De zingende kaars

De zingende kaars Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zingende kaars verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,73

RecensieZwak verhaal dat volgens mij beter tot zijn recht was gekomen als kortverhaal. Er gebeurt te weinig en een zingende kaars die een dorp moet behoeden voor aanvallen van de Spanjaarden is redelijk vergezocht en absurd. Er is ook veel plaatsjesvulling, vooral door het gebekvecht van de kraai met de Spanjaarden.
Ik vind het ook vreemd dat dit het tweede opeenvolgende album is waarin Sus Antigoon meedoet, maar het lijkt wel of onze vrienden hem een eeuwigheid niet meer hebben gezien. Dit komt doordat het vorige verhaal, de maffe maniak, werd voorgepubliceerd in TV-Express, en dit verhaal vloeit voort uit de poppenserie. Toch had ik een verwijzing naar het vorige verhaal logischer gevonden. Maar goed, deze zaken zijn nu niet zo erg, maar de zingende kaars blijft wel ondermaats.
Datumzondag 16 september 2012 18:21

RecensieEen echt hoog cijfer zal ik niet bepaald voor deze strip geven. Wederom geloven Suske, Wiske en Sidonia niet meer in spoken terwijl ze Sus Antigoon al zo vaak hebben ontmoet en in De spokenjagers moesten ze ooit zes kleine spookjes (die gruwelijk konden sarren) weerstaan! Dat Sus Antigoon in het verkeerde tijdperk beland en zichzelf, net als in De maffe maniak, meer ontpopt als een verslaafde en dronken lastpost dan als een waardevolle hulp maakt hem niet echt geloofwaardig. Krawaat, de raaf die ooit een tovenaar was, doet me met zijn hoed en schoenen juist meer denken aan de (eveneens betoverde) raaf uit De tuf-tuf club die even kwaadaardig overkwam maar later een betoverde voorvader van Sidonia bleek. De Spanjaarden waren echter veel te dom en te onhandig om echte gevaarlijke tegenstanders te zijn en stel dat het Krawaat was gelukt om de zingende kaars op te blazen met het kanon; zou hij dan gewoon weer een tovenaar zijn geworden? Hij leek te zijn omgekomen door de teruggekeerde kanonskogel dankzij de zingende kaars en was Krawaat daarna soms verenigd met andere overleden schurken uit Suske en Wiske die nooit berouw hadden getoond? Het belegerde dorp Miskelbeke werd nauwelijks ten tonele gevoerd laat staan de inwoners ervan. Dat Barabas erg verstrooid was, Suske en Wiske elkaar constant dwarszaten en steeds ruziemaakten bij het Spaanse kamp en dat Lambik weer dom en kwaad overkwam zorgde toch nog voor enige spanning.
Datumvrijdag 8 juni 2012 00:06

NaamRobbert
RecensieIk was gek op dit album. Ik las het altijd bij mijn oma. Erg leuk en wederom n.a.v. de poppenserie gemaakt.
Datummaandag 7 september 2009 03:30

Naammatthijs
Recensieerg flauw, weinig tekst,avontuur,spanning en je hebt het zo uit.tot nu toe het saaiste album dat ik heb gelezen. de eenige leuke suske en wiske waarin ze strijden met de spanjaarden is het spaanse spook
Datumdonderdag 3 januari 2008 17:59

RecensieDit album is zeker mijn favoriet niet. Ik had er niet zoveel mee en het verhaal is dunnetjes (er gebeurt niet al te veel in). De humor is wel goed, vandaar geen buis voor dit album. Ook een minpunt is dat het zich afspeelt in een dorp dat door de Spanjaarden is bezet ( dat wordt wel wat voorspelbaar van Willy Vandersteen, blijkbaar vond hij dat een bijzonder interessante gebeurtenis). Maar dat is allemaal al eens verwerkt in het album 'Het Spaanse spook', dat veel hoger staat van kwaliteit trouwens. Uiteindelijk: net geslaagd zullen we maar zeggen, hé (5/10).
DatumThu Aug  9 13:47:55 2007

RecensieVan de poppenserie was dit mijn favouriete verhaal. Toen ik eenmaal het boek las, wat toch weer een andere ervaring was dan de serie, wist het mij ook te boeien. Het verhaal is sterk, fantasievol (een zingende kaars, kom er maar op!) en spannend. Daarnaast zijn de tekeningen goed. Ook belkangrijk!!
DatumFri Feb  2 19:18:00 2007

RecensieIk vind dit verhaal maar een beetje matig. Er gebeurt niet echt veel in en er zit geen echte spanning in naar mijn idee. De soldaten zijn overigens wel erg grappig.
Ik heb alleen betere verhalen gelezen die van de poppenfilms zijn gemaakt. Mijn favoriet daarvan is het laatste dwaallicht. Maar dit verhaal kan er wel mee door.
DatumSun Dec 17 01:09:31 2006

NaamRein Arjan Zijlstra
RecensieDe Zingende Kaars is een leuk album. Ik vind dit album eigenlijk een 7,5 tot een 8 waard. De humor in dit boek is erg leuk. Daarnaast is het grappig om te zien hoe dom deze Spaanse bezetters zijn. Dat de karakters Sus Antigoon en Krawaat er in voor komen geeft het verhaal extra kleur.
DatumFri Jun 30 14:16:38 2006

RecensieDit vind ik een flauw aftreksel van "het Spaanse Spook". Niet alleen is het gegeven hetzelfde nl. een Vlaams dorp dat door Spanjaarden wordt belegerd en waar een spook een einde aan moet maken, maar ook de grap uit strook 121-122 is daaruit gekopieerd. Sommige handelingen en tekstballonnen zijn gewoon bladvulling zoals die zeven stroken dat de kanonskogel nodig heeft om de toren te bereiken. De raaf en de drankzucht van Sus Antigoon werden alsmaar vervelender en het flitsen van Jerom wanneer de situatie hopeloos wordt, is een bewijs van bloedarmoede die de serie in die periode treft. Nog een teleurstelling is dat we geen inwoner van Mispelbeke te zien kregen. Werd er dan voor een leeg dorp gevochten? Toegegeven, er zijn wel grappige momenten en enkele goede vondsten in dit verhaal zoals het letterlijk aan de haak slaan van een Spaanse schildwacht, maar globaal krijgt dit verhaal van mij wel een onvoldoende, vooral wegens gebrek aan originaliteit!
DatumMon Jun  5 20:19:46 2006

RecensieIk vind dit vrij zwak. Die kraai (Krawak, of zoiets) irriteert me mateloos en is ongeloofwaardig, er zit weinig spanning in het geheel en Sus Antigoon wordt schromelijk misbruikt, de dommigheid van deze is van dergelijk niveau dat het lachen me ontgaat. Maar deze periode is er ook een van algehele matigheid met hier en daar een uitschieter (zoals De Olijke Olifant, De Blinkende Boemerang, Raap Van Rubens en een paar andere). Een onvoldoende verdient het ook weer niet, dus een 5.
DatumFri Mar 24 15:36:15 2006