De slimme slapjanus

De slimme slapjanus Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De slimme slapjanus verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,26

RecensieHet verhaal begint onder de bruggen van Parijs. Een eenzame, hulpeloze zwerver wordt door twee ongure types beroofd. Maar... dit zielig hoopje mens is... JEROM?
En dan een flashback naar een paar weken daarvoor. Jerom is plotseling slap als een vaatdoek en moet geholpen worden. Okee, tuurlijk. Maar dan gaat het al snel mis. Lambik daagt Jerom uit in een bokswedstrijd, er is een totaal getikte psychiater, onze vrienden nemen een kijkje in Jeroms bloedbaan, er is een intermezzo in Jeroms jeugd, en er duikt een ventje op, de Slapjanus uit de titel. Als ik het goed begrijp, moet dit de jonge Jerom voorstellen maar, eerlijk gezegd, tegen die tijd was ik de draad al volkomen kwijt. Het scenario is een ongeschrijfelijke chaos vol idiote plotwendingen waar ik, zogezegd, geen chocola van kon maken. Jeroms verhouding tot zijn vroegere zelf wordt ook nooit echt goed in de verf gezet. Wat is nou in feite het probleem? Mij werd het niet duidelijk.
Het moge evident zijn, Marc Verhaegen is hier weer bezig geweest om al zijn mallotige invallen ongebreideld op het papier te kwakken. En dan is het album nog de gekuiste versie, de stroken die oorspronkelijk in de krant stonden (na te lezen op het Forum voor de Fans) zijn helemaal te erg voor woorden. Eigenlijk had hem na dit album al verboden moeten worden ooit nog een Suske en Wiske-scenario te schrijven. Er is maar één plaatje dat ik leuk vond: die waar Lambik afscheid neemt van de psychiater. 'Ja jongske, da's erg. Nooit eens een likeurpralinneke. Toedeloe.' Verder is het brol van de onderste plank.
Datumzondag 03 januari 2021 11:14

RecensieDit album heeft voor mij een kentering betekend. Dit is het album dat voor mij voor het eerst in de serie irritatie opleverde. Ik moet zeggen, dat “De krakende Carcas” toch ook een opzetje was hiervoor. Het begint al veel te melig. De insteek dat Jerom zijn kracht kwijt is is sterk maar wordt direct te niet gedaan door de onnozelheden van Lambik, Sidonia, Suske en Wiske. De toon is gezet. Zo gaat dat het hele verhaal door. Onze helden zijn held af. Door de drukte en de hoeveelheid bijfiguren is alles erg slecht te volgen: er is teveel dat afleidt van het uiteindelijke verhaal. Daarnaast kun je stellen dat dit verhaal wel heel erg geënt is op “De malle mergpijp”, waarom dan weer zo’n verhaal? De kern is dat Jerom zichzelf zoekt en in de vorm van de slapjanus zichzelf tegenkomt; mooi thema maar zie ook de mergpijp en de Olijke olifant ( respectievelijk zoektochten voor Jerom en voor Wiske). Pas op het laatste moment wordt het aangrijpend. Jerom had veel meer zijn one-man show moeten krijgen in plaats van de idiotie van onze helden en bijfiguren met dhr. Ohrtrapper als dieptepunt.
Datumdonderdag 05 november 2020 15:28

NaamBas
RecensieVoor mij een van de minste albums van S&W. Kinderachtig, niet mooi getekend en erg overdreven.
Datumdinsdag 30 april 2019 21:46

RecensieZulke lage cijfers, jongens (ok, niet van iedereen)?! Ik vondt dit een heerlijk album, met Jerom in de hoofdrol. Ook een erg sterk begin!
Datummaandag 05 december 2016 15:07

RecensieGoed bedacht, redelijke uitvoering is de samenvatting voor dit album. Het thema eigenbeeld, is mooi verwerkt als Jerom lusteloos, slap en zelfs aan lager wal geraakt. Onze vrienden gaan in de bloedbaan van Jerom op onderzoek uit waar blijkt hij tegen zijn eigen vroegere ik strijdt die zijn huidige sterke en geweldadige vorm wil laten verdwijnen.

Om met de zgn slimme slapjanus in contact te komen willen S&W in de gedachtenwereld van Jerom terecht komen dmv de Gepro, Barabas zijn laatste uitvinding. Vreemd genoeg kleedden ze zich om voor het Steenen Tijdperk terwijl ze nog niet weten wat Jerom zijn gedachten zijn. Maar ook dit gedeelte van het verhaal is,net als het bloedbaan gedeelte, onderhoudend.

Daarentegen is de verhaallijn met Dr Ohrtrapper de psycholoog erg flauw, onnodig en haalt het nivo van het album omlaag. De tekeningen zijn ok.

Datumzaterdag 14 november 2015 11:07

RecensieOp zich goed gevonden, een depressieve Jerom. Maar dan.... de vrienden die door een chokoladepromotende dokter worden opgesloten, die onzin in Jeroms lichaam en de geheugenmachine. Allemaal te vergezocht en van de hak op de tak om echt een boeiend verhaal te worden met tussendoor pagina's bladvulling. En dan moet Parijs er ook nog met de haren bijgesleept. Nee, dit vond ik helemaal niks. Een magere 5.
Datummaandag 5 maart 2012 22:33

NaamFelix
RecensieIk lijk een van de enigen te zijn die dit album niet waardeert, maar ik vond het echt geen goed verhaal. De beste verhalen zijn van Vandersteen en de eerste van Paul Geerts waren ook niet mis, maar zo rond 'De Jolige Joffer' begon hij slechtere kwaliteit verhalen te maken. Waarom vind ik het zo slecht:
1. onsamenhangend verhaal
2. de scene met Lambik in het ei komt gewoon echt uit 'De Sprietatoom' waar Savantas in een ei terechtkomt doordat een vogel hem opeet en er als duivel weer uitkomt
3. de scene in het lichaam van Jerom is duidelijk gebaseerd op een oude film waarin ze met de 'Yellow Submarine' in iemands lichaam geraken.
4. weinig en geen goede grappen

Mijn twee punten hingen voornamelijk af van de goede tekeningen.

Datumzaterdag 23 mei 2009 22:08

RecensieMatig tot redelijk album. Het begint allemaal erg 'slap'. De zwakke Jerom die normaal altijd zo sterk is pakt niet echt goed uit, en ik vond het dan ook niet altijd boeiend. Dingen zoals dat Lambik, Jerom gewoon laat barsten als hij bijna op sterven ligt en dat Suske, Wiske en Lambik binnenin Jerom gaan was ook erg overdreven. Het stuk dat Sidonia en de 2 kinderen naar 'de jeugd van Jerom' gingen was wel erg leuk. Het einde met Jerom en de Slimme Slapjanus vond ik ook prachtig, dat Jerom toch nog zijn favoriete speelgoedpop kan zien. Beetje snel gaat het wel allemaal wel, en ik dacht in het eerste deel dat deze niet boven de 5 uit zou komen, het tweede deel bewijst toch nog het tegendeel. Vermakelijk maar geen top-album.
Datumdinsdag 7 april 2009 17:12