Het gewiste Wiske

Het gewiste Wiske Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het gewiste Wiske verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,09

NaamWalter
RecensieDe verhalen van de zwarte madam waren in het verleden in mijn ogen altijd bijzonder chaotisch. Dit keer wordt zij weer succesvol van stal gehaald. Prima verhaal, goed te volgen en leuke humor.
Datumzaterdag 14 augustus 2021 13:25

RecensieEen leuke titel voor een wat middelmatig verhaal. Hoewel ik niet zo fan van De Zwarte Madam en haar kornuiten ben, was ik wel benieuwd naar wat zij allen van plan waren. Het idee op zich is aardig om Wiske zo haar geheugen af te nemen en zo de langgekoesterde wraakacties voort te zetten. Dat is een erg goed gegeven.Merkwaardig is dat de trawanten van de Madam zo makkelijk over te halen waren door onze vrienden. Leuk is wel dat deze Madam weer agressiever is dan die uit Gardavu van de nevenserie “Amoras”. Mag je die nu wel hier mee vergelijken of niet? Het verhaal is beter op orde dan “Team Krimson” maar nog steeds matig van kwaliteit. Er wordt wel heel veel gerefereerd aan oude albums: zelfs het Hondenparadijs is terug dat in “De Mysterieuze Mijn” al opgedoekt was. Het teruggrijpen werkt niet: het Hondenparadijs neem je terug, maar andere zaken die ook van belang zijn, krijgen geen aandacht: Lambik die doet alsof hij Tobias niet kent en Jerom die in één keer allergisch is voor dieren: Hij had dan een groot aantal albums niet kunnen meebeleven. Waar zat Sus Antigoon …ook in het steen? De Franse taal van de Madam is nu wel erg simpel gedaan, het wordt een beetje irritant. Ook vreemd is dat de Madam en haar kornuiten overduidelijk lawaai maken en alleen Wiske merkt dat op. Ik moet ook aangeven dat de kinderlijk stijl die de serie nu al jaren kenmerkt, mij nog steeds niet aanspreekt. De illustratie van het kaft is erg goed gedaan.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 09:01

RecensieEen beetje rommelig verhaal dat begint met Wiske in Het Steen zonder dat initieel duidelijk is wat ze daar doet (later blijkt dat ze een soort speurtocht aan het doen was). Dit leidt tot verwikkelingen met de Zwarte Madam en kornuiten, die opeens als normale karakters in de mensenwereld opereren (zonder enige geheimzinnigheid), waarbij Wiske haar geheugen verliest. Sus Antigoon duikt ook op evenals hond Tobias. Leuk voor de nostalgie maar als verhaal heeft het weinig om het lijf. Een krappe 7.
Datumwoensdag 09 september 2020 17:13

NaamStefan Bartelds
RecensieEcht wel een van de betere Suske en Wiske-albums sinds de grootste veranderingen afgelopen jaren. Goed verhaal en ook met een paar mooie plots en twists, mooi in elkaar gezet en ook wel prachtige tekeningen (ondanks het niet echt mijn stijl is).
Genoten van deze strip! En ook goed om Tobias weer 's te zien (en de Zwarte Madam uiteraard ook ;)), mag vaker!
Datumdinsdag 01 september 2020 19:26

RecensieLeuk verhaal, eindelijk weer eens met de Zwarte madam en haar handlangers in de hoofdrol (en een rol voor Tobias). Mooi getekend, met veel verwijzingen naar oude verhalen.

Wel vreemd dat het jubileum-logo niet op het album staat. Daar zijn ze waarschijnlijk van af gestapt. Een beetje jammer, maar doet aan het album zelf geen afbreuk (ook een mooie cover trouwens).

Datumdinsdag 25 augustus 2020 07:58

RecensieHet album vond ik mooi. Weer een hele vooruitgang tov de vorige album die ik meer in de reeks van Kiekeboe thuishoorde (ik ben ook een fan van deze serie maar juist het verschil maakt beide series zo uniek)
Helemaal mooi is dat het in de stijl van het Suske en Wiske album de Zwarte Madam en met Tobias brengt het ook het Hondenparadijs weer terug. Ook die herinneringen brachten weer veel uit het verleden naarvoren en dat past zeker bij de viering van het 75 jarige jubileum
Toch is het misschien een beetje een gemiste kans om hier een veel dikker verhaal van te maken met meer herinneringen uit voorgaande avonturen. Of misschien meerdere avonturen erin te laten overlopen zoals dat nu ook met de albums de Zwarte Madam en het Hondenparadijs is gebeurd. Maar niet slecht. Het album is eigenlijk te dun.
Tekeningen zijn mooi, zeker de achtergronden en de kleuren. Verder qua hoofdpersonen zie ik dat Lambik er niet meer alleen vervelend onnozel eruit ziet en Sidonia ziet er ook beter uit. Het probleem met Suske en Wiske is dat ze wel mooi zijn, maar niet echt meer als Suske en Wiske eruit zien, daardoor werkt de serie bevreemendend: het is een Suske en Wiske maar de hoofdpersonen zelf zijn anders. Jerom is wel beter en komt iets minder vrouwelijk over Als hiervoor. Complimenten voor hoe Kludde em Lange Wapper zijn getekend. Zeker ook Lange Wapper als kat. Echt in de stijl vam het album De Zwarte Madam. De voorkant is echt fantastisch!
Dus weer een mooi album en het zou zeker een 8 hebben gehad, maar er gaat weet een punt van af omdat weer wordt gevloekt op strook 104. Woorden als "verdomd" hoort gewoon niet in de kinderstrip en dat deed Willy Vandersteen en Paul Geerts ook niet en zeker uit de mond van Suske. Ik snap niet waarom de schrijver daar niet een beter alternatief voor kan vinden. Dit kost weer een punt.
Datumzaterdag 22 augustus 2020 22:51