Het Spaanse spook

Het Spaanse spook Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het Spaanse spook verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,52

Reactie no. 39
NaamAmoras/J.Rom liefhebber
RecensieEen geweldig album. Een spannend verhaal, waarin het uiterlijk van onze helden getransformeerd wordt voor de blauwe reeks. Prima getekend door Vandersteen. Samen met het Spaanse Spook strijden onze helden tegen de Spanjaarden. Een puntje van kritiek, het accent van het Spaanse Spook werkt op de duur vermoeiend.
Datumzondag 26 november 2023 15:33

Reactie no. 38
RecensieIn mijn chronologische herlezen van de hele reeks ben ik eindelijk aanbeland bij een van de beste albums en een persoonlijke favoriet: Het Spaanse Spook. Het meeste is eigenlijk al gezegd over dit verhaal. Een ijzersterk begin van wat de blauwe reeks zou worden, de S&W albums die Vandersteen voor Kuifje zou tekenen. Enkel rode albums als het Bevroren Vuur, de Bokkerijder en de Ringelingschat kunnen aan het niveau van de blauwe reeks tippen. Het Spaanse spook is prachtig getekend, met een ijzersterke verhaallijn die eigenlijk het hele album door boeit. Ik zie de blauwe reeks altijd als verhalen die Suske en Wiske met Lambik beleven, terwijl tante Sidonie lekker thuis is gebleven. Een beetje zoals verhalen uit het begin van de rode reeks, zoals de Witte Uil of Prinses Zagemeel. De vriendschap tussen burgemeester van de Molenburg en Lambik is altijd mooi om te zien, net zoals het karakter van Don Persilos y Vigoramba. Verder moet je dit album vooral lezen om te ervaren hoe goed het is. Een van de vele hoogtepunten van de reeks, en je ziet dat meer pagina's in dit geval ook zorgen voor een beter verhaal. Vandersteen heeft anderhalf jaar over dit meesterwerk gedaan, en dat is goed te merken. Er is dan ook maar een cijfer mogelijk, een 10 met een griffel!
Datumwoensdag 24 mei 2023 22:11

Reactie no. 37
NaamSven
Leeftijd59
RecensieIk ben het eens dat dit een zeer goed verhaal is en nog met de originele tekeningen.
Wat mij wel irriteerde is de tekstballonen van het Spaanse spook. Er wordt teveel -dios achter de woorden geplaatst en dit verveelt echt wel na een tijd.
Ondanks toch nog een 8.
Datumvrijdag 12 mei 2023 13:03

Reactie no. 36
NaamJohan Mattheeuws
Leeftijd56
RecensieDank zij zijn medewerking aan Kuifje is Vandersteen beter gaan tekenen en is heeft hij wel de titel verdiend van Bruegel van het stripverhaal.
Een heel goed getekend verhaal.
Ik heb vroeger in een wetenschappelijk tijdschrift (DE KIJK) gelezen dat de man in het zwart gekleed helemaal rechts op het schilderij Bruegel zelf zou zijn.
Dus de hoofdrolspelers hadden hem daar al kunnen ontmoeten in plaats van verderop in het verhaal.
Datumzaterdag 10 december 2022 15:00

RecensieHet Spaanse Spook, het eerste verhaal uit de fameuze blauwe reeks! En wat voor een verhaal! Alle verhalen in de blauwe reeks. Het Spaanse Spook is naar mijn mening samen met de Ringelingschat en Lambiorix het beste verhaal dat Vandersteen ooit geschreven heeft. Alles klopt gewoon, de integratie van het schilderij 'de boerenbruiloft' van Pieter Brueghel, de klopjacht die de Spanjaarden houden op onze vrieden, de rol van burgemeester Molenburg! Het is niet voor niets dat dit album zo'n ontzettend hoog gemiddelde heeft. Alles wat er over dit verhaal gezegd kan worden, is inmiddels wel gezegd. Een 10 met een griffel!
Datumzondag 13 juni 2021 10:28

RecensieVandersteens eerste meesterwerk. Zoals bekend, begonnen Suske en Wiske in 1948 een dubbelleven door 11 jaar lang parallel aan hun avonturen in de krant ook te verschijnen in het weekblad Kuifje, in een serieuzer en sjieker gedaante. In de krant Antwerpse volkslui, in Kuifje eerder upper class Brusselaars. Zonder tante en Jerom maar met krulletjes in het haar van Wiske.
Heel raar eigenlijk, als je er even over nadenkt. Maar kennelijk pikten de lezers dit, en gelukkig maar, want het is in deze 'Blauwe reeks' dat Vandersteen als striptekenaar volwassen werd, waar vervolgens de krantenstrip weer van profiteerde. Hergé eiste van hem verzorgdere tekeningen en gepolijste scenario's, en de meester leverde dit af.
Kan je nagaan: toen de eerste aflevering van Het Spaanse spook in Kuifje verscheen, liep in de krant nog De witte uil. Een verhaal waar Lambik nog als een dwaas al tjing-tjingend en tjang-tjangend Sus en Wis voor de voeten liep, in een avontuur dat alle kanten opzwabbert. Vergelijk dat met dit eerste Kuifje-verhaal: wat een detaillering, wat een zwierige actie, en wat een veel beter in elkaar gezette vertelling met zowaar echte spanning.
Voor de albumuitgave werden de eerste vier pagina's hertekend tot vijf pagina's, maar wie de originele tekeningen erbij pakt (bijvoorbeeld te zien in de Lecturama-uitgave), ziet de evolutie zich voltrekken. In de eerste strookjes zien onze vrienden er nog precies hetzelfde uit als in de krant, maar gaandeweg rekken ze al iets uit, waarna Vandersteen de slimme truc uithaalt om ze via een toverspreuk een metamorfose te laten ondergaan (waarbij tevens Schanulleke na 1 plaatje in het niets verdwijnt, om niet meer terug te keren). Merk later in het verhaal eens op dat Suske en Wiske inmiddels ruim een kop groter zijn dan de twee dreumesen die aan het begin nog naar het schilderij stonden te koekeloeren!
Het verhaal is meteen een stuk volwassener dan de kolder die tot dan toe in de krant stond. De keuze om een en ander in de 16e eeuw te situeren, en dat dan goed te documenteren, is daar debet aan. En toch zijn alle elementen typisch Vandersteen en lezen we geen Hergé-ripoff. We beginnen bij de Breughels Boerenbruiloft in het museum (denkelijk in Wenen, want daar hangt dit schilderij in het echt), waar een spook rondwaart. Deze Don Persilos y Vigoramba (Persil en Vigor waren beide wasmiddelen die in die tijd verkrijgbaar waren) flitst hen via het schilderij naar het jaar 1565, eén jaar voor de Beeldenstorm. De Spanjaarden terroriseren onder leiding van de hertog van Alva reeds de Nederlanden, iets waar onze helden natuurlijk een stokje voor gaan steken. Het resulteert uiteraard in diverse zwaardgevechten, een paar slimme listen en vervolgens een duizelingwekkende klimpartij aan de buitengevel van het Brusselse stadhuis, mijn favoriete scène uit dit album.
Er zijn Vandersteeniaanse gags, er zijn verzorgde decors en enerverende oorlogsscènes. Vandersteen verwierf met dit verhaal zijn bijnaam 'De Breughel van het beeldverhaal' en dat is natuurlijk volkomen terecht. Uiteindelijk flitst het spook onze vrienden weer terug naar het heden (bij gebrek aan Barabas en diens teletijdmachine moest Vandersteen in de blauwe reeks steeds weer nieuwe dingen verzinnen om tijdreizen mogelijk te maken), waar Wiske nu is voorzien van krulletjes en Lambik van hersencellen, klaar om nieuwe 'blauwe' avonturen te beleven. Compliment overigens voor de Standaard Uitgeverij die dit verhaal in de rode reeks niet inkortte maar de volle 70 pagina's uitbracht.
En wat voor cijfer geef je zo'n album? Nou wat dacht je?
Datumzondag 10 januari 2021 19:31

RecensieDe eerste van de Blauwe Reeks en zeker één van de beste. De mystiek begint al heel snel in het museum waar een sympathiek spook ons mee neemt ene spannend groots avontuur in. Ook hier duiken we in de interessante geschiedenis in van de Lage Landen, dit keer om een dorp te helpen zodat het niet door de Spaanse bezettingsmacht wordt veroverd. Dat uitgerekend een Spaans spook helpt, geeft extra cachet. Het verhaal is spannend, heeft humor, en geeft ons naast een inkijk in de geschiedenis ook nog een portie kunstgeschiedenis mee. Veel van de historische feiten kloppen zonder een geschiedkundig boek te worden. De tekenstijl is weer prachtig, gedetailleerd en kleurtechnisch geheel op orde. Het verhaal lijkt minder ingewikkeld en met minder omzwervingen in elkaar te zitten dan de rest van de Blauwe Reeks.
Datumzaterdag 18 juli 2020 20:15

Recensie1e van 8 verhalen die in KUIFJE verschenen en deel uitmaken van de Blauwe Reeks.
Omdat de Nederlandse versie van het weekblad KUIFJE lang niet zo goed verkocht als de Franstalige, besloot Hergé een strip van Willy Vandersteen, toen al een bekende Vlaamse striptekenaar, in het blad te laten verschijnen
Om in het prestigieuze weekblad te verschijnen, moest Vandersteen van Hergé echter wel zijn tekenstijl en figuren aanpassen. Meer realistischer. Dat gold ook voor de verhalen. Op dit verhaal na, was in de rest van de Blauwe Reeks geen plaats meer voor magie
Hergé vond ook dat kinderen niet geschikt waren voor een "gevaarlijke" hoofdrol. Dus, ondanks dat Suske en Wiske de reeksnaam bleven dragen, werd Lambik de eigenlijke held van de serie
Datumvrijdag 13 december 2019 17:08

NaamDanny
RecensieIk heb dit album wel honderd keer gelezen. Het verveelt nooit. Ik hou van de dreigende en donkere atmosfeer. Goed plot en mooie tekeningen. Topper!
Datummaandag 22 mei 2017 17:46

NaamMaarten
RecensieDit verhaal was mijn eerste kennismaking met Suske en Wiske. Het werd in 1974-1975 gepubliceerd in het stripweekblad Sjors, dat in 1975 opging in Eppo. Ik ben dus lang in de waan geweest dat het niveau van dit album gebruikelijk was voor alle verhalen van S&W. Maar dit album staat op eenzame hoogte. Aan alle lof die dit album al is toegezwaaid kan ik nog toevoegen dat de passage die op de voorpagina is afgebeeld, het ingrijpen van het Spaanse Spook op het allerlaatste moment en de daaropvolgende bevrijding van de burgemeester en de reactie van de belegeraars, de meest indrukwekkende is die Willy Vandersteen ooit gecreëerd heeft. Ik krijg er tranen van in mijn ogen en overal kippenvel.
Datumdinsdag 05 januari 2016 12:16

NaamJeroen Tanésy
RecensieEén van de iconische Suske en Wiske albums. Geschiedenis van de Lage Landen, humor, spanning: het heeft het allemaal.
Datummaandag 20 juli 2015 21:27

Leeftijd101
RecensieHet eerste verhaal dat in Kuifje verscheen in plaats van in de krant, volgens kenners was dat eveneens de allermooiste uitgave.

Dit nulde album van wat later de Blauwe Reeks zou worden werd in de jaren 1970 als laatste Blauwe Reeks album in de Rode Reeks uitgegeven! Gelukkig wel als enige compleet, al werden de eerste bladzijden op last van Hergé hertekend, wel zeer fraai, maar de hertekende versie is toch net iets minder omdat de oorspronkelijke versie een enorme tekenontwikkeling laat zien van de volkse oude stijl naar de klare lijn en daarom nog interessanter is.

Het verhaal zet tot denken aan, het thema is het via tijdreizen rechtzetten van een foute gebeurtenis uit het verleden...maar als dat lukt dan heeft die gebeurtenis niet plaatsgevonden en hoeft die ook niet ongedaan gemaakt worden...men kan hier dagen over nadenken.

Koning Filips II van Spanje, de bezetter, wordt als feitelijk fatsoenlijk man neergezet. Ook hier kan men een verwijzing naar de koningskwestie of zelfs naar de Tweede Wereldoorlog zien. Het geniale van Vandersteen is dat je helemaal niets daarvan hoeft daarvan te weten om dit album te kunnen waarderen.

Datumzondag 01 februari 2015 00:12