium zullen Morjaeu en Van Gucht in tijden van ontlezing zeker niet stoppen van ontlezing zeker niet stoppen met slechte verhalen als 'De suikerslaven'. Het duo heeft wel talent, maar helaas onvoldoende zelfkritiek. Deze Sus en Wis in het land van de snoep is een bijeengeharkt holderdebolderverhaaltje dat zich naar een van de meest getelefoneerde finales ooit sleept. Ja, ja, snoepen is naar het schijnt niet gezond. Morjaeu en Van Gucht kunnen echt wel beter.
(1/9/2012)
Datumdonderdag 24 januari 2013 21:37

NaamLéon
Cijfer1
RecensieSorry Luc, sorry Peter. Dit gaat de verkeerde kant op. Het lijdende Leiden was een prima Suske en Wiske. De halve Havelaar ook. Die kant moeten jullie op. Het spijt me te moeten zeggen, maar dit verhaal vind ik een dieptepunt in de reeks. Het bizarre blok heb ik al laten liggen vanwege de "bizarre" inhoud, dit deel is voor kleine kinderen. Hier beleeft een Suske en Wiske liefhebber geen plezier meer aan.
Datumdonderdag 15 november 2012 20:22

Naamdaan smetsers
Recensiehet is een verhaal wat je niet zou verwachten van Suske en Wiske dat maakt het juist zo leuk voor één keertje natuurlijk
Datumzaterdag 10 november 2012 10:08

NaamHans
RecensieKinderachtig slecht..... meer kan ik er niet van zeggen.

Als ze met dit soort albums door blijven gaan, denk ik dat ze beter kunnen stoppen en gewoon verder moeten gaan met klein suske & wiske........

Datummaandag 5 november 2012 14:40

NaamHage
RecensieIk geef dit verhaal een 6.5, waarmee ik het hoger waardeer dan de bananenzangers, die het met een terechte 5.6 moet doen. Dit verhaal vind ik persoonlijk veel fantasierijker en dat past wel bij een S&W vind ik.

Waarom dan toch die 10? Er moet wat balans zijn tegenover al die onterechte enen... Nu komt de score, als ik het goed berekend heb, net boven de 5 uit. En dat is toch wel het minste cijfer dat deze strip verdient...

Datumdonderdag 18 oktober 2012 18:33

RecensieIk snap de reacties hieronder niet.
Ik vind dit echt een goed album. Leest lekker weg, misschien soms iets te makkelijk.
Maar de tekeningen zijn van hoog niveau! Een genot om naar te kijken!

Voor mij een dikke 9!

Datumwoensdag 17 oktober 2012 06:44

NaamMyrthe
Recensieecht heel slecht vind ik dit verhaal niet ik zie een kleine link naar 'niet te veel snoepen het is slecht voor je' wat ik wel jammer vind is dat alleen Suske en Wiske echt voor komen van Jerom en Lambik heb ik niks gezien . maar wat ik ook met anderen eens ben is dat dit verhaal niet veel beter is als de vorige. Jammer hopelijk wordt de volgende beter.
Datumvrijdag 12 oktober 2012 20:49

Leeftijd1
RecensieDat er mensen zijn die dit album met een voldoende beoordelen heb ik maar te accepteren. Alleen, een bijna 5 voor dit album is veel te hoog! Dit flut verhaal raakt kant noch wal en slaat eigenlijk nergens op. Het is echt huilen met de pet op! Ik begon het verhaal te lezen en het deed echt helemaal niets met me. Ja, ik bleef verbijsterd achter toen ik de knipoog van Wiske had gehad. Het verhaal is een opeenstapeling van onlogica, flauwekul en van kinderachtig gedoe! Beste schrijvers, jullie weten toch dat een kleuter nog geen 5,95 euro aan zakgeld krijgt? Het is, net als de voorgaande 2 albums een afgeraffeld en onherkenbaar geheel. Meer kan ik er echt niet van maken!Het is pieken en dalen met deze schrijvers; er zijn een aantal sterke verhalen verschenen de laatste jaren, maar wat ik nou niet begrijp is dat een team schrijvers steeds maar weer door de ondergrens mag zakken met hetgeen ze afleveren aan de lezer! Kijk, dat Vandersteen een buitenaards talent was hoef je mij niet te vertellen, maar dit gaat de laatste jaren toch helemaal nergens meer?! Dus mijn suggestie: treed eervol af, maak plaats voor een talentvoller schrijver(s) die in ieder geval op zijn minst blijk van inzet geeft! Dan vergeten we de laatste pak hem beet 30 albums en starten we gewoon opnieuw met de reeks
Datumzondag 16 september 2012 22:36

NaamErik Boere
RecensieBen ik nu enige die zich afvraagt hoe het is afgelopen met de opgeloste kindjes in de geiser? Meegaand in het verhaaltje betekent dat dus ettelijke overleden kinderen, en dat vind ik niet in de geest van suske en wiske. Net als een Wiske die aan de tandenfee vraagt of ze Kari Yes gaat "afknallen". Ik vond dit vooral door dit soort details een bar, bar slecht album.
Datumzaterdag 8 september 2012 17:33

RecensieHet basisidee van dit verhaal is best goed, ondanks het feit dat ik wat flashbacks kreeg van 'Sjakie en de chocoladefabriek.' S&W komen terecht in een snoep/fantasiewereld. De onderhuidse, moraliserende boodschap: "Snoep verstandig, eet een appel" is er ook. Ondanks het redelijk goede basisidee voor het verhaal is het verhaal zelf voor mijn gevoel kort en voorspelbaar. Dat die tandenfee bang was voor een spin voelde ik al ruim van tevoren aankomen. Het kind dat in de warmwaterbak valt kon toch wel iets subtieler? Bovendien lijkt dat smeltende kind verdacht veel op het kind dat later door de tandenfee weer normaal gemaakt wordt en wat is het idee om dit kind als 'lelijk' neer te zetten? Ook in de vooraankondiging "Tanden poetsen was nog nooit zo sexy" vind ik eigenlijk niet kunnen! Ook het grapje aan het einde met 'de golden delicious' was erg voorspelbaar. Ondanks het goede basisidee voor het verhaal vind ik het helaas 'ruim onvoldoende' daarom een drie als beoordeling.
Datumzaterdag 1 september 2012 11:21