De bibberende Bosch

De bibberende Bosch Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De bibberende Bosch verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,42

RecensieNa wat mindere albums hoop ik met dit album weer in een betere Suske en Wiske tijd te komen. Vorige albums ( het verloren verleden, Sooi en Sientje en de fabuleuze freak) waren stukken minder goed. Dit album is al beter, maar ik hoop dat het nog beter kan worden. Dit album doet me vooral terugdenken aan nummer 278, de kunstkraker. Er komt in het album ook een schilder, maar ook de wereld waar Suske en Lambik in zitten doet me wel weer denken aan de kunstkraker. Het album zit vol fantasie en verbeelding, waardoor de prenten meestal zeer mooi zijn. Er zitten ook zeer veel soorten personages bij (soms zeer rare). Dit is een album dat duidelijk een verbetering is voor de Suske en Wiske-fans.
Datumzondag 11 februari 2024 12:02

RecensieEen fascinerend schildersverhaal. Volgens mij hebben we onderhand wel alle grote schilders van de Lage Landen gehad…hoewel het zijn er zoveel….Niet erg, leuk is zeker dat dit verhaal anders loopt dan veel andere “Schilder” verhalen. Schannulleke ( soms neigt de relatie Wiske-Schannulleke vervelend te worden, het zit hier net op het randje…poppenmanie….pfff) verdwijnt door toedoen van Suske en hij moet met Lambik en Jerom naar het verleden op zoek naar een alchemist die herinneringen kan uitwissen. Wat vergezocht maar de vergelijking met de moderne iCloud vind ik wel gepast en wellicht zelfs aanvaardbaar, zeker als je dat koppelt aan de imaginaire wereld “Memoria” ( ik weet niet of Jung deze theorie aanhing…..weten andere lezers dit misschien?). In het ’s-Hertogenbosch van de vijftiende eeuw, komen zij de alchemist Al-Kimia die hen vertelt over “Memoria”. Ze gaan er naar toe en proberen zo de herinnering aan de pop van Wiske uit te wissen. De reis in “Memoria” is erg mooi en goed gedaan, het is wel zo dat Suske erg veel uitleg geeft maar ik denk dat dat wel nodig is voor het verhaal. Voor de rest is dat het gedeelte van de vertelling die het meeste pakt; de monsters, de tekenstijl , Schannulleke en de vergeetput als hoogtepunt. De terugblikken naar Wiske werken ook goed. Dat zij thuis is en dat Suske met Lambik en Jerom aan de slag zijn, is een goede keuze. Verder waren de ontboezemingen van Furatus/ Molenwieck over de kriebelziekte ( die bestond echt) erg mooi gedaan. De bijfiguren: Jeroen Bosch, Furatus en Colijn zijn allen sterk. Het aparte einde is ook erg fijn om te lezen. De flauwe humor blijft tot een minimum beperkt: Lambk die chili maakt is niet leuk, Jerom lijkt gedegradeerd van spierbundel tot iemand die alleen maar rotopmerkingen naar zijn kale vriend werpt, het verwisselen van de bloemen met de zak ontbeert humor. Leuke grap is de zelfspot met de zwaartekracht in strook 140. Los van de humor is het jammer dat Jerom alles doorziet in de woning van Furatus/ Molenwieck. Natuurlijk zijn er op- en aanmerkingen op dit verhaal te maken maar ik merk duidelijk dat gaandeweg het duo Gught/ Morjeau langzaamaan wel van hun misstappen hebben geleerd. Er blijven irritaties die kenmerkend zijn voor dit duo ( het vervelende woordgebruik, in dit geval “oeps”….continu en het zwakke gevoel voor humor om iets te noemen) maar dat is hier minder en dat komt dit verhaal ten goede. Een goed idee wordt nu niet door onnozelheid de nek omgedraaid. Dit relaas is doordacht in elkaar gezet. Een mooi gedetailleerd getekend verhaal met een portie goede geschiedenis gelardeerd met spanning, emotie en opoffering zorgt er voor dat dit een ijzersterke episode is. Ik moest wel een beetje aan “de Kunstkraker” denken.
Datumzaterdag 19 december 2020 14:10

NaamJM ZWAAN
RecensieHulde! Dit album is absoluut een van mijn favorieten van luc en pug. Ik vond memoriam leuk gevonden. Het tekenwerk en inkleuring is fantastisch! Dat digitalent inktwerk doen de albums goed.
Datummaandag 03 oktober 2016 13:39

NaamKaj
RecensieHet album is een onwaarschijnlijke combinatie van Inception en het schilderwerk van Jheronimus Bosch. Vooral de geflipte passages in droomwereld Memoria (waarom was dit niet de titel!?) zijn zeer amusant. Skelettenridders. Een reusachtig Schanulleke-monster. De knuffelbare horrorfiguren uit het werk van de befaamde Brabantse schilder van weleer. Ergens is het jammer dat Boschception een klein onderdeel is van de verhaallijn, want de creatieve gekte wordt steeds onderbroken met minder interessante passages in 'de echte wereld'. Hier had een veel leuker album ingezeten. Het lijkt alsof de laatste +/- 10 albums onder een strikte tijdsdruk eruit worden gegooid, terwijl ze niet altijd gemaakt zijn met de liefde waarmee de klassieke albums zo tijdloos konden worden.
Datumzondag 14 augustus 2016 14:30

Naaminge
Recensiewat is dit voor een horrorverhaal en dan bedoel ik die gedeelten die in Memoria afspelen en dan die tekeningen ervan, om bangelijk ( Nederlandse betekenis) van te worden. Zie maar eens hoe Schanulleke er uit ziet.
Ik ben bekend met het werk van Jheronimus Bosch (en vind het niet mooi) maar hier in het album wordt er te weinig aandacht aanbesteed. Vergelijk maar eens met de verhalen uit de penselentrilogie.
Vermomming kok Lambik hebben we eerder gezien en gek eigenlijk dat de teletijdmachine niet gebruikt wordt om Schanulleke te redden.
Datumdonderdag 17 maart 2016 19:43

RecensieLeuk verhaal, Mooie tekeningen, maar wat mij betreft te weinig Bosch erin. Miste zijn schilderijen die ze volledig hadden kunnen laten zien, wel af en toe op de achtergrond, voorkant album en in Memoria, maar daar kom je pas achter als je de schilderijen van Bosch opzoekt. De titel, verhaal en de voorkant van het album, laten geen logisch gecombineerde eenheid zien wanneer je zonder informatie het in de winkel ziet, wat naar mijn mening het cijfer iets laten zakken.
Datumzondag 28 februari 2016 13:07

RecensieDat de Studio hulde wil brengen aan een beroemd schilder is natuurlijk mooi, maar dit verhaal is toch wel heel erg vergezocht. Het haalt niet het niveau van DE RAAP VAN RUBENS waar de plot nog realistisch was

Dat Lambik niet niet meteen een keukenprins is, wisten we al langer

We komen wat te weten over Jheronimus Bosch, die in werkelijkheid Van Aken heette

De passages in Memoria komen bij momenten nogal griezelig over

Lambik lijkt in z'n vermomming als kok erg op de Spaanse kok in HET LIJDENDE LEIDEN

Al Kimia zegt in 1485 dat hij terugkeert naar het kalifaat. Dit is natuurlijk een verwijzing naar het heden, maar in die periode bestond het zogenaamde "Schaduwkalifaat". Dit was eigenlijk een sultanaat in Egypte en omliggende gebieden dat veroverd was door de Ottomanen, die het regeren echter aan de Mammelukken overlieten

Datumzaterdag 20 februari 2016 14:14

RecensieEen leuk verhaal, maar ik had er toch iets meer van verwacht.
Datumzondag 14 februari 2016 09:47

Leeftijd53
RecensieOok ik was bij het zien van de kaft en het lezen van de korte omschrijving sceptisch over dit album. Gelukkig wordt dit volledig gelogenstraft. Het verhaal leest vlot weg ondanks dat er veel sprongen in locatie en tijd inzitten. De bijzonder mooie tekeningen geven dit album net dat beetje extra. Geen album dus dat ik na de eerste keer lezen gelijk bij de rest leg, maar zeker eerst nog enkele malen lees en over een tijdje weer zal pakken.
Datumvrijdag 12 februari 2016 13:39