De zilveren appels

De zilveren appels Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zilveren appels verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,25

RecensieDit kortverhaal is tevens een reclamealbum. Dit keer gaat het over sparen, een nobel streven maar niet echt een opwindend onderwerp om een album over te schrijven. Op zich is het verhaal best leuk en zitten er beslist aardige dingen in. Je zou zelfs de huifkar van Sidonia als het uitsparen van bezinekosten. Suske en Wikse belanden in een betoverd bos en mogen dat bos pas verlaten als ze zilveren appels sparen. Zo simpel is het: Wiske verkwist en Suske spaart. Zo simpel is het. Wiske is leuk en Suske wordt door zijn heilige gedrag oervervelend. Zo simpel is het. Wat er nog bij komt is dat alle elementen al een keer zijn gebruikt: het verboden betoverde bos, de gokelementen om maar wat te noemen. De paddestoel speelt een leuke dubbelrol. de andere spelers ( bijfiguren) zijn niet noemenswaardig. Goed is dat de eigenlijke hoofdrolspelers Suske en Wiske zijn en dat zij, uitsluitend geholpen worden als dat echt nodig is. Toch blinkt dit aardige verhaaltje niet uit in kwalitiet omdat het niet origineel is en het belerende aspect ( ga sparen ) er te dik op ligt. Daarbij is sparen anno 2021 de moeite niet meer. Ook dit albu overleeft de tand des tijds niet.
Datumwoensdag 12 mei 2021 11:29

Leeftijd103
RecensieWe moeten sparen volgens dit reclame album. Echter sparen levert nu weinig meer op dan het geld bewaren in een oude sok.

Enige leuke scenes met voorzichtige Suske tegenover overmoedige Wiske.

Datumzondag 23 oktober 2016 04:12

RecensieZelf ben ik niet in het bezit van dit album en heb het dus vrij weinig gelezen. Zodra Suske en Wiske in een betoverd bos, een verboden zone, belanden krijgen ze het aan de stok met de tovenaar Argentos die hen alleen wil laten gaan als de kinderen weten hoe ze zilveren appels moeten sparen. De vliegende zwam is helaas erg dubbelhartig als het om zijn aangeboden hulp gaat en Wiske laat zich gemakkelijk misleiden door de vrouwen Fatti (gebakkraam), Boeboel (drank), Karoo (goktent) die haar de zilveren appels willen aftroggelen in ruil voor gebak, limonade en gokken. Suske doorziet dit en hij wil gewoon zilveren appels vergaren omdat hij sparen nuttig vindt en het gebied uit wil. Wiske blijkt echter stronteigenwijs te wezen en ik herkende in haar gedrag naar Suske toe iets uit mijn eigen jeugd omdat ik ook eens niet naar mijn broer luisterde en toen chocolademelk bestelde in een Oostenrijks hotel wat eigenlijk niet kon. Als Argentos de verboden zone laat verdwijnen en aan de natuur terug geeft blijkt dat Wiske nog steeds niet met spaargeld om kan gaan wat ze wederom aan gebak wil besteden waarna Suske haar pijnigt met een weggeschoten appel tegen haar eierkopje aan zodat ze het wel naar de bank moet brengen!
Datumzaterdag 30 juli 2016 21:34