De macabere macralles

Eerste uitgave van 'De macabere macralles' Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De macabere macralles verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,07

RecensieEen reclame-uitgave van de jeugdfilatelie blijkt. Grappig want heden ten dage is het postverkeer zo veranderd dat ik mij afvraag of er nog srake is van filatelie. De postbode in het verhaal symboliseert het postthema. Het verhaal gaat verder met een naar het heden gehaalde heks (leuk karakter) en Wikse ( in deze hoedanigheid sterk) en de bode die worden behekst om al hun naasten en de omgeving te sarren en ergeren. Het kortverhaal is erg leuk gedaan en is best uitvoerig. Het mist wel de bladzijden die een normaal verhaal heeft: het verhaal is spannend genoeg om nog meer uit te breiden. De ingrediënten zijn er. Ik vraag mij wel af of Jerom een duivel kan verslaan...die staat immers boven alles...De kleuren zijn wat flets. Kortom een erg leuk kortverhaal dat eigenlijk een verhaal van normale lengte had moeten zijn.
Datumdonderdag 28 april 2022 20:53

RecensieAardig kortverhaal dat zich vooral in de Ardennen afspeelt. Het plot is goed, er gebeurt best veel in het beperkt aantal bladzijdes maar de tekeningen vind ik wat aan de magere kant.
Datumdinsdag 2 november 2010 21:01

RecensieZoals vaak met korte verhalen is de uitwerking van het verhaal wat aan de magere kant, maar dat nemen we op de koop toe. Vind het nog best een aardig verhaal voor een reclame-edtie. Biedt genoeg aktie en leesplezier naar mijn idee. Met Wiske als heks vind ik trouwens niks mis, kan best. Ze is wel eens vaker niet de liefste dacht ik zo. Al met al een leuke editie om erbij te hebben.
Datumzondag 17 augustus 2008 20:43

NaamMruiter
RecensieWel een aardig verhaal, zeker geen onvoldoende. Een legende (over Vielsalm) doet het bij mij altijd goed. Nog even een reactie op eerdere recencies: volgens mij is de bosbessenjam niet echt een tegengif, maar omdat de personages een nieuwe dosis van het echte gif nodig hebben en in plaats hiervan de bosbessenjam eten raken ze uit hun "trance". Er komen bekende uitvindingen voor in het verhaal, wat het ook weer beter maakt. Dat het een reclamestrip was voor de post had ik niet door toen ik het album las.
Datumvrijdag 2 mei 2008 19:12

NaamRené
RecensieAllereerst dank voor alle informatie over dit album op deze site, ik heb dit album (met een andere voorkant) ooit een keer voor heel weinig geld bij Nederland's grootste supermarktketen gekocht en wist niet dat dit oorspronkelijk als reclame voor filatelie bedoeld was! Overigens is dit best een redelijk album. Het verhaal is te kort om echt veel spanning op te bouwen en loopt wel heel snel op een wat gezocht einde: Jerom verslaat "zo maar" de duivel en het blijft een raadsel hoe Lambik te weten is gekomen dat bosbessenjam het tegengif is (ook de lezer komt niet ergens eerder in het album te weten dat bosbessenjam als tegengif werkt). Verder niet veel op aan te merken, daarom een (ruime) 6.
Datumdonderdag 13 december 2007 16:34

RecensieNet als Lambik die af en toe eens de schurk kan uithangen, doet Wiske het niet slechter.
Dit verhaal verteld ook de legende van het ardense "Vielsalm".
Zeer sfeervol avontuur, dit zou uitgebreider mogen zijn en in de reeks gemogen hebben.
Want dit album overtreft vele andere in de reeks.
DatumTue Dec  5 22:01:01 2006

Naamstijn kuipers
RecensieHeel leuk album, ook erg grappig.
Maar dat zijn alle suske en wiske strips toch?
DatumSat Jun 10 12:58:51 2006

Naam JeroenG
Recensie Een reclameverhaal, ditmaal om filatelie te promoten. Behalve dat de aanleiding met de post te maken heeft (de heks die tot leven wordt gewekt komt van een postzegel) en het feit dat de tweede betoverde een postbode is (Fons de facteur) komt het hele post-gebeuren niet meer terug in het verhaal. Ofwel voor een reclamestrip erg weinig reclame. Maar goed, dat komt wellicht het verhaal ten goede? Wel, dat valt nog wel mee. Toegegeven het verhaal leest redelijk lekker weg, maar is zoals zo vaak bij deze korte verhalen erg dun, wat flauw en soms erg voorspelbaar. Overigens wel leuk dat zowel snelgroeier als teletransfor ineens weer voorkomen in dit verhaal. Het is me alleen nog steeds volstrekt een raadsel hoe het kan dat de snelgroeier 'zomaar' aanstaat.
Goed, blijft over om op te scoren: de humor. Helaas, weinig humor in dit verhaal. De bekende grap van Lambik die zich weer beet laat nemen zit er natuurlijk in (Hij wil niet Wiske's handen losser maken, maar wel Gustine losmaken zodat zíj Wiske's handen losser kan maken. Natuurlijk wordt hij daarna overmeesterd, terwijl hij bij zichzelf nagaat waar nu de fout in z'n redenering zit), maar dat is niet genoeg om het verhaal op humorgebied te redden en bovendien is die grap niet nieuw. Wel leuk trouwens dat uiteindelijk Lambik toch met de oplossing komt (Zo dom is Lambik dus toch niet!), alleen hoe hij weet dat bosbessenjam een tegengif tegen de tcha-tcha wordt niet echt duidelijk.
Tenslotte nog één minpuntje, het gevecht van Jerom met de duivel lijkt een beetje een noodgreep. Op deze manier is Jerom te druk om aan de oplossing van het andere (voor de lezer interessantere) probleem mee te werken. Bovendien hoeft er geen hoofd meer gebroken te worden hoe de duivel verslagen kan worden, iets wat normaal gesproken toch niet zo makkelijk is lijkt mij.
Wel leuk is dat er weer een ouderwetse (hoewel een hele korte) slotgrap in het verhaal zit.
Datum Mon Mar 1 15:28:09 2004