Het rinkelende raderwerk

Het rinkelende raderwerk Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het rinkelende raderwerk verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,83

RecensieGrappig dat in dit verhaal vrienden van S&W op de proppen komen. Dit gebeurt heel sporadisch en dan ook nog kinderen/ jongeren va hun eigen leeftijd. Zo gingen ze bijvoorbeeld bij “de speelgoedspiegel” en het “machtige monument” om met kinderen die beduidend jonger waren dan zijzelf, hoewel het altijd erg moeilijk is in te schatten hoe oud onze helden eigenlijk zijn ( sommigen beweren rond de twaalf terwijl ze met regelmaat auto rijden...). Het gegeven dat zij met eigen leeftijdsgenoten om gaan, is een goed. Het verhaal lijkt een beetje op de plot van jeugdfilms als de Goonies. Jongeren gaan op speurtocht in een oude gebouw, grot, voertuig of wat dan ook. Moeten een soort labyrint door en krijgen uiteindelijk, na veel moeilijkheden, hetgeen wat ze zochten. Zo ook hier: een spook geeft aan dat de club raderen van een klokwerk moeten zoeken om zo de geest te bevrijden om op die manier het kasteel te redden. Het is spijtig dat deze jeugdgroep of een paar lieden er van niet meer terug komt. De basis is erg leuk en goed uitgewerkt. Wat mij wel opvalt is dat de opdrachten wel erg snel door Suske worden opgelost. De strijd om de leiderschap onderling is te eenvoudig en de tekeningen zijn ook te simpel. Ze missen de gedetailleerdheid uit de Geerts periode. Fijn dat de opdrachtgever Cera nauwelijks op de voorgrond treedt. Verder niets dan lof voor dit leuke kortverhaal dat eigenlijk meer bladzijden nodig had.
Datumvrijdag 01 januari 2021 15:02

RecensieGoed kortverhaal waarin de boodschap waar Cera voor staat mooi in is verwerkt.,br> Niet teveel (flauwe) humor en redelijke tekeningen (soms wel wat simpel)
Datumdinsdag 2 november 2010 20:40

RecensieDit album bewijst des te meer dat het nieuwe team beter werkt in een kort formaat. Hun handelsmerk van flauwe grappen als opvulsel komt hierdoor in het gedrang en dat is alleen maar positief. Ik verwacht echt wel betere gewone albums als ze zich maar eens in iets anders zouden verdiepen dan het binnenland. Ik vind het idee van een kasteel als jeugdhuis en de bescherming daarvan goed. De opdrachten hadden wellicht beter gekund en mij valt me ook op dat Lambik en Jerom steeds weer dezelfde rollen krijgen toebedeelt waar dit in het verleden wel eens afweek. De tekeningen zijn ook opvallend goed; Je zou bijna denken dat Marc Verhaegen dit nog heeft gemaakt.
Datumwoensdag 30 juli 2008 15:07

RecensieIk vind dit wel een leuk album om te lezen. Het verhaal stelt niet echt heel erg veel voor, maar bevat wel genoeg spanning om te blijven boeien.
Ik vind de grote worm en reuzenkever zelfs een beetje griezelig, maar dan op een goede manier.
Wat ik wel een beetje raar vind is dat het verhaal een beetje van de hak op de tak springt. Dat is goed te merken bij de overgang van strook 16 naar strook 17. Dat vind ik een beetje raar gedaan.
Ik vind de leden van young wel erg leuk bedacht.
Ook merkte ik dat het anders is getekent. Misschien dat ik mij niet geliefd maak hiermee, maar vind het eigenlijk prettiger getekent dan bij de normale rode reeks.
Wat ik minder vind is het verhaal over Cera achterin het boek. Ik snapte er niet veel van en vond het helemaal niet boeiend. Dan heb ik toch liever zo'n onderwerp als van De sinistere site. Daarvan vond ik het verhaal achterin een stuk interresanter.
DatumTue Mar  6 23:22:06 2007

NaamAlain Stienen
RecensieVoor me ligt het nieuwste resultaat in zake kortverhalen van Suske en Wiske : Het Rinkelende Raderwerk!!!
Wat valt hierover te vertellen?
Ten eerste : het verhaal zelf!
Het leest zich aangenaam en men komt snel terzake. De jeugdbende komt stereotiep over en men verwacht als lezer, dat er moeilijkheden ontstaan. Inderdaad moet Suske eerst eens vechten tegen de bendeleider, maar snel wordt het geschil tussen de beide ten voordele van Suske uitgevochten! Dit hoort zich natuurlijk in de oren van de lezer weer verhaaltechnisch uiterst simpel aan, maar is het niet! Suske en Wiske integreren zich in de bende en daardoor krijgt de auteur ( of auteurs ) de gelegenheid de verschillende karakters beter uit te werken en ze daardoor sympathieker te laten worden. Door de opgave het kasteel te redden, krijgt de bende een gemeenzame opgave en daarbij komt het probleem van het spook Pardon hun gelegen om als team op te treden en dit is trouwens de kern van het verhaal ; Samen als team zijn we sterk en niet als enkele persoon!
We moeten vertrouwen op de bijzonderheden en daarmee de sterke kanten van een ieders persoonlijkheid om de samenleving verder te brengen!
Als tweede verhaallijn is er de strijd van Jerom en Lambik tegen de ploegbazen, die illegaal het kasteel willen afbreken en alhoewel dit veel kluchtiger overkomt, is de kern ook, dat men, ondanks tegenstrijdigheden ( Jerom - kracht, Lambik - ( ahum! ) hersenen ) als team verderkomt!
Wel wil ik nog vermelden, dat bijv. Jerom steeds maar als probleemoplosser ten gelde komt en daardoor aan diepte als hoofdkarakter verliest. Iets meer achtergrond kan niet schaden, want hierdoor krijgt het karakter Jerom beduidend meer diepte! Iets wat hij tot nu toe bij de nieuwe verhalen van pakweg de laatste twee jaren niet heeft!
Uiteindelijk wordt het spook Pardon door Suske, Wiske en de bende verlost van zijn vloek en het kasteel geredt door Lambik en Jerom. Als beloning dient het kasteel nu als jeugdhuis!
De tekeningen krijgen als credit Studio Vandersteen en niet Morjaeu en dus heeft hiermee Dirk Stallaert zijn vingers in de pap! Dat ziet men meteen aan de manier, hoe hij de leden van jeugdbende tekent! Ze lijken op zijn prachtige creaties uit andere stripreeksen, waaraan hij meegewerkt heeft, zoals Nero en Kiekeboe, maar bij Suske, Wiske, Lambik en Jerom moet hij toch nog wat gaan oefenen!
Wiske is goed getroffen, maar bij Suske, Jerom en vooral Lambik moet hij toch meer zijn klasse als rastekenaar laten zien. De bolhoed van Lambik, bijvoorbeeld, is bijvoorbeeld in verhouding steeds te klein voor zijn hoofd! De ogen van de protagonisten ( Suske, Wiske e.a. ) kunen wat meer in hun gezicht staan! Deze staan steeds te dicht ( en lappen zelfs over ) bij de getekende rand van het hoofd. Zo moet men als betrachter steeds twee keer kijken, voordat men met het verhaal verder gaan kan.
Wat ik ook mis bij Dirks tekeningen is sfeer! Kijk ik bv. naar een album als Kiekeboe nr. 99 Mona, de Musical, dan zie ik wat voor een sfeer de man in zijn tekeningen leggen kan!
Iets wat hij trouwens wel hier en daar bij De Pronte Professor gedaan heeft!
Alles bij alles kan ik vermelden, dat dit kortverhaal als geslaagd mag gelden, alhoewel ik dit verhaal eerder met een 7 beoordeel als met een 8!