Het vliegende bed

Het vliegende bed Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het vliegende bed verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,56

RecensiePrima verhaal met veel geheimzinnigheid
Geen slechte vondst de drie vliegende bedden, die op de één of andere manier altijd naar elkaar vliegen
Dit is het tweede optreden van de Van Zwollems. Het verhaal speelt zich ongeveer een jaar na HET SPREKENDE TESTAMENT af. Van Zwollem heeft opnieuw last van een speelcomplex en speelt achtereenvolgens Viking, detective en “Wreker”. Tegen het verhaal is hij opmerkelijk normaal
Het middengedeelte van het verhaal speelt zich in Egypte af en lijkt een soort vervolg van HET ZINGENDE NIJLPAARD, dat zeven jaar eerder in de krant liep
Het duurt heel erg lang voordat duidelijk wordt wat de uitvinding is. Als Barabas op strook 86 de twee helften van de formule ziet, schrikt hij heftig. Hij wil echter niet zeggen waar de formule voor dient. Terwijl hij op de derde helft wacht begint hij de uitvinding te maken, maar raakt in strook 162 in gewetensnood. Als de uitvinding op strook 179 klaar is, gaat Van Zwollem er mee vandoor en gooit op strook 188 Schanulleke in de vloeistof. Uiteindelijk wordt op strook 195 duidelijk dat het dingen doet vergroten. Gelukkig blijkt op strook 218 het maar tijdelijk te werken
Op strook 162 maakt Barabas heel duidelijk dat men dan wel grootse dingen kan uitvinden, maar dat die vrijwel zeker door machtige dwazen misbruikt kunnen worden
Leuk om Schanulleke een hoofdrol te laten geven. Ze wordt dan wel niet levend, maar toch heeft ze een sterke rol. Nadat ze eerst via een mechaniekje kan lopen, wordt ze aan het eind van het verhaal door een uitvinding enorm groot, waardoor je (letterlijk) niet meer om haar heen kunt
Wel jammer dat Jerom alleen even in het begin en het eind van het verhaal meedoet
Hoe dan ook is het een goed verhaal met interessante wendingen die allemaal in elkaar overvloeien
Datumzondag 14 januari 2024 20:01

RecensieDit album is volgens mij het eerste waarvan ik in de vierkleurenreeks geen verdikkingen zie van de inktlijnen van de originele tekeningen. Ook de cover is exact dezelfde, enkel iets anders ingekleurd. Dus op dat vlak ga je geen verschillen merken met de originele klassieke versie. Waar het wel in verschilt, is de taal die gebruikt wordt. Voor de rode reeks versie hebben ze zelf de Hollandse versie gekozen ipv de Vlaamse, wat toch wel jammer is. Zo krijg je dus jandories, oliebol als scheldwoord ipv ajuin, etc. Ik snap wel dat typische Vlaamse uitdrukkingen zoals "gij vangt" in "jij bent gek" verandert, maar om het dan typisch Hollands te maken... zoiets zouden ze toch enkel moeten doen als het album alleen voor de Hollandse markt bedoeld is. Ze hebben wel Schabolleke (Schalulleke kon natuurlijk niet) veranderd in Schanulleke voor de vierkleurenversie.
Verder is er veel actualiteit uit gehaald, iets wat Vandersteen weer veel deed in deze periode in zijn carrière. De gedevalueerde munt, de Kongo, de dienstplicht van 12 maanden, maar ook heeft Wiske het nog over de franc-maçon. Dit gaat over vrijmetselaars, waar Vandersteen het blijkbaar niet mee had, want die kunnen volgens hem letterlijk ontploffen. Ook overtuigt Wiske La-me-Ling om Tof-Fen-Tip te redden door hem een baan te beloven in Leuven om studentenbetogingen af te weren, aangezien hij toch van vechten houdt. (In de rode reeks krijgt hij een speelgoedtrein ?? Dat slaat natuurlijk nergens op.) Het keitje dat Wiske laat vallen is om te weten waar ze zijn (een blikken helm, dus Nederland) terwijl het in de rode reeks enkel is om de hoogte te weten waarop ze vliegen.
Het verhaal dan. Eerst en vooral wordt Jerom zonder reden opzij gezet. Hij is nog even aanwezig om Wiske gelukkige verjaardag te wensen, maar dan verdwijnt hij en komt hij pas op het einde terug om tegen het grote Schanulleke te vechten. Het is duidelijk dat Vandersteen worstelt met Jerom. In de zwarte zwaan had hij wel een manier gevonden om hem integraal in het verhaal te steken, met groot succes trouwens. Maar hier doet hij even of hij er niet is, omdat het hem gewoon beter uitkomt. Dit verhaal is er nog eens eentje waar Suske en Wiske samen een grote rol mogen spelen. Zij zijn de enige die naar Egypte vliegen met het bed. Lambik en Sidonie blijven thuis wachten in spanning. Daardoor moet Suske veel vechten, en ik denk dat het de eerste keer is dat er iemand van onze helden echt gewond geraakt. Wiske zegt zelfs dat het echt pijn doet en dat maakt het toch weer wat een ernstiger verhaal op dat moment.
Vandersteen grijpt ook terug naar personages van vroeger, iets wat al een tijdje bezig was en dat hij nog wel even zal volhouden. Van Zwollem keert terug in een heel grappige rol ("Het zijn toch grappige speelvogels, zulle. Mar ge moet ze wat op dreef helpen.") En ook prins La-me-ling en Tof-Fen-Tip uit het zingende nijlpaard komen nog eens terug. Het is een leuk weerzien met hen.
Het verhaal is echter niet altijd even sterk. Het begint wel goed, en het feit dat Lambik op het dak van het kasteel terecht komt had nog iets langer mysterieus mogen blijven. Er zijn blijkbaar drie vliegende bedden die altijd naar elkaar willen vliegen en die je dus niet echt kan besturen. Maar toch gebruiken Suske en Wiske het bed om terug naar huis te vliegen en dan blijkt Suske wel in staat te zijn om te bepalen waar ze gaan landen. Zo'n inconsequenties zijn jammer.
Het vechten met Van Zwollem om de geheimzinnige vloeistof is nog leuk, maar om dan Schanulleke te laten groeien tot grote proporties door het vergroten van cellen, is een beetje een teleurstelling. Het moet wel van in 't begin gepland zijn want het loopmechanisme (dat ook ineens terug verdwijnt in het volgende album) maakt het natuurlijk iets dramatischer. Maar toch, lijkt het allemaal iets minder gevaarlijk dan we verwacht hadden omdat Barabas het zo lang stil houdt.
Dat Jerom als een ex deus machina het moet oplossen, is ook wat inspiratieloos maar langs de andere kant heeft hij wel een grote band met haar (zie De dolle musketiers). Maar waarom ze moet ontploft worden als ze uiteindelijk stil staat... Uiteindelijk is het effect tijdelijk ook. Ach ja, als kind stelde ik er me geen vragen bij.
Uiteindelijk geef ik dit een iets mindere score omwille van het einde, en dat het hier en daar wat rammelt wat de vliegende bedden betreft, maar het is nog altijd een Vandersteen in betere doen , met goed tekenwerk en fijne humor.
Datumzondag 06 november 2022 16:41

RecensieHet Vliegende Bed is een nogal kinderachtig album wat ook nog eens vele geleende elementen bezit uit andere verhalen. Het verhaal is erg rommelig en speelt zich zelfs een tijdje in Egypte af. La-Meling, prins Tof en Tip en prinses Banylon uit een van mijn favoriete albums, het Zingende Nijlpaard, worden zelfs weer ten tonele gevoerd. Door het hele verhaal heen wordt nooit echt duidelijk wat La-Meling nou precies met de formule wil bereiken en ook het feit dat hij zich overgeeft in ruil voor een speelgoedtreintje is een beetje simpel en kinderachtig gevonden… Verder doet ook de familie van Zwollem in dit album weer haar intrede. Eind jaren 50/ begin jaren 60 maken veel 'regulars' van de reeks hun opwachting: de van Zwollems in het Sprekende Testament, Theofiel Boemerang in de Texasrakkers en Krimson in het Rijmende Paard. Ook is er een steeds grotere rol voor Prof. Barabas weggelegd in de albums uit deze periode. In de oude albums speelt hij alleen een grote rol in het Eiland Amoras en in de Sprietatoom. Daarna horen we niks meer van hem tot het Zingende Nijlpaard en de Tuf-Tuf club. Vanaf de Dolle Musketiers wordt Barabas echter in veel meer verhalen weer gebruikt, wat Vandersteen weer meer mogelijkheden gaf voor de nieuwe avonturen. Een professor die alles uit kan vinden is nou eenmaal erg handig voor een schrijver.
Het Vliegende Bed is al met al een slecht album, met gerecyclede ideeën uit het Zingende Nijlpaard en het Sprekende Testament. Daarnaast vind ik de tekeningen ook erg slecht. Ze lijken af en toe wel wat haastig gemaakt te zijn. Ook het hele plot met de formule die dingen constant laat groeien is maar niks. Schanulleke groeit eerst gestaag door, maar vanaf pagina 54 ineens niet meer? Het Vliegende Bed is voor Vandersteen standaarden gewoon een heel zwak album. Ik geef het dan ook een 4.
Datummaandag 26 juli 2021 11:13

RecensieEen spannend verhaal uit de jaeren vijftig heruigegeven in de jaren '70, beetje in de stijl van "Het Sprekende Testament". Dat heruitgeven zorgde voor een grote discrepantie in stijlcontinuïteit. Ik snapte daar als kind niets van. Dit verhaal had ik weinig gelezen want ik kon het me niet voor de geest halen toen in het herlas. Het viel mij niet tegen. Ik houd van deze stijl. Het was wel wat vervreemdend dat de zoektocht naar de bedden via het Midden Oosten terug naar het Vlaamse vlakke land gaat. Het vervaarllijk wapen waar men het over heeft, blijkt een middel om zaken te vergroten in dit geval Schannulleke. Beetje typisch maar al met al wel een leuk album. Verder te weinig Sidonia en te veel van Zwollem.
Datumzaterdag 23 mei 2020 13:27