De tamme Tumi

De tamme Tumi Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De tamme Tumi verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,45

NaamRetroDancer
RecensieSpannend verhaal inderdaad met een mooie knipoog naar Indiana Jones. Het raadsel bouwt mooi op naar een climax. Alleen vind ik die Homspitter een rare kwast. HIj wil de mensen beschermen tegen die slang, maar verstopt die Tumi dan maar in een ruimte met vallen. Niet erg sympathiek want Suske, Wiske en Sidionia hadden wel dood kunnen zijn. Maar blijkbaar is het allemaal niet erg meer aan het einde? En verder wil hij niks zeggen over de schat. Waarom niet, die slang is toch dood? Dus waarom kun je dan de schat niet gaan zoeken? Dat doet afbreuk aan het verhaal.
Datumzaterdag 25 maart 2023 08:39

RecensieNaar mijn mening een van de leukste albums uit de reeks. Goede verfijnde tekeningen en een mysterieus en spannend verhaald. Bovendien stak je er als kind iets van op. Het verhaal begint met de verhuizing van Sidonia. Ze is er qua woning overigens behoorlijk op vooruit gegaan: Van een klein arbeidershuisje naar een luxe en grote woning aan het water.
Datummaandag 21 juni 2021 10:17

RecensieIn dit verhaal verhuist Sidonia naar het huis dat ze heden nog bewoont, daarvoor bewoonde ze het houten huis waar mijn generatie mee is opgegroeid. Destijds al best een verandering in deze reeks eigenlijk; wel heel passend want het nieuwe huis leidt ons naar één van de beste verhalen uit de reeks. De klok in het torentje zorgt voor het komende avontuur; een inca wil die klok koste-wat-kost hebben. Hij komt ten val en ontsluiert een klein beetje van een geheim wat onze vrienden noopt tot verder onderzoek. De mystiek begint al vrij snel en blijft het hele album aanwezig. Sidonia, Suske en Wiske gaan zelf op onderzoek uit ( zonder Lambik en Jerom) en dat werkt sterk. Ze komen in hun zoektocht naar een geheime ruimte ( waar de inca, Choucroutamac gewag van maakte) onder hun huis in een soort Indiana Jones achtige val terecht. Het hele album is duidelijk geïnspireerd door deze filmserie. Lambik komt hen redden en de groep gaat op onderzoek uit, na inlichtingen te hebben gekregen van Barabas. De reis naar Peru begint hier. Ook in dit verhaal raken onze vrienden continu in aanvaring met booswicht Choucroutamac: hetzij thuis, hetzij in de taxi hetzij tijdens een autotocht door Peru ( en nog veel meer). Het album zit vrij vol met achtervolgingen, iets wat veel albums wordt verweten. Toch valt het hier wel op zijn plaats en blijft het spannend. Het is logisch dat Choucroutamac onze vrienden blijft achtervolgen. Ook is de onverwachte steun van Homspitter heel spannend gebracht en past uitstekend in het verhaal. Prachtig is de uiteindelijke apocalyps van dit verhaal en de ontknoping. Jerom was er even maar heeft niet alles eigenhandig opgelost. Aan het eind ontkent Homspitter dat er een schat is, heel slim gedaan. Zeer goed gedaan is ook het feit dat de lezer en passant culturele informatie over Peru en zijn geschiedenis krijgt. De tekenstijl is erg goed en ook hier is er ruimte voor veel humor en emotie, dat samenwerking loont en dat vriendschap eeuwig duurt. Een puik album.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 21:31

RecensieZoals eerder werd opgemerkt doet dit verhaal sterk denken aan DE BRONZEN SLEUTEL uit de Blauwe Reeks. In beide wordt gedacht dat er zich achter een verborgen poort een schat bevindt, probeert een gemaskerde iedereen tegen te houden, en blijkt er een monster achter de poort te zitten, dat met explosieven wordt uitgeschakeld
Zoals in het verhaal al zelf wordt opgemerkt, is het een mysterie waar de slang vandaan komt
De slang breekt eigenlijk vrij makkelijk door de poort heen. Waarom is ze dan niet veel eerder ontsnapt?
Datumwoensdag 19 februari 2020 07:46

RecensieDe tamme Tumi is bijna een kleun van De bronzen sleutel uit 1952. Via een geheim voorwerp, een gouden beeldje, en een perkament wat een groot gevaar aangeeft in Peru, worden de helden in een nieuw avontuur betrokken en een "goudschat". Gelijk naar het andere opgenoemde album gaan hebzuchtige boeven eveneens op zoek naar de "schat". Een onbekend iemand, die net als het rode masker, een masker draagt probeert de vrienden en de boeven van de de schattenjacht af te houden daar hij weet dat zich in de desbetreffende grot, die natuurlijk ook met een poort is afgesloten, GEEN schat bevind maar een enorm monster! Het blijkt hier te gaan om een gemuteerde reuzenslang die al snel uitbreekt en, gelijk naar de Brachiosaurus,. gigantische verwoestingen aanricht in Peru en natuurlijk, deze keer noodgedwongen, door Lambik wordt gedood. Homspitter, die de gemaskerde was en de misdadige Choucroetamac wou beneden voor de slang, geeft later aan dat er wel een schat was maar besloot hier wijselijk over te zwijgen om te voorkomen dat opnieuw hebberige schattenjagers hier achteraan zouden gaan.
Datumdonderdag 20 december 2018 20:15

NaamRené
RecensieVoor mij de beste S&W die ik ooit heb gelezen. Wat gebeurt er immens veel in dit album! Een nieuw huis, een duik in de vijver met onder het huis een ruimte met gevaarlijke pieken en bedwelmend gas, Tumi-beeldjes met interessante tekeningen erbij en zonnestralen die de juiste richting aangeven, uiteraard schurken die het onze vrienden moeilijk maken, een geheimzinnige helper die hen weer bevrijdt als ze in Peru in de gevangenis zitten, een spannende tocht door Peru per auto en helikopter (de boeven en onze vrienden wisselen precies op hetzelfde moment naar elkaars voertuig, geinig!) en zelfs nog even per lorrie en tot slot een immens monster. En als laatste pluspunt: zeer fraai getekend! Minstens een 9,5 waard, dus afgerond naar boven: een 10!
Datumzaterdag 27 juli 2013 22:57

RecensieWeer een zeer vermakelijk verhaal en het mooie tekenwerk is opvallend!
-Lambik is weer in topvorm (op oa. blz.24, 33, 35, 40, 54.) wat veelal met lachen gepaard gaat. -typisch Peruaanse dingen als: de tumi en de kandelaber bestaat echt.
Het bijgeloof van een slang en poema waar in dit verhaal naar gerefereerd wordt, klopt ook.

Het is wel enigszins ongeloofwaardig dat Lambik kan vliegen in een helikopter en later in het gevechtsvliegtuig waarin hij samen met Suske de raketten afvuurt.

Ook bovenaan op blz. 6 is het overhemd van Jerom wit terwijl het daarvoor en daarna weer geel is.

Ondanks twee voorbenoemde schoonheidsfoutjes een topper. Een negen vind ik dan ook op z'n plaats.

Datumvrijdag 05 juli 2013 16:43

NaamPapakai
RecensieDit vind ik een fantastisch avontuur. Alle verhaalelementen, zoals spanning, humor, en actie zijn perfect in balans. Een sterke titel en dito cover en natuurlijk schitterende tekeningen met oog voor detail. Dit album staat ook symbool voor een periode van absolute topalbums van de hand van Paul Geerts.
Datummaandag 24 juni 2013 19:27

NaamRaymond v.B
RecensieDit zou wel eens het beste album van Paul Geerts kunnen zijn. Wat is dit een sterk verhaal en wat is het goed getekend. Je merkt dat Geerts zich verdiept heeft in het landschap en de cultuur van Peru.Het archeologische aspect is voortreffelijk uitgewerkt, waardoor het verhaal steeds zeer boeiend blijft. Het klopt wel dat er raakvlakken zijn met "De bronzen sleutel", maar hinderlijk is dit niet. Ik geef zelden een 10, omdat dit cijfer staat voor perfectie. Dit album verdient deze 10 echter wel.Complimenten!
Datumzaterdag 1 december 2012 12:31

RecensieTopalbum. Met een spannend, mysterieus verhaal en prima tekeningen en cover is dit een van mijn favoriete albums.
Datumzondag 27 november 2011 15:37

Leeftijd98
RecensieZoals Paul Geerts wel vaker doet heeft hij ook hier weer een deel van zijn inspiratie gevonden in de oude Vandersteen klassieken en daar is helemaal niets mis mee!
Net zoals in de goede oude tijd (1946-1953) treden de volwassenen Lambik en Sidonia, en de kinderen Suske en Wiske als gezinnetje op, en is die vervelende Jerom "op vakantie".
Prachtig ook hoe goed Paul Geerts zich gedocumenteerd heeft, hoe hij de armoe in Peru aanklaagt maar tegelijk niet slap politiek correct is zoals de latere na hem komende Suske en Wiske auteurs.
Datumdonderdag 14 april 2011 00:45

NaamJ.Joffer
RecensieToen Willy Vandersteen eenmaal een vliegreis door Azië had gemaakt, resulteerde dat in een reeks albums die op het Verre Oosten waren geïnspireerd, van de Sissende Sampan tot De gouden cirkel. Tegen de tijd dat De tamme tumi verscheen, was zijn opvolger Paul Geerts ook begonnen te reizen. Er zouden nog veel albums volgen met een setting in (sub)tropische gebieden met veel mooie plaatjes van oerwouden en inboorlingen. Soms iets te veel (tegen de tijd dat Lili Natal uitkwam, was de aardigheid er wel af), maar bij dit album is Geerts nog fris. En levert een puike strip af.
De plot: Sidonia koopt een oud huis, dat vanaf nu het thuishonk van de club zal blijven. (Enig idee wat hiervoor de reden is? Woont Geerts zelf in zo'n huis?) Er blijkt een heuse Indiana-Jones-kelder onder te zitten, compleet met boobytraps, waar een gouden beeld wordt bewaard. Deze tumi zet vervolgens de actie in gang: hoofdsponsor KLM vliegt onze vrienden naar Peru, waar ze een speurtocht ondernemen naar een legendarisch groot gevaar. Hierbij worden ze gehinderd door ene Choucroutamac ("Choucroute" = zuurkool in het Frans, geen idee waarom voor deze merkwaardige woordgrap is gekozen) en geholpen door een gemaskerde geheimzinnigaard zoals die wel vaker in Sus en Wis-albums rondlopen.
De grote verdienste van het album is het mooie tekenwerk, waar duidelijk ook veel documentatie in is gestoken. Het schatzoeken is duidelijk gekopieerd uit de Indiana-Jonesfilms, maar dat mag wel voor een keer. De finale met de slang wil niet helemaal overtuigen, maar echt een misser is de gemaskerde tumi, die wel een van de sufste gemaskerden uit de serie is, en met het mallotigste pak. Bovendien heeft, zoals wel vaker, onze gemaskerde vriend eigenlijk geen zinnige reden om zijn identiteit geheim te houden.
Maar goed, ophouden met zeuren: het hele verhaal door blijft de actie boeien en het is allemaal uitstekend in beeld gebracht. Dus beloon ik Paul Geerts mooie werk aan dit album met een 8.
Datummaandag 5 juli 2010 18:08