Het laatste dwaallicht

Het laatste dwaallicht Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het laatste dwaallicht verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,89

RecensieHet verhaal over Het laatste dwaallicht doet me soms denken aan de legende over witte wieven. Krimson is deze keer degene die Suske, Wiske en Lambik over dwaallichten verteld (hij heeft zichzelf hiervan als een oudere versie vermomd) met het doel om zo hun enorme schat te vergaren. Als de helden met de terranef naar de grot van de dwaallichten gaan zoeken gaat Krimson hen ongemerkt achterna, schakelt hen tijdelijk uit maar hij wordt op zijn beurt weer onschadelijk gemaakt door Pyronella, het laatste dwaallichtje. Wiske moet dan een nacht als koningin op de troon van Oberon doorbrengen om de uitgedoofde dwaallichten weer tot leven te wekken. Helaas begint zij door de kroon als snel kapsones en grootheidswaanzin te krijgen en arrogant te worden waarmee zij natuurlijk met Lambik botst! Deze heeft namelijk ongeveer dezelfde karaktereigenschappen en hij zou ook weer liever bevelen geven zoals hij als commandant (?) in de terranef deed. Als opeens de reusachtige torren opduiken en de vrienden belagen lijken de helden elkaar constant in de weg te lopen bij de bestrijding daarvan en weet niemand onder hen hoe er gehandeld moet worden. En torren zijn in werkelijkheid planteneters en geen vleeseters. Zodra Jerom opduikt en Krimson meeneemt kan Wiske (die bijna nog een instortend plafond op haar hoofd krijgt) van de troon af en komen de dwaallichten, en Pyronella, weer opnieuw tot leven. Ze schenkt de schat van Oberon aan de helden als dank en daar dwaallichten toch niets aan schatten hebben. Omdat Suske, Wiske en Lambik de schat uit onbaatzuchtig niet zelf willen bezitten schenken ze die aan een (nog te bouwen) tehuis voor gehandicapten. Lambik wil op het einde toch eveneens op de troon zitten met een kroon en scepter en fotografeert zichzelf dan ook op deze wijze. Maar voor zowel Lambik, Suske en Wiske geldt in de meeste avonturen altijd dat zij meestal maar tijdelijk koning(in) mogen zijn omdat een kroon hen geen van allen goed past! Tenslotte zijn zij hierin ook maar gewone personen van vlees en bloed.
Datumzaterdag 05 juli 2014 19:47

Cijfer1
RecensieHier valt weinig positiefs over te zeggen. Een erg mager verhaal en flauwe humor. Wat vooral erg jammer is, is dat Barabas plotseling een 1-persoons-terranef blijkt te hebben, en dat er ook nog een straalkanon in de terranef ligt. En natuurlijk is Jerom er op het laatste moment om alles weer in orde te brengen. Zo hangt het hele verhaal aan mekaar van onlogische gebeurtenissen.

S&W 172 is er 1 om snel te vergeten

Datumdinsdag 4 juni 2013 15:42

RecensieDit verhaal heeft weinig om het lijf. Om te beginnen is het optreden van Krimson nogal kort. En hoe weet hij van het bestaan van de Terranef? Nadat Krimson nogal vlug gevangen wordt gezet, verschijnen er plots grote torren als vijand.
Maar waarom ze de dwaallichten aanvallen is totaal niet duidelijk. En hoe hebben die dwaallichten het dan zo lang uitgehouden tegen de torren, wetende dat S & W er dan niet waren.
De wereld onder de grond spreekt wel wat tot de verbeelding, maar het is jammer dat het verhaal zo weinig is uitgewerkt.
Datumzondag 23 september 2012 18:31

RecensieVan de zes poppenserie albums vind ik dit de beste. De tekeningen zijn weliswaar niet meer dan redelijk te noemen, maar het verhaal is best onderhoudend en er gebeurt tenminste wat in dit album. Wel komt Krimson wederom 'erg toevallig' in aanraking met S&W maar gelukkig heeft hij dit keer niet de beschikking over een paar stompzinnige helpers.
Datumvrijdag 6 april 2012 13:56