De zingende kaars

De zingende kaars Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zingende kaars verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,62

RecensieAls ik dit album lees dan hoor ik voortdurend de tune van die oude poppenserie op tv. Gek genoeg behoren enkele van de verhalen van die poppenserie tot mijn favorieten, zoals De Windbrekers en (in iets mindere mate) Het Laatste Dwaallicht. Ik vind ook dit album heel geslaagd, alhoewel mijn mening dus wel degelijk gekleurd is door jeugdherinneringen.
Datumvrijdag 23 december 2022 08:26

RecensieHet derde poppenserie-album heeft maar weinig te bieden. Net als in de andere poppenverstrippingen wordt een mager plot eindeloos opgerekt met flauwe grappen en plaatjes waarin niets gebeurt. Zoals De gouden locomotief een herwerking is van Bibbergoud, is dit bovendien de kleuterversie van Het Spaanse spook. Ga maar na: een sympathieke geestverschijning neemt onze vrienden mee naar de zestiende eeuw, waar een stadje gered moet worden van Spaanse aanvallers. Waar het Spaanse spook Alva als grote tegenstander heeft, is het hier een zwarte raaf op schoenen, min of meer gekopieerd van de raaf met bolhoed uit De Tuf-tuf-club. En dan is er nog een grote kaars op een toren, die met zijn gezang kanonskogels kan doen omkeren. Een idioot gegeven dat alleen kan werken in een poppenkastalbum als dit.
Het is allemaal niet bijster indrukwekkend, en ergens ter hoogte van pagina 41 merk je dat een andere tekenaar het werk overneemt, die er nog minder van bakt. De plaatjes worden vanaf hier uitgesproken lelijk. Eigenlijk het enige echt positieve wat ik over deze poppenalbums kan zeggen, is dat ze in de actie vaak de nadruk leggen op Suske en Wiske zelf. Er zijn zat momenten geweest in de serie dat de twee kinderen in het verhaal nauwelijks aan bod komen, hier krijgen ze tenminste genoeg te doen.
(Goed om te zien trouwens dat ik niet de enige ben die bepaalde observaties over dit verhaal heeft gemaakt. Ik schrijf altijd eerst mijn recensie en lees dan pas de overige reacties terug. Maar een aantal scherpe recensenten vòòr mij had een aantal dezelfde conclusies al getrokken. Ere dus wie ere toekomt.)
Datumzondag 13 december 2020 17:36

RecensieWeer eentje van de poppenserie. Serie gezien, album gelezen. Ik vond dit album vroeger een erg leuk album. Er gebeurde veel en we doken weer de Spaans/ Nederlandse geschiedenis in. Nu ik het album terug las, was ik nog steeds positief maar wel met een paar grote bedenkingen. De mystiek begint direct met de ton en vervolgens neemt Sus Antigoon ons mee de geschiedenis in. Een verhaal ontrafelt zich rondom de kaars van Mispelbeke die het gelijknamige dorp moet beschermen tegen de Spanjaarden. Leuk gegeven hoewel ik eerder heb gelezen dat S&W vaker één bepaald dorp moeten beschermen tegen onze oude overheersers. Krawaat de raaf zit eenieder dwars om de Spanjaarden te helpen het dorp in hun handen te alten vallen: de raaf is een erg leuke, dreigende figuur al heb je toch sterk de indruk dat je met een verbeterde raaf uit de Tuftuf-club te maken hebt. Veel grappen zijn leuk, zoals een spook dat je aan de waslijn hangt maar ook veel wordt vervelend: het gedrag van de Spanjaarden grenst aan Bassie en Adriaan niveau: zo dom dat het niet leuk meer is. Ook is het jammer dat Jerom werd opgetrommeld om de boel te redden. Fijn is wel dat het verhaal het meest door S&W werd beleefd. Nu speelt Lambik eens niet eerste viool. Het meest storende is echter de verandering in tekenstijl. Vanaf bladzijde wordt de tekentrant simpel en grof. “De Regenboogprinses” heeft ook deze stijl. Dit stoorde mij enorm. Ik heb het verhaal niet uit willen lezen hierdoor.
Datumzaterdag 18 juli 2020 20:22

RecensieEen poppenserie album met wederom een erg simpel verhaal. Er zit niet erg veel vaart in het verhaal en ongeveer de helft van dit album bestaat dan ook uit de perikelen rondom het kanon om de kaars te gaan beschieten. De finale afgeschoten kogel is daarna pagina's lang op weg naar de toren en later ook weer pagina's lang onderweg terug naar het kanon.

De tekeningen in de eerste helft van het album zijn fraai maar in de laatste 12 pagina's gaat de kwaliteit flink achteruit. En opvallend is dat de omgeving erg leeg is, er zijn bijna geen bijfiguren. Vermeldenswaardig is de simpele maar fraaie covertekening.

Datumzaterdag 27 oktober 2018 06:52

RecensieAch, de zingende kaars.... verbazend hoe 30 jaar na datum de melodie van haar lied nog steeds in m'n hoofd zit :-)
Dit album heeft enkele bijzonder leuke kenmerken; een magische, zingende kaars; een wraakzuchtige tovenaar/raaf; spaanse legioenen,.. Je merkt echter dat dit album gebaseerd is op een poppenspel, en geschreven voor de leeftijd van poppenkastkijkers. Er zijn maar twee simpele verhaallijnen (zoeken van de fles/ afvuren van het kanon) die bijna 30 pagina's in beslag nemen. Als stripverhaal had dit waarschijnlijk beter gewerkt met wat meer subplots (meer listen van Krawaat, interactie met de bewoners van Mispelbeke, tegenwerken van de spaanse troepen,...)
Suske is voor mij het best uitgewerkte personage in dit verhaal. Hij is heldhaftig, inventief en niet verlegen om Wiske van repliek te dienen. Met Sus Antigoon slaan ze de bal dan weer volledig mis. Neem alle magische elementen weg, en je hebt gewoon een dronkaard die niet functioneert zonder zijn fles, en wat staat te lallen en zwalken wanneer hij ze wel heeft ipv zijn plicht te doen.
Jammer hoe de tekenstijl de laatste pagina's zwaar achteruit gaat.
Datumdonderdag 01 februari 2018 19:07

RecensieStripversie van de 3e van 6 Suske en Wiske poppenfilms (te vinden op Youtube). Om de serie in stripvorm te gieten, werden er dingen gewijzigd of scènes weggelaten, wat ter vergelijking misschien niet altijd zo'n goed idee was
Krawaat kon in de serie op eigen kracht vliegen, terwijl hij de strip een bezem gebruikt
Toch wel vreemd: als Sus Antigoon zijn fles verliest zou hij toch moeten verdwijnen, of zou dat alleen gebeuren als die fles kapot gaat?
Als Lambik en Jerom opduiken, maakte Krawaat in de serie hen in het bijzijn van de Capitano uit voor Geuzen. Dit is jammer genoeg nergens te vinden in de strip
Als de Capitano de fles van Sus Antigoon in een kist stopt, proberen Suske en Wiske die te pakken te krijgen (na eerst de aanval met het kanon op de kaars te saboteren). In de serie kwam er een scène tussendoor met twee Spaanse soldaten die er over dachten om de fles van Sus Antigoon uit de kist van de Capitano te stelen. Dit had wel grappig overgekomen in stripvorm
Datumwoensdag 30 december 2015 18:31

RecensieZwak verhaal dat volgens mij beter tot zijn recht was gekomen als kortverhaal. Er gebeurt te weinig en een zingende kaars die een dorp moet behoeden voor aanvallen van de Spanjaarden is redelijk vergezocht en absurd. Er is ook veel plaatsjesvulling, vooral door het gebekvecht van de kraai met de Spanjaarden.
Ik vind het ook vreemd dat dit het tweede opeenvolgende album is waarin Sus Antigoon meedoet, maar het lijkt wel of onze vrienden hem een eeuwigheid niet meer hebben gezien. Dit komt doordat het vorige verhaal, de maffe maniak, werd voorgepubliceerd in TV-Express, en dit verhaal vloeit voort uit de poppenserie. Toch had ik een verwijzing naar het vorige verhaal logischer gevonden. Maar goed, deze zaken zijn nu niet zo erg, maar de zingende kaars blijft wel ondermaats.
Datumzondag 16 september 2012 18:21

RecensieEen echt hoog cijfer zal ik niet bepaald voor deze strip geven. Wederom geloven Suske, Wiske en Sidonia niet meer in spoken terwijl ze Sus Antigoon al zo vaak hebben ontmoet en in De spokenjagers moesten ze ooit zes kleine spookjes (die gruwelijk konden sarren) weerstaan! Dat Sus Antigoon in het verkeerde tijdperk beland en zichzelf, net als in De maffe maniak, meer ontpopt als een verslaafde en dronken lastpost dan als een waardevolle hulp maakt hem niet echt geloofwaardig. Krawaat, de raaf die ooit een tovenaar was, doet me met zijn hoed en schoenen juist meer denken aan de (eveneens betoverde) raaf uit De tuf-tuf club die even kwaadaardig overkwam maar later een betoverde voorvader van Sidonia bleek. De Spanjaarden waren echter veel te dom en te onhandig om echte gevaarlijke tegenstanders te zijn en stel dat het Krawaat was gelukt om de zingende kaars op te blazen met het kanon; zou hij dan gewoon weer een tovenaar zijn geworden? Hij leek te zijn omgekomen door de teruggekeerde kanonskogel dankzij de zingende kaars en was Krawaat daarna soms verenigd met andere overleden schurken uit Suske en Wiske die nooit berouw hadden getoond? Het belegerde dorp Miskelbeke werd nauwelijks ten tonele gevoerd laat staan de inwoners ervan. Dat Barabas erg verstrooid was, Suske en Wiske elkaar constant dwarszaten en steeds ruziemaakten bij het Spaanse kamp en dat Lambik weer dom en kwaad overkwam zorgde toch nog voor enige spanning.
Datumvrijdag 8 juni 2012 00:06