Het vervloekte venster

Het vervloekte venster Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het vervloekte venster verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,50

RecensieDit is één van twee verhalen die op stapel stonden toen in 2012 de samenwerking met Troskompas werd stopgezet. Daardoor bleven HET VERVLOEKTE VENSTER en DE TIRANNIEKE TANTE (zoals DE TRAGISCHE TANTE toen nog heette) een tijdje op de plank liggen. Ongeveer een jaar later verschenen ze samen in album in de Gouden Collectie, die een reeks klassiekers uitbracht
Prima verhaal met een goed gevonden plot. Door een raam, waar een vloek op rust, kom je in een soort tijdlus terecht, waardoor je steeds dezelfde dag moet meemaken. Volgens strook 26 meer bepaald 15 juli 1968. Het enige bijzondere dat toen in het echt gebeurde was het begin van de lijnvluchten tussen de USSR en de VS
Hier valt niet veel op aan te merken. Op misschien een minpuntje na. Het is wel duidelijk waardoor de vloek tot stand kwam, maar niet wie hem uitsprak
Wel jammer dat nergens gezegd wordt in welke badplaats de actie plaatsvindt
Op strook 11 heeft Roza een roze gestreepte jurk aan. Maar vanaf strook 23 is die jurk effen geel
Op strook 67 heeft Lambik ineens z'n jas aan. Waar heeft hij die vandaan gehaald? Tenzij hij er één van Roza geleend heeft
Op strook 70 maakt een jochie een tekening van Nero in het zand. Ten tijde van het "venster" (2012) was Sleen al 10 jaar gestopt met NERO. Het is ook een grappige verwijzing naar het feit dat Sleens assistent Dirk Stallaert sinds 2006 medewerker is van Studio Vandersteen en één van de tekenaars van dit verhaal is. Op 15 juli 1968 liep trouwens het NERO-verhaal DE GOUDEN KABOUTER bijna ten einde in DE STANDAARD.
Op strook 77 krijgt de golf ineens de vorm van een hand
Datummaandag 11 april 2022 06:00

RecensieIk heb dit verhaal als de gouden collectie van het AD en ik had het al heel lang niet meer gelezen. Ik wist van het bestaan en daar was dan ook alles mee gezegd. Jammer….. dit omdat ik heb gemerkt dat het door mij zo dikwijls bekritiseerde duo ook in staat blijkt duivels goede albums te kunnen maken. Dit album is één en al mystiek en het houdt je bij de kladden. De geheimzinnigheid van het raam en wat er daarachter gebeurt, is bijzonder origineel gevonden. S&W gaan door de tijd terug en maken een dag in 1968 mee. De gebeurtenissen op die dag moeten worden teruggedraaid en dat is een zeer moeilijke taak voor Suske en Wiske en kompanen ( ze worden continu door het lot tegen gewerkt). Het verhaal zit zeer vakkundig in elkaar: alles klopt en je volgt voortdurend wat er gaat gebeuren. Het verhaal is soms zelfs aandoenlijk en tragisch. Het loopt ook totaal anders dan je verwacht. Dit is een zeer sterke episode. De tekeningen zijn ook goed voor de stijl van van Gught/ Morjeau. In ieder geval veel beter dan wat ze er later van hebben gemaakt ( De stijlen van Geerts en Verhagen waren toch beter). Auto’s zien er bijvoorbeeld in dit verhaal beter uit dan de rare mislukte Fiat 500 en VW Beetle van nu. De humor is goed en niet flauw. Lambik is hier nog normaal en Jerom lost niet alles in één keer op en gaat zelfs erg leuk met tegenslag om ( bijvoorbeeld zijn gevecht met de golven), hij levert ook niet continu rotopmerkingen naar Lambik. Ik was zeer positief verrast over dit album ( dat ik al jaren bleek te hebben). Het blijkt dat dit grillige-grollen-en-grappen duo ook in staat is zeer goed werk af te leveren. Complimenten.
Datumwoensdag 18 november 2020 22:16