De adellijke ark

De adellijke ark Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De adellijke ark verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

RecensieLeuk dat de eerste helft van het verhaal zich grotendeels in de Antwerpse Zoo afspeelt. Op strook 5 wordt het beeldje van Suske en Wiske even gezien. Aan het eind van het avontuur wordt de dierentuin nog even aangedaan
Recensie 23 heeft het verhaal kennelijk niet goed gelezen (of op z'n minst eerdere recensies verkeerd begrepen), want op strook 52 wordt Ut Napisthim toch echt "de Noë van Babylonië" genoemd. Zijn zondvloedverhaal is zo rond 2500 voor Christus geschreven. Ouder dus dan dat van Noah die pas ergens voor 400 voor Christus werd opgetekend in de Bijbel
In het verleden is Ut Napisthim uiteraard jonger, maar Babilo de papegaai ziet er hetzelfde uit. Toch wel een leuke vondst, een papegaai met een baard
De Hangende Tuinen van Babylon, één van de Zeven Wereldwonderen, komen voorbij. Jammer genoeg louter als decor, terwijl het achtergrondverhaal toch echt de moeite waard is. Gebouwd voor een koningin met heimwee naar de groene heuvels van haar vaderland
Op strook 197 wordt de ark teruggevonden, daar Wiske in het verleden (strook 170) er een blinkend schild plaatste. Een prima vondst, maar toch niet helemaal waterdicht. In de meer dan 4000 jaar kon het schild wel eens door lawines worden vernield of door iemand anders worden opgemerkt
We krijgen nog een lesje. Ut zegt op strook 213: "Het neerknuppelen van jonge zeehondjes gaat nog steeds door, net zoals de zinloze jacht op walvissen! Ik zal tijd te kort komen!". 40 jaar later is er nog niet veel verandert
Datumwoensdag 04 november 2020 07:41

RecensieBij de recensie staat een zeer goede over de religieuze boodschappen achter dit verhaal. Ik ben echter niet meer religieus onderlegd, dus ik kan daar weinig aan toevoegen. Uiteraard ken ik het verhaal van de ark maar veel verder kom ik niet; ik zal mij dus volledig moeten richten op het verhaal zelf. Het is een typisch eind jaren zeventig/ begin jaren ’80 verhaal. De kenmerkende tekenstijl uit deze tijd is overbekend. Ook typisch voor deze tijd zijn de achtervolgingen en de moraal. De moraal komt uiteraard naar voren door de Bijbelse thematiek maar ook hier zit een achtervolging in van ongeveer 25 bladzijden. Dan begint het verhaal pas. Dan komt Noach met de ontboezemingen. Vervolgens flitsen S&W zich naar het Midden-Oosten en zitten we weer in een achtervolging. Onze helden moeten de ark van Noach in veiligheid brengen, hij zou anders zijn onsterflijkheid verliezen. Grappig is dat S&W de actie beginnen, zij flitsen zichzelf immers weg naar het verleden. Lambik en Jerom moeten hen dus achterna om de boel te redden. Wiske neemt hier echter het voortouw en Suske loopt steeds in haar schaduw. Jammer. Het moment dat de dieren een grotere rol gaan spelen, wat begint met het toelaten van de dieren in de ark, is erg leuk. De grap over de vlo, de heldhaftige olifant en de slaapwandelende eend werken erg sterk. Het is een snel album: veel actie afgewisseld met leuke humor. Daarnaast is het album ook een soort promotie voor dierentuinen. Er wordt ook gerept over de zeehondenjacht. Dit is een contrast met “de lachende wolf” waar het juist om de dierenjacht gingen waarin kariboes en wolven gedood werden. Dit album heeft een wat dikkere tekenstijl dan de begin-Geerts albums. De dunnere stijl is beter. De titel is erg goed getroffen. Nu zie je vaak dat het feit dat de titel moet allitereren overheerst, zonder dat de titel beginrijm heeft maar ook betekenis.
Datummaandag 03 augustus 2020 18:20

NaamBaele
RecensieEen mooi verhaal waarin de vele details het verschil maken. Laten we even stilstaan bij de figuur van de papegaai. Het is een bijzondere creatie, omwille van een aantal elementen.

Ten eerste is de baard van de papegaai typisch uit de cultuur van Mesopotamië. Ga in een museum de Mesopotamische beelden bekijken en men herkent onmiddellijk de typische baard. De Mesopotamische traditie bestond al vóór de Joodse cultuur. Beide tradities hebben een verhaal over de zondvloed. Waneer Suske en Wiske via de teletijdmachine naar het verleden worden geflitst, dan ontmoeten ze de papegaai en Ut Napishtim (Noah). De papegaai ziet er ouder uit dan Noah, omdat hij uit een Mesopotamische traditie komt die ouder is dan de joodse traditie. Wanneer in het begin en op het einde van het verhaal de papegaai en Noah in onze moderne tijd vertoeven, dan zien ze er even oud uit. Dit is logisch ook, want zowel de Mesopotamische als de Joodse traditie liggen ver achter ons. Als we niet bewust stilstaan lijken voor ons de beide tradities even oud.

Ten tweede symboliseert de papegaai de duisteren kanten van Noah. Noah wordt in de Bijbel omschreven als rechtvaardig, eerlijk en puur. Hij was de enige die in Gods ogen het waard was om de zondvloed te overleven. Want, God was teleurgesteld in de zondigheid van de mens. En daarvoor moest eerst de mensheid weggespoeld worden Hij wilde daarna een nieuw begin maken met de rechtschapen Noach. Maar wellicht wilde Paul Geerts een statement maken: geen enkel mens is 100% puur, rechtvaardig en eerlijk. We hebben allemaal ons minder goede kanten. Volgens mij creëerde Paul Geerts de papegaai om de minder fraaie kanten van Noah op een onrechtstreekse manier te beklemtonen. De papegaai wordt dan ook voorgesteld als chagrijnig, opvliegend en vloekend. Vergelijk het met de volgende figuren: Jommeke en Kuifje worden steeds als puur, rechtvaardig en eerlijk voorgesteld. Het zijn echter Flip en kapitein Haddock die vloeken, chagrijnig zijn en de kantjes er van aflopen. Flip is de soulmate van Jommeke. Kapitein Haddock is de vaderfiguur van Kuifje. Maar die twee zijn tegelijkertijd ook de personificaties van de duisteren kanten van Jommeke en Kuifje.

Ten slotte staat er in de Bijbel geschreven dat na de overvloedige regen de zon weer begint te schijnen. God sluit een eeuwigdurend verbond/vrede met Noah en de mensheid. De duif met de olijftak en de regenboog (die ontstaat door de harmonie van een zonnestraal met een regendruppel) zijn daar de symbolen van. Het grappige is dat Paul Geerts ook stilstaat bij een minder bekende passage uit het leven van Noah. Noah staat immers niet alleen symbool voor de rechtvaardige mens die een verbond aangaat met God. Neen, hij staat ook symbool voor de dronkenschap. Noah was immers de eerste mens die dronken was. Na de zondvloed begon Noah immers druiven te planten en wijn te verbouwen. Op een dag liet Noah zich gaan en werd stomdronken. Hij schaamde zich daar heel erg voor. In het verhaal van Suske en Wiske laat Noah geen duif los om een olijftak te zoeken (als symbool van het verbond/vrede), want dat wordt hem belet door de chagrijnige papegaai. Het is de papegaai zelf die op zoek gaat naar land. Na een tijdje komt hij stomdronken terug. Het blijkt dat hij in zijn bek een druiventakje heeft. Ook hier alludeert Paul Geerts op de duistere kantjes van Noah.

Datumwoensdag 04 september 2019 19:29