Het betoverende boek

Het betoverende boek Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het betoverende boek verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,25

RecensieToen dit album geïntroduceerd werd was ik laaiend enthousiast. De cover maakte me erg nieuwsgierig en dus kon ik niet wachten om dit album zien te bemachtigen. Laatst is me dit gelukt en het album eindelijk gelezen, naar het was niet wat ik verwachtte. Al met al wel een typisch Suske en Wiske verhaal met mooie tekeningen, maar een beetje té voorspelbaar
Datumzondag 13 oktober 2019 10:12

NaamLeo
RecensieIk vond het verhaal heel goed en zeker ook passen bij het thema: de viering van de Standaard Boekhandel. Ook goed om kinderen op het mooie en belang van het lezen van boeken te wijzen. En het wordt niet moraliserend erop gelegd dus is goed. Ook weer een nieuw inzicht in relatie Lambik en Sidonia. Ook de achtergronden in de tekeningen zijn mooi afgewerkt en gedetailleerd en de andere kleur wanneer een verhaal wordt verteld geeft ook een mooi effect.

Waarom toch niet hoger dan een 7? Ondanks dat de achtergrond tekeningen mooi zijn, komen de tekeningen van de hoofdfiguren wat vreemd voor nog. Net alsof de tekenaar de figuren nog niet in de vingers had. Ook lijkt de stijl steeds meer af te drijven van de Suske en Wiske stijl. Waar ik nog het meeste moeite heb, is Adonis die een hele andere karakter geworden is (qua uiterlijk) en Lambik is karakterloos. De tekeningen waarin hij zijn spijt betuigd tov Sidonnia zijn zeer emotieloos en lijkt of hij een verhaaltje vertelt. Ook bij het laatste album de Wrede Wensput heb ik het idee dat het voor de tekenaar moeilijk is om de nieuwe stijl Lambik echt emoties van spijt te kunnen tonen. Hij komt dan bij mij over als een onnozel figuur en geen grappig onnozel figuur maar een beetje als een ietwat arrogant figuur die denkt leuk te zijn maar het niet is. Ook de plaats van het spookhuis in het verhaal begrijp ik niet echt.

Maar in totaal dus een ruime 7 mede door het sterke verhaal en de hele mooie en gedetailleerde tekeningen van de achtergronden.

Wel vind ik dat de Standaard Uitgeverij dit verhaal commercieel uitgebuit heeft door dit album als stickerboek te laten verschijnen en dit in een soort Panini-achtig systeem te doen om via de standaard boekhandel zoveel mogelijk mensen strips te laten kopen. En je moet er dus heel wat kopen wil je het album vol krijgen zeker omdat je dubbele kan hebben etc. En dan wordt het boek als een kado gepresenteerd door de Standaard boekhandel.

Uiteindelijk is het boek gewoon verkrijgbaar voor 9,99 euro en dat is eigenlijk enigzins balen voor de mensen die al die stickers kochten om het album vol te.krijgen en anderzijds is het wel weer duur voor zo'n kort verhaal. Kortom een kado voor de lezers was het volgens mij echt niet, eerder een heel dure grap maar wel een mooi verhaal..

Datumzondag 23 juni 2019 23:27