De naamloze 9

De naamloze 9 Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De naamloze 9 verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,09

NaamAnna
RecensieZe hebben hier zeker geen vooruitgang mee geboekt. De laatste tijd ging het nog eens wat beter, maar dit album verdient toch wel een paar punten minder. Na de fluitende olifant, de zalige ziener en de drakenprinter had ik wel wat meer verwacht. De tekeningen en de humor zijn een het goede pad kwijtgeraakt en het verhaal begint stilletjesaan toch ook wel wat verkeerde afslagen te nemen. Leuk dat Krimson nog eens mee deed, en dan ook op een zeer leuke manier. Uiteindelijk zaten ze in de ruimte maar ik snap niet wat dat hun doel was met dat stukje. Ik geef het nog een zes omdat ik het begin wel nog goed vond, behalve het deel met de achtervolgingsscène. Ik ben geen fan van zo een achtervolgingen. In het begin dacht ik dat dit wel nog een acht kon krijgen. Het verhaal vond ik toen zeer veelbelovend. Maar vanaf het begin wist ik wel dat de humor en de tekeningen niet zo goed waren. De vorige albums waren nog aanraders maar deze zou ik in elk geval geen aanrader noemen.
Datumdinsdag 04 juli 2023 17:15

NaamPeter
RecensieNa een paar sterke albums leveren Van Gucht en Morjaeu met "De Naamloze 9" toch weer een matig album af. Met name in het plot zitten een boel gaten; een machine waarvan gesteld wordt dat deze een nieuwe aarde kan maken zonder dat ook maar een poging gedaan wordt uit te leggen hoe? Een gigantische, wereldwijde en allesvernietigende ramp die op de laatste pagina in een keer geen enkel tastbaar gevolg meer heeft? Krimson die het risico neemt om een plan zonder terugweg in werking te stellen zonder dat hij zeker weet dat hij het gehele plan kan uitvoeren?

Het riekt allemaal een beetje naar ongeïnspireerd broddelwerk, een album dat gemaakt is omdat er nou eenmaal productie gedraaid moet worden. Een actueel onderwerp, een flinterdun verhaaltje en bam: er ligt weer een nieuw album.

Als ik dit soort albums lees vraag ik me af of de serie er misschien toch goed aan zou doen om minder albums per jaar af te leveren. Of kan men niet meerdere schrijvers op de Rode Reeks te zetten, zoals dat ook in Amerikaanse comics gedaan wordt? Waarom zou je niet meerdere schrijvers (en eventueel tekenaars) hebben die samen de 4 albums in een jaar maken? Het zou de kwaliteit zeker ten goede komen, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan...

Morjaeu is echter wel consequent goed en levert ook hier weer prima werk af. Mooie, verzorgde tekeningen met dynamische figuren. De inkleuring complementeert Morjaeu's werk met een redelijk gedempt kleurenpallet dat er voor zorg dat als er dan felle kleuren gebruikt worden in bijvoorbeeld actiescenes er een mooi contrast ontstaat.

Alles bij elkaar levert dit echter geen memorabel album op. Zonde, want er zat voor mijn gevoel eindelijk een beetje een stijgende lijn in...

Datumdonderdag 02 juni 2022 10:25

RecensieHet Corona jaar 2021 heeft toch een aantal goede albums afgeleverd. Ik vond achteraf mijn recensie voor de voorganger te positief maar ook dat album zou er niet bekaaid af zijn gekomen ( een zeven in plaats van een acht). Omdat de laatste tijd de albums van een best aardig niveau zijn blijf, je hopen dat het zo blijft. Over het algemeen kun je simpel stellen “ja”. De plot is tot op zekere hoogte zeker origineel. Ze lijkt inderdaad op de James Bond film “Moonraker” waarin, althans in de film, de booswicht een nieuwe wereld in de ruimte wil creëren. Het verhaal loopt goed, is duidelijk te volgen en zakt nergens in. Om de slimme koppen uit de geschiedenis bij elkaar te zetten om een nieuwe aarde te maken is een goede en te billijken vondst. De ontknoping is beslist leuk. Bovendien is het een actueel thema en dat is nu op een fijne manier in dit verhaal verwerkt. Beplaalde plotwendingen zijn zeker goed. De hoofdpersonen doen goed mee en het is weer het oude team dat als vanouds een avontuur beleeft. De charme van vroeger is weg maar het lijkt in dit album enigszins terug te zijn. Je merkt dat de serie wederom aan het rijpen is. Het is wel zo dat de humor minder goed is; de grapjes van met name Wiske zijn niet leuk maar wekken nog geen irritatie op. Het voorvallen met de huilende Sidonia en lachende Jerom is niet bijster sterk. Lambik is vrij serieus in dit album. Het staat hem veel beter dan randdebiel maar hij is nu wel alle humor kwijt. Hij lijkt nu meer op de held van vroeger. Ook Suske is weer als vroeger: letterlijk nietszeggend en je zou hem haast vergeten. Toch vervullen onze dierbaren hun taak goed. De verschillen vallen vooral op omdat ik nu ook “De zeven snaren” lees. Het charisma is verdwenen maar de personages zijn nu veel sterker dan een poosje terug. Krimson is ouderwets goed maar zijn einde hebben we helaas eerder gezien. De tekeningen zijn vrij scherp, nog een teken dat de serie weer langzaam tot wasdom komt. Ik heb de indruk dat het team makers de recensies van deze site wel ter ore nemen.
Datumzondag 10 oktober 2021 11:31