De tragische tante

De tragische tante Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De tragische tante verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,25

RecensieDit is één van twee verhalen die op stapel stonden toen in 2012 de samenwerking met Troskompas werd stopgezet. Daardoor bleven HET VERVLOEKTE VENSTER en DE TIRANNIEKE TANTE (zoals het toen nog heette) een tijdje op de plank liggen. Ongeveer een jaar later verschenen ze samen in album in de Gouden Collectie, die een reeks klassiekers uitbracht
Dit verhaal maakt als het ware de testamentaire eis van Vandersteen waarin Lambik en Sidonia niet (op iemand anders) verliefd mogen worden of (met elkaar) mogen trouwen nogal belachelijk
Omdat Vandersteen niets zei over pogingen daartoe waarin het nog net niet gebeurt, kun je er nog wel een eigen draai aan geven en in het begin levert dat wel een paar leuke vondsten op, maar na een tijdje val je in herhaling
Dat daten van Sidonia doet een beetje denken aan het begin van DE EUROPUMMEL uit 2001
Op strook 13 komen we nog iets te weten over (model)treintjes
De toestanden die ontstaan door de "bel-hypnose" zijn wel grappig, maar toch een beetje vergezocht. Trouwens wel vreemd dat alle bellen in de buurt hetzelfde geluid maken
Bij de restaurant-scène kunnen nog een paar dingetjes opgewerkt worden. Waar komt die vermomming van Suske en Wiske zo snel vandaan? En hoe heeft Wiske ongemerkt de klepel van de keukenbel kunnen gappen? Ook lijkt het niemand op te vallen dat er aan een tafel voortdurend met een bel gerinkeld wordt
De grap aan het eind had niet gehoeven. Wat wel weer leuk is, is dat het deze keer Jerom is die een knipoog geeft. Het komt zelden voor dat iemand de plaats van Wiske inneemt
Datumdinsdag 09 november 2021 08:41

RecensieSamen met “Het vervloekte venster” zit dit verhaal in de Gouden Collectie van het AD. Ook een van Gught en Morjeau vertelling. En ja hoor……ook hier is het een positieve verrassing! Dit verhaal is een stuk lolliger dan “Het venster” maar niet flauw: hilarisch lijkt meer op zijn plaats. Het niet mogen trouwen van Lambik en Sidonia is een thema dat boven de serie blijft hangen. Er worden wel pogingen gedaan om dit in een leuke vorm te gieten. Dit moet ook omdat Vandersteen in zijn testament heeft laten vastleggen wat wel en niet met zijn helden en heldinnen mocht gebeuren ( ik vind dat hij de serie daar te kort mee heeft gedaan). Het trouwen van Lambik en Sidonia mocht dus niet. Je moet dus oplossingen verzinnen en ik ben blij dat die niet geschuwd worden. Het brengt originaliteit en frisheid in de serie. Wel kun je doen alsof dat in een droomwereld gebeurt. Zo niet hier, maar wel via hypnose. Dat is een gouden greep. Je kunt spelen met de Suske en Wiske conventies en toch net binnen de lijntjes blijven. Dat gaat nog veel verder in dit verhaal: het daten van Sidonia ( erg leuk!) en de verliefdheid van Lambik, de fouten van Suske en Wiske in de hypnose, Suske en Wiske als koppelaars, de liefde van Jerom en de hoogst originele ontknoping. Niet iedereen zal die leuk vinden maar het is zeer origineel en heel sterk gedaan. Het werk goed dat de standaard verhoudingen in de serie door elkaar worden gegooid. De tekeningen zijn redelijk, soms zijn close-ups erg simpel. Een erg leuke, hilarische ( niet flauw!) episode die mij absoluut bij zal blijven. Ik heb hier serieus om gelachen. Een heerlijk album Grappig detail: Jerom knipoogt hier.
Datumwoensdag 18 november 2020 23:19