De zalige ziener

De zalige ziener Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zalige ziener verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,28

RecensieSinds album 355 gaat het niveau toch wel weer wat naar boven is gegaan. Lambik wil weten hoe zijn toekomst er uitziet. Zo van die zieners is nog wel iets voor mij. Wat ik wel begin te merken is dat er minder en minder met de teletijdsmachine wordt gereist. Ik vind het raar dat ik dat niet al vroeger heb gemerkt. Dit album is mooi getekend zeker de tekeningen bij de bergen waren mooi.
Datumzondag 12 februari 2023 12:26

NaamFiene
Leeftijd8
RecensieEen leuk en mooi album! Ben een heel groot fan en vind het een top album! Ik vind het ook superleuk dat Lambik(😄) een hoofdrol speelt!
Wel een beetje raar dat Jerom als een “hond” speelt, maar dat maakt het geen minder leuk album van! Verder vind ik de tempel ook heel gedetailleerd! Met de dromen van Lambik snapte ik het verhaal eigelijk ook veel beter! En Kassandra had haar naam bijna verklapt, maakt het ook weer voor mij best wel grappig. Ben superblij ermee en heb het album al een stuk of vijftig keer gelezen en dan is het nog altijd even spannend!!! Ben er echt SUPER blij mee!! Sowieso: geen geld verspilling!!!
Datumvrijdag 29 oktober 2021 18:37

RecensieToen dit verhaal in de krant liep, verscheen een artikel waarin iemand stelde dat Lambik vaker dan Suske en Wiske de cover sierde en hij in de meeste gevallen degene was die het avontuur in gang zette. Dat artikel maakte ook duidelijk dat mensen zich tijdens de lockdown met de gekste dingen bezig gaan houden als ze zich vervelen. Hoe dan ook, wat Lambik betreft, afgaand op dit verhaal, lijkt dit inderdaad zo te zijn. Dit is een bijzonder sterk verhaal met Lambik in de hoofdrol
Het thema van toekomstvoorspellers komt niet vaak aan bod, en laat hier duidelijk merken dat de toekomst kennen ook niet alles is
Als de amulet gebruikt wordt, stijgt het hoofddeksel van de drager omhoog. Kassandra draagt dit echter niet, maar haar paardenstaart reikt naar boven bij gebruik
De Indische god is vernoemd naar een specerijenmix: Garam masala. Yomodani, de naam van de plaats waar z'n tempel in de buurt staat, is minder duidelijk. Het zou "Antwaarps" kunnen zijn voor "Ja, maar dat niet"
De outfit die Lambik als Lambica draagt is wel heel apart. Nogal flamboyant en z'n bolhoed past er niet zo bij
De naam van Kassandra is al eeuwen verbonden met waarzeggerij. In de Griekse mythologie was Cassandra een zieneres (die deels verbonden was met het paard van Troje) wiens voorspellingen altijd uitkwamen, maar door een vloek werd ze nooit geloofd. Dat blijkt hier ook. Niemand luistert naar Kassandra omdat ze er niks van bakt. Toch heeft ze veel kennis van dergelijke zaken en is ze zelfs op de hoogte van de amulet van Garamasala
Dat Jerom voor hond moet spelen is een nogal flauwe grap, maar waarom blijft hij zich in die rol gedragen?
Er blijken voor Madame Loventa zes eerdere dragers van de amulet geweest te zijn. Er worden er twee bij naam genoemd. Madame Loventa kreeg de hanger van Madame Bogus en Kassandra heeft het over ene Wizzorius
Als de drager van de amulet verdwijnt, komt deze als standbeeld in de tempel van Garamasala terecht. Dit doet een beetje denken aan wat er in SOS SNOWBELL gebeurde. Maar de "beelden" lijken niet in volgorde te staan
Datumdonderdag 24 juni 2021 15:41

NaamRemco Lodeweges
RecensieDe Scheve Schot en de Fluitende Olifant waren verhalen met een zeer hoge kwaliteit. Dan is het voor een recensent te hopen en spannend of deze spanningsboog hoog wordt gehouden en niet weer inzakt naar de bedenkelijke kwaliteit van sommige voorgangers. Het antwoord is dat de kwaliteit net zo hoog is als de twee eerdere verhalen. Ook dit is weer een sterk verhaal. Er zitten wat paralellen in met andere verhalen maar dat hoeft geen probleem te zijn. De insteek is fris en die begint al bij het begin waarin Lambik aan een depressie lijdt: dit is leuk gedaan en er zit zelfs zelfspot ( Lambik die zegt dat hij is verworden tot dwaas die alleen maar op zijn snuffert valt…zouden de makers deze recensies lezen? ) in, iets wat deze serie zo nodig had. Leuk is ook de levenswijze vuilnisman. Goed werkt ook dat Suske en Wiske toch weer degenen zijn die de rommel opruimen en het verhaal bij elkaar houden. Lambik is echter wel de hoofdrolspeler en doet dit op de oude vertrouwde goede manier. De wijze die wij zolang hebben gemist. De anderen zijn gedienstige assistenten die het relaas in gang houden. D opbouw van het verhaal is goed: langzaam worden het plot uitgelegd, en de gebeurtenissen onderstrepen de situaties die Lambik brengen tot wat hij doet. Dit komt de spanning ten goede. Humor zit er ook in ( onder andere de genoemde zelfspot maar ze wordt nooit flauw. Er zijn geen Morjeau/ Gught grappen en grollen om het leuk zijn. De lol is hier veel subtieler. De plot is spannend en goed uitgedacht en ook enigszins onverwacht. De tekeningen lijken ook in een opwaartse lijn te zitten ( ook weer vanaf de laatste twee verhalen): alles is gedetailleerder. Feit blijft wel dat de figuren nog steeds door hun knieën gezakt lopen wat traag overkomt. Jerom als hond mag wat vreemd zijn maar storend is het geenszins: we hebben dit ok in een verhaal als de “Baobab” gezien…ok, niet als hond weliswaar…maar toch. Dit is een goed verhaal met Lambik in de hoofdrol wat doet denken aan goede oude tijden: hij is niet meer de sukkel die alleen maar op zijn gezicht valt…om hem maar te reciteren ( of bijna reciteren). Hij blijft wel leuk. Een goed verhaal en ik hoop dat de kwaliteit zo blijft en niet meer afzakt naar het niveau van nummers 352 en 354. Ik geef het team het voordeel van de twijfel en dat het geleerd heeft van het verleden. Hoop doet leven!
Datumzaterdag 24 april 2021 11:14