De Lambik files: De mysterieuze cirkel

Familiestripboek 1999 met het verhaal 'De mysterieuze cirkel' Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De mysterieuze cirkel verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,00

Recensie Dit verhaal is het eerste uit een negental verhalen uit de nevenreeks: De Lambik-files.
Lambik heeft een nieuw beroep: alien-jager. Zodoende biedt hij zijn diensten aan via zijn bedrijf E.H.B.B.O. oftewel Eerste Hulp Bij Buitenaardse Ongevallen. Zijn eerste opdracht komt van een boer, die een cirkel verbrand gras in zijn wei ontdekt heeft. Wat de boer niet weet, is dat deze cirkel ontstaan is door een groep van scouts onder leiding van Suske en Wiske. Deze hebben voor de scouts een bosspel georganiseerd, waar ze een persoon moeten opjagen. Ondertussen is Lambik op komen dagen en laat de boer weten door zijn feilloze kennis, dat de aliens geland zijn en begint een genadeloze jacht... In de jaren 90 was zowat iedereen in de ban van mysterie-series zoals: Mysterious way, The Outer-limits, Dark skies en natuurlijk the X-files.
In deze tv-series ging het om aliens, buitenaardse invasies, spookverschijningen, demonen en monsters. Vooral the X-files met David Duchovny ( als Fox Mulder ) en Gillian Anderson ( als Dana Scully ) lieten een diepe indruk achter en zijn ondertussen in de populaire tv-cultuur cult. In 2005 is zelfs van deze tv-serie een tweede bioscoopfilm te verwachten.
De Lambik-files haakt natuurlijk hier op in en meteen het eerste verhaal is een klapper. Horror hoef je hier niet te verwachten, maar wel humor en dat zonder einde. Hier wordt met alles zowat de draak gestoken, wat hoog en heilig is. Lambik schiet tv-schotels omver, zijn geweer noemt hij de alien-terminator en in het bos ziet hij de scouts voor aliens aan. Niet alleen de in het oog springende humor maakt het verhaal amusant, maar ook de manier hoe Lambik door de auteur wordt gepresenteert is kostelijk. Zijn zogenaamde enorme kennis over buitenaardsen en de daaruit consulterende foute inschatting van de algemene situatie, gepaard met een lichte paranoide houding en stoer gedrag spreken boekdelen. Hier in dit verhaal is Lambik gewoonweg op zijn best. De tekeningen en kleurgeving zijn zoals oudsher goed en geven het verhaal de sfeer, die het zo uitzonderlijk en amusant maakt.
Datum Thu Jan 29 09:40:06 2004