Rikki en Wiske

Rikki en Wiske Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Rikki en Wiske verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,28

Leeftijd98
RecensieToen dit nulde avontuur getekend werd en begon te verschijnen was de Tweede Wereldoorlog nog altijd gaande, en was de afloop ervan zelfs allerminst duidelijk voor iedereen, ook gezien de wonderwapens die mogelijk ingezet zouden worden. Toen Willy Vandersteen de grondslagen tekende voor wat later Suske en Wiske zou worden, in de winter van 1944, was een Duits offensief gaande dat dreigde België te heroveren, inclusief huize Vandersteen!

Ik vermoed dat de eeuwige opportunist Willy Vandersteen daarom in dit verhaal de buitenlandse schurken een soort Tsjechen-Polen liet zijn, en geen Duitsers! Alhoewel er dan wel een 'Gestaco" genoemd wordt, maar als mijn theorie juist is treedt die pas op als Duitsland verslagen is.

De figuur professor Wargaren (ontwerpt wonderwapens voor de Belgische regering) zou ik graag terugzien. Paul Geerts en (iets minder) Marc Verhaegen plunderden het oude werk van Willy Vandersteen grondig, dat was zeer goed en dat zouden de huidige makers van Suske en Wiske verhalen ook meer moeten doen.

Datumwoensdag 27 april 2011 01:26

Naamlucas heijdeman
Leeftijd9
RecensieIk vind het album bijzonder omdat het nummer 0 is. Ik vind het ook een mooi album.
Datumzaterdag 12 februari 2011 15:48

Naamdennis
Recensieik geef een 7 omdat het chokowaaks erg onduidelijk vind en soms ook storend. en omdat het op de laatste paar bladzijde's rikki, wiske en tante sidonia naar belgië gingen en dat stuk was eigenlijk een beetje saai. en omdat je op de laatste bladzijde professor wargaren helemaal nergens terug zag. dus je kon wel merken dat dit vandersteens eerste verhaal was maar verder helemaal top.
Datumdonderdag 30 december 2010 11:50

RecensieHet eerste verhaal uit de reeks is vaak niet de beste en ook hier is dat het geval. Het verhaal is geschreven vlak na het eindigen van WOII en dat is goed te merken aan het onderwerp: Een spionageverhaal met als 'vijand' de schurkenstaat en oostblokland Chocowakije. Apart voor dit verhaal is natuurlijk de verhouding grote broer-klein zusje tussen Rikki en Wiske die goed naar voren komt. Het verhaal kent veel humor.

Het album is heel losjes getekend. Veel tekeningen zijn nogal simpel en vlak (2-Dimensionaal) en vooral de decors zijn aan de magere kant. Ik vind de kwaliteit van de tekeningen in de laatste paar bladzijdes achteruit gaan (kijk bv eens naar de leiders van Chocowakije op blz 53 en de tankslag op blz 55). Maar vanwege de nostalgische waarde leuk dat het in de rode reeks is opgenomen.

Datumzaterdag 27 november 2010 09:28

NaamPaul Riezebos
Recensie- Ik heb de laatste paar reacties gelezen en dat vond ik erg tegenvallen, ik snap ten eerste al niet waarom mensen het zo'n laag cijfer geven.
- De tekeningen; "Primitief" noemen ze het. Als ze dat primitief noemen, dan zijn de verhalen van tegenwoordig lui, met 1 klik is de bolhoed van Lambik zwart, Ik weet dat er bij de tekeningen veel meer bij komt kijken, maar niet zoveel als vroeger. Je hebt geen idee hoe lang hij er over gedaan heeft. Ik zelf ook niet, maar ik weet wel dat dat heel lang was. "Primitief" is het dus zeker niet. 3/3
- Het album: Rikki is niet dezelfde als Suske, Ook staat er in één van de recensies dat je niet kunt weten wat voor familieverband rikki en wiske eigenlijk hebben. Ik nam het album even voor me, en ik kwam erachter dat erop de eerste bladzijde op het eerste plaatje, rechtsonderin het krantenartikel onder de goto letterlijk staat (In die van 1994): "Zijn tante MEJ Sidonia en zij ZUSJE Wiske zullen hem vergezellen" Dus waar dat op slaat weet ik ook niet. Verder vind ik dat het eerste verhaal los gelezen moet worden, en niet in verband met de serie, behalve als je het album "De gevangene van Prisonov 281" van plan bent te lezen. 3/3
- Het verhaal: Goed, Spannend, Bijzonder. 3/4
Datumvrijdag 8 oktober 2010 17:39

NaamYarnick
RecensieHet eerste verhaal van Suske (eigenlijk Rikki) en Wiske is een plaatje geworden.
Leuk verhaal dat precies in de serie past.
Een dikke voldoende.
Datumdonderdag 27 mei 2010 19:54

NaamRoy
RecensieIk vond album best leuk. Maar ik had eerder een ander Suske en Wiske album gelezen. Dus van dit snapte ik niet zo veel, ik miste Suske constant, ik dacht: waar blijft hij nou? En ik snap nog niet wat voor familieverband Rikki met Wiske heeft. Rikki is een neefje van Sidonia, en Wiske een nichtje, maar in het verhaal werd niet duidelijk gemaakt of er een familieverband zat tussen Rikki en Wiske. En zoja, wat dan? Af en toe was het verhaal verwarrend, maar voor de rest een superalbum!
Datumdonderdag 13 augustus 2009 07:53

Naamrebecca
Recensieik vind dit album erg spannend en leuk.
maar het is niet leuk dat rikki weg moest en heel laat pas er weer was.groetjes rebecca
Datumzondag 5 juli 2009 17:29

RecensieDe eerste van onze welbekende Willy. Je ziet inderdaad dat hij nog niet precies weet waar hij heen wil met de strip. Het verhaal zelf vind ik niet echt leuk en het kostte me inspanning om er doorheen te komen. Maar vanwege de nostalgie toch een voldoende
Datumwoensdag 1 april 2009 18:52

RecensieDit verhaal is niet zo goed als de vele uitstekende albums die begin jaren 50 gingen volgen, maar toch mag dit verhaal er zijn.
Het is een leuk spionageverhaal met de nodige humor. Vooral Wiske vind ik leuk, hier is ze nog zo'n echte bengel. De taal van de inwoners van Praak (of Kroko) steekt op den duur wel wat tegen.
Een positief punt is ook dat er veel gebeurt in dit verhaal, wat van de huidige albums niet meer kan gezegd worden. Keerzijde hiervan is dat sommige scènes iets te lang uitgesponnen zijn, met als gevolg dat het album toch iets langdradig overkomt.
Datumvrijdag 18 juli 2008 12:40

NaamHans
RecensieIk vind de avonturen van Suske en Wiske veel leuker dan Rikki en Wiske, af en toe wel grappig en het was ook geen super slecht album ofzo maar gewoon niet wat het hoort te zijn.
Datumwoensdag 30 april 2008 11:26

RecensieVandersteens' eerste en meteen weet hij zo te boeien dat je meer wilt lezen. Ik ben juist gek op de 'primitieve' tekeningen uit de begin periode. Hieruit kun je zien dat het nog echt ambachtelijk werk is. Een dikke 9!
DatumSun Sep 16 10:51:55 2007

NaamSam
Recensieik irriteerde mij mateloos aan de aanhangsels die woorden kregen in Chocowakije dit is het minste album van suske en wiske, het is duidelijk dat willy vandersteen nog aan het zoeken was
DatumThu Sep 13 15:11:44 2007

NaamJordy
RecensieKijk leuk dit eerste boek. Ook leuk dat ze deel 154 ook in het orgineel uitgeven op de kleur na dan.
In een woord COOL
DatumMon Aug 13 16:36:24 2007

NaamRonald
RecensieIk vind hier werkelijk geen reet aan, ik weet dat een stukje Vandersteen nostalgie is. Maar hij was toen duidelijk nog zoekende en wist niet heel goed welke kant hij op wilde met deze serie. De humor is ook ver te zoeken.
DatumSat Aug 11 16:07:48 2007

RecensieHet eerste album, inderdaad. Maar voor mij ook niet meer dan dat. Ik vond het bijwijlen soms een saai en wat onsamenhangend verhaal en ook de tekeningen zijn vrij primitief om het zo te zeggen ( zie je ook in de reeks van Kuifje bij het eerste album "Kuifje in het land van de Sovjets", maar daar is het nog veel erger). Toch is dit een mooie poging voor een jonge en beginnende Vandersteen die toch wel iets in z'n mars had en dat zag je vooral aan de fijne humor die je in de laatste verhalen mist.

Degelijk, mooi geprobeerd, maar nog geen topper.

DatumWed Jul 11 14:13:07 2007

Recensiedit is en heel leuk album Rikki is erg sterk samen met normaal gesproken Suske en Jerom zijn dit mijn favorieten ook de kleine Wiske die Rikki heel vaak te slim af is is heel grappig en Tante Sidonia ook het verhaal opzicht is een 9 en een half maar door de grappige en leuke personages krijgt dit album van mij een hele dikke vette 10! want hij was als het aan mij ligt een super-mega-vet-cool-album.
DatumSat Apr 21 17:19:10 2007

RecensieDeze "oer"-Suske en Wiske doet natuurlijk wat ongebruikelijk aan, maar is toch prima leesvoer. Wiske en haar broer Rikki gaan uit spioneren in het oostblokland Chokowakije en zetten daar de boel behoorlijk op stelten. Zoals bekend besloot Vandersteen dat de boksende broer toch te weinig mogelijkheden bood voor leuke verhalen, zodat Rikki na dit eenmalige optreden met prepensioen kon.
Dit album wordt vaak getypeerd als een knullig probeersel, maar daar is niets van aan. De tekeningen zijn best in orde, de karakters vallen soepel in hun rol, de gags zijn leuk. Daarentegen is het scenario wat aan de rommelige kant (waarom vermomt Sidonia zich eigenlijk?) en schemert het nadrukkelijk door hoezeer Vandersteen zich door de Kuifje-reeks heeft laten inspireren: dat Chokowakije is geen parodie op nazi-Duitsland of een commentaar op de Tweede Wereldoorlog, maar simpelweg een herwerking van thema's uit Kuifje. Er is flink leentjebuur gespeeld bij "De scepter van Ottokar" en "Het land van de Sovjets".
Gelukkig ging Vandersteen al snel zijn eigen weg.
DatumMon Oct  2 18:00:38 2006

RecensieScenario:
Over het krantenverhaal uit 1945:
Het verhaal heeft een verhaallijn, maar toch, dankzij de grapjes, komt het fragmenterig over. Het verhaal lijkt samen te hangen van vondsten, grappen en spannende fragmenten. De kaft is een mooi vondst die de lading van het boek dekt. Ondanks dat er wel een verhaallijn is, lijkt het een hak op de tak-verhaal, zelfs in deze versie. Of het zo letterlijk op de korrel nemen van Oostbloklanden (en hun producten) nu nog kan, in deze tijd, is de vraag. Ook de oorlogsdreiging is uit de tijd. Waar Wiske nogal vaak creatief gebruik maakt van de telefoon mishandelt Sidonia gewoonweg een uil. Ook dat zou nu niet meer kunnen.
Leuk is wel de verouderde spelling ;) Helaas is het lezen van de Chocowakijse teksten wat irritant.
De combinatie tussen Rikki en Wiske, waarvan het leeftijdsverschil toch wel zo'n 11 jaar zou kunnen zijn, is best komisch, vooral wanneer Wiske allerlei dommigheden uithaalt. Sidonia fungeert als een soort problem-solver, en moet daarom dikwijls uitgeschakeld of ingeschakeld worden. Dat Vandersteen niet geheel tevreden was met deze combinatie blijkt wel uit het volgende avontuur. Door de gekkigheden en absurde gebeurtenissen verliest het verhaal helaas aan geloofwaardigheid waar het drie maal zo spannend had kunnen zijn!
De vaas-scene, waarin Sidonia ineens vanuit de vaas naast de vaas wordt verplaatst door de tekenaar, vind ik frapant.
Dat dit verhaal een succes moet zijn geweest snap ik uiteraard; het speelde in op de actualiteit, men kon lachen om normale zaken die uit hun verband waren gerukt en om de absurde vindingen. Nu is dit verhaal achterhaald en passé.

Tekeningen:
Bijzonder speels, maar niet correct. Een huidig tekenaar zou zich hiervoor kunnen en/of moeten schamen. De huisjes en de bomen, alles staat schots en scheef, wat dan wel weer bijzonder goed is voor het uitdrukken van sfeer! De stad Praak zou ik dankzij de gelijkenis haast kunnen bestempelen als de voorstudie van Amoras. De plaatjes waarin de tekst wordt geschreven is op zich een leuke vondst.
De figuur Sidonia is duidelijk in ontwikkeling! Waar ze begint als kak-madam trekt ze gelukkig bij. Ook haar neus lijkt geregeld van formaat te wijzigen. Pas bij de vaas-scene lijkt ze haar definitieve uiterlijk gevonden te hebben. Een tekstballon is leeggebleven; wanneer de regering opbelt naar de wacht, die zit te kaarten.

Over de albumversie (nr. 154):
Dit verhaal zou in de rode reeks misschien niet meer kunnen, vanwege bovenstaande twijfels, toch is dit gebeurd, wellicht om de reeks compleet te maken.
Er zijn 5 pagina's geknipt. Dit maakt het verhaal wat vlugger, maar niet minder 'hobbelig'. Er zijn 13 stroken hertekend, waarvan de reden niet direct aanwijsbaar is, vaak negatief voor de kwaliteit. De inkleuring is op zich redelijk goed gebeurd, net als het inschrijven van de teksten. Frapant is dat de inkleuring van de originele kaft is overgenomen voor de hertekende kaft, terwijl dat niet is doorgevoerd naar de inkleuring in het verhaal. Rikki heeft oorspronkelijk rood haar (ook op de hertekende kaft) terwijl dat in het album bruin is, Schanulleke is rood, maar is nu blauw, de blouse van Rikki is origineel bruin/geel, maar is nu blauw... Op de hertekende kaft klopt ook het formaat van Wiske niet.

Conclusie: Dankzij de vondsten, de humor en de sfeer kan ik - ondanks dat het album niet meer van deze tijd is - genieten. De 4 die ik zou hebben gegeven mocht het een nieuw verhaal zijn is gezien de plaatsing qua tijd niet terecht. Daarom een 6.
Voor de gestripte albumversie een 5, voor de 'moeite'.

DatumFri Mar  3 17:10:59 2006