De toetercup

De toetercup Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De toetercup verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,32

RecensieEen kortverhaal dat teruggrijpt op het fenomenale “Sprekende Testament”. Gewaagd maar niet geslaagd. Het idee is grappig maar je gaat direct de vergelijking met de illustere voorganger maken en dan merk je toch dat dit verhaal wel erg bleek afsteekt bij nummer 119 uit de reeks. Het verhaal is veel simpeler ( logisch omdat het een kortverhaal betreft maar ook in dit geval had het puntiger gekund), het mist spanning en de mystiek is te eenvoudig. Je weet te snel hoe de vork in de steel zit. Ook de beweegreden om na al die jaren een dergelijke krachtmeting te doen, ontgaat mij. Daarnaast heb je ook de indruk in een “Rammelende Rally 2021” te lezen. De toeristische attracties zijn dan vervangen door auto’s. De grapjes zijn erg eenvoudig. Ik ben regelmatig vrij positief over kortverhalen maar nu niet.
Datumzondag 31 oktober 2021 16:08

NaamThijs van der Heijden
Recensiehet is een supercool verhaal met al die autos.
jammer dat hij zo kort is.
ik vind vitavliegje ook grappen (het is vitamitje met vleugels).
Datumwoensdag 27 april 2011 13:09

RecensieDat de auteurs van SS&W fan zijn van oude automobielen is al meerdere malen tijdens interviews naar voren gekomen en dat uit zich in dit kortverhaal (en trouwens ook in het momenteel verschijnende Taxi Tata kortverhaal). Lambik laat zich door Van Zwollem (gemakkelijk) overhalen om aan een autorace mee te doen. M.b.v. klasssieke automodellen, van stoommobielen tot racebolides, moeten ze beide een parcours afleggen en natuurlijk gaat het erom om als eerste over de streep te komen. Hulp mag alleen van toevallige passanten komen en daar blijkt Van Zwollem achteraf wel heel handig van gebruik te hebben gemaakt.
Dit verhaal is een achtervolgingsverhaal wat veel op het Sprekende Testament lijkt, maar (natuurlijk) veel minder diepgravend is. Door het verhaal heen wordt de geschiedenis van het automobiel verteld dus is het nog leerzaam ook. Er komt genoeg en niet te flauwe humor in voor. Hilarisch is de hulp die Lambik krijgt van een paard als zijn FordT het begeeft, met de geniale "Hmm zegeltjes"-grap. En wederom een cameo voor de Zeemeerminnen uit de Weerwaterman.
De tekeningen zijn goed maar, zoals al eens eerder vermeld, te klein in dit reclameboekje. De auto's zijn fraai getekend en hebben niet, zoals eerdere verhalen in de rode reeks, van die ronde, bolle Studio 100-wielen en dit keer raken de banden ook nog wel eens de grond en 'vliegen' ze niet continu over het parcours.
Datumzaterdag 27 november 2010 10:28