De slimme slapjanus

De slimme slapjanus Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De slimme slapjanus verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,92

RecensieOp zich goed gevonden, een depressieve Jerom. Maar dan.... de vrienden die door een chokoladepromotende dokter worden opgesloten, die onzin in Jeroms lichaam en de geheugenmachine. Allemaal te vergezocht en van de hak op de tak om echt een boeiend verhaal te worden met tussendoor pagina's bladvulling. En dan moet Parijs er ook nog met de haren bijgesleept. Nee, dit vond ik helemaal niks. Een magere 5.
Datummaandag 5 maart 2012 22:33

NaamFelix
RecensieIk lijk een van de enigen te zijn die dit album niet waardeert, maar ik vond het echt geen goed verhaal. De beste verhalen zijn van Vandersteen en de eerste van Paul Geerts waren ook niet mis, maar zo rond 'De Jolige Joffer' begon hij slechtere kwaliteit verhalen te maken. Waarom vind ik het zo slecht:
1. onsamenhangend verhaal
2. de scene met Lambik in het ei komt gewoon echt uit 'De Sprietatoom' waar Savantas in een ei terechtkomt doordat een vogel hem opeet en er als duivel weer uitkomt
3. de scene in het lichaam van Jerom is duidelijk gebaseerd op een oude film waarin ze met de 'Yellow Submarine' in iemands lichaam geraken.
4. weinig en geen goede grappen

Mijn twee punten hingen voornamelijk af van de goede tekeningen.

Datumzaterdag 23 mei 2009 22:08

RecensieMatig tot redelijk album. Het begint allemaal erg 'slap'. De zwakke Jerom die normaal altijd zo sterk is pakt niet echt goed uit, en ik vond het dan ook niet altijd boeiend. Dingen zoals dat Lambik, Jerom gewoon laat barsten als hij bijna op sterven ligt en dat Suske, Wiske en Lambik binnenin Jerom gaan was ook erg overdreven. Het stuk dat Sidonia en de 2 kinderen naar 'de jeugd van Jerom' gingen was wel erg leuk. Het einde met Jerom en de Slimme Slapjanus vond ik ook prachtig, dat Jerom toch nog zijn favoriete speelgoedpop kan zien. Beetje snel gaat het wel allemaal wel, en ik dacht in het eerste deel dat deze niet boven de 5 uit zou komen, het tweede deel bewijst toch nog het tegendeel. Vermakelijk maar geen top-album.
Datumdinsdag 7 april 2009 17:12

RecensieDe typische stempel van Marc Verhaegen verwoest wat mij betreft een in de potentie best leuk idee. In de eerste veelbelovende stroken zien we een tot clochard verworden Jerommeke, omdat hij zijn krachten verloren is; heerlijk pathetisch. Dan ontdekken ''onze vrienden'' dat er een virus is in zijn systeem. Ze verkleinen zich met de Sprietatoom en banen zich een weg door kleurrijke bloedbanen vol olijke rode en witte bloedcellen.
Het probleem aan alles wat Verhaegen doet is dat hij teveel in te weinig ruimte wil stoppen. In een aantal stroken vertelt hij het verhaal van een verkleinde Lambik, dan gaat hij opeens over op de avonturen van een sippe Jerom die door zwervers achterna gezeten wordt, om dan te eindigen met een krankzinnig plot rond een mannetje dat door Jerom's hoofd rent. Het is allemaal too much. En de rare, onbegrijpelijke humor, die in niets meer een raakvlak heeft met de humor van Vandersteen, doet meer kwaad dan goed.
Er zijn slechtere albums geweest, maar dit album verhoudt zich in niets tot de betere albums. Nog wel een zesje, want ergens heeft het ook nog wel zijn charme. En het is zeker niet slechter dan veel latere albums uit de serie na het pensioen van Geerts.
DatumSat Sep 29 19:02:16 2007

NaamKoen
RecensieDit is en zeer mooi verhaal, typisch in de oude Verhaegenstijl, dus eigenlijk niet echt een Suske en Wiske verhaal.
De cover is mooi, de tekeningen zijn heel gedetailleerd en vooral het verhaal is prachtig! Wie had ooit verwacht, dat de ooit zo grote Jerom, een arme, levensloze klosjar geworden is.
Dat mis ik aan de recente albums, er zit helemaal geen leven meer in Jerom...
DatumTue Aug 28 14:29:36 2007

NaamJasper
RecensieEen beetje vaag verhaal en ook een beetje moeilijk in door te komen. Allemaal te 'raar' om echt te kunnen boeien.
DatumThu Apr 26 19:58:28 2007

NaamAdriaan
RecensieRedelijk leuk. Het heeft wat. Het is moeilijk om het album niet met droevige ogen te lezen..
DatumFri Jan  5 12:20:03 2007

Naamlars
RecensieUit mijn top tien. Altijd leuk om daar recensies over te geven. Ik vind eigenlijk alleen het verhaal altijd belangrijk. Ik lees veel recensie die punten geven voor de tekeningen ofzo. Vind ik niet echt belangrijk. Humor en diepgang daarentegen weer wel. Nou,het verhaal van dit verhaal is top. Zoals de film innerspace.Ik ben een fan van dat spriet atoom kanon. (koperen knullen ed). Het verhaal van de slimme slapjanus vind ik goed. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar. Ik lees dit verhaal nou eenmaal graag meerdere keren en dat heeft een reden. Waarschijnlijk omdat alles aan het verhaal mij blijft boeien. Ook de humor zit goed. Zo relaxt als Lambik zit te kaarten met hardwerkende mieren enzo. Ik erger mij alleen altijd aan dat overdreven gejank van alle personages als er eens iets ergs gebeurt.Het komt nooit echt sentimenteel over. Meer lollig. Dit is in veel albums het geval.Toch weerhoudt het mij er niet van om dit album een 10 te geven. Zelfs als ik echt kritisch ben....mwoaaa.. okee..omdat ik enkele albums beter vind toch maar een negen.Ja,ik mis dat sentiment heh...
DatumFri Sep  8 01:59:56 2006