Het vliegende hart

Het vliegende hart Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het vliegende hart verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,11

RecensieEen mager kortverhaal is de enige juiste omschrijving voor dit album. Amoras heeft in plaats van Suske ineens een nieuwe koning en het lijkt alsof Lambik zichzelf niks meer herinnerd van de bouw van de kathedraal uit de Stalen Bloempot. Hier slaat Willy de plank toch behoorlijk mis in mijn ogen. Wat een leuke nostalgische terugtocht naar Amoras had moeten zijn, veranderd in een wat saai album, met een verhaal dat eigenlijk nergens op slaat. Omdat de tekeningen leuk en nostalgisch zijn geef ik het nog een voldoende, maar het is natuurlijk niet veel wat we hier lezen. Het doet mij denken aan de gekalibreerde kwibus, alleen dan zonder de zotte humor. Als Vandersteen iets meer aandacht aan dit verhaal had besteedt, was het al een stuk beter geweest. Een mager zesje is het enige cijfer dat ik kan geven.
Datumwoensdag 12 juli 2023 21:34

Naamemmes
RecensieIk ga niet te veel herhalen over dit album wat al in andere recensies is gezegd geweest. Het is duidelijk dat het verhaal episodisch is maar slecht vind ik het helemaal niet. De tekeningen zijn in elk geval op niveau (het inkten lijkt me wel wat afwijkend van de vorige albums, misschien deed hij het nog eens zelf?). Het verhaal doet wel wat vraagtekens rijzen maar het lijkt allemaal niet zo belangrijk te zijn deze keer. Als ik het goed voor heb schreef hij dit album bijna tegelijk met "De dolle musketiers", dus ik snap wel dat hij het invoeren van een nieuw vast personage veel belangrijker vond. Eén van dingen die me echt stoorden was dat Sidonie in een berenvel Suske en Wiske komt bevrijden. Hoe kon ze weten dat die herbergier ook in een berevel rondliep?
Het is ook het laatste avontuur in Amoras dat Vandersteen zelf tekende! Ik weet niet waarom ,maar pas bij album 200 Amoris van Amoras, komen we er terug terecht en gelukkig wordt dan wel de vorige avonturen niet vergeten.
In de rode reeks is dit redelijk ingekleurd, en de meeste teksten bleven dezelfde. Wel heeft Lambik het hier ergens over "de wet de Taeye" en in de rode reeks "dat het geen huurwoning is". Dit komt van Alfred de Taeye, burgemeester van Kortrijk in 1948, die 50.000 goedkope woningen liet bouwen voor de Belgische bevolking.
Er wordt dit album wel eens een vergelijk gedaan met "De gekalibreerde kwibus" maar dan vind ik dit toch een beter niveau. Daarom geef ik het toch nog een 6.
Datumzondag 19 september 2021 08:48

RecensieHet Vliegend Hart is een kortverhaal dat Vandersteen schreef voor het blad De Bond. In dit zeer rommelige kortverhaal komt het eiland Amoras eindelijk weer terug als locatie. Dit verhaal doet erg aan de gekalibreerde kwibus denken, en waar dat verhaal bij vlagen nog topamusement is, vindt ik dat bij het Vliegend Hart echt minder. Lambik koopt een sprekende papegaai, die het steeds over het prinsesje zonder naam op Amoras heeft. Onze vrienden besluiten met de Gironef naar Amoras af te reizen. Als de Gironef in de kathedraal van Amoras vliegt, zegt Lambik ‘kijk, een klok die niet klokt, we zijn dus in een toren.’ Lambik was in de Stalen Bloempot nog bouwmeester van deze kathedraal, maar nu herkent hij een jaar later de toren die hij zelf gebouwd heeft niet meer terug? En waarom zijn er ineens een koning, een prinses en een prinsesje op Amoras? Werd Amoras niet geregeerd door stadhouders en later in het eiland Amoras door koningin Wiske en in de Stalen Bloempot door koning Suske? En de tegenstander in dit verhaal heet notaris Kopblaas. Is dit een toevalligheid, of is hij familie van de Blaaskoppen? Vragen, vragen… Desondanks is het verhaal nog best leuk en grappig af en toe. Lambik die op het galjoen weer kuren krijgt deed mij denken aan het begin van het Bevroren vuur, waarin hij ook een grofgebekte schipper is. Verder kent dit korte album veel mysterie met groep complotters, een heksen een sprekende beer. Na dit kortverhaal zou Amoras 32 jaar later in Amoris van Amoras pas weer dienst doen als toneel van een verhaal. Al met al een grappig kortverhaaltje, maar ook echt niet meer dan dat. Door de nostalgische tekeningen krijgt dit nog een zes van mij.
Datumvrijdag 09 juli 2021 18:06

RecensieHet tweede verhaal in dit dubbelalbum is er eentje uit de oude doos, ergens kort na De stalen bloempot zo te zien. Lambik komt met een papegaai aanzetten, die iets brabbelt over een gevangen prinsesje op Amoras. De gyronef wordt van stal gehaald om aldaar orde op zaken te gaan stellen.
Het resulteert in een nogal episodisch verhaal, met weinig samenhang. Het doet sterk denken aan De gekalibreerde kwibus, nog zo'n schnabbelstrip van de bijklussende Vandersteen. Er is duidelijk niet dezelfde aandacht aan besteed als aan de albums uit de hoofdreeks. Veel gedoe met toverdrankjes, pratende beren en heksen op bezemstelen, maar het heeft allemaal weinig om het lijf.
Goed dat men dit oude verhaal in kleur heruitgegeven heeft, en het is in dit dubbelalbum een aangenaam onverwacht weerzien met de tekenstijl van begin jaren vijftig. Maar briljant is het allemaal niet.
Datumzaterdag 19 december 2020 21:27

RecensieZoals al bij de andere recensies te lezen is, is dit een ouwetje. Destijds vond ik het een stijlbreuk maar nu snap ik waarom de tekenstijl zo anders is. Best verfrissend, al is het mij onduidelijk waarom dit Vandersteen-verhaal is heruitgegeven. Temeer daar dit een zwak verhaal is: niet alles van Vandersteen was goud. Als je de oude stijl je eigen hebt gemaakt, dan ontdek je de schoonheid er van, maar dat doet niets af aan het feit dat het verhaal enorm rommelig en onlogisch in elkaar zit. Toen ik het herlas, snapte ik erg weinig van het relaas. De beweegredenen van niemand zijn duidelijk. Het hele gedoe met de bom is onklaar. Er is al veel gesproken over de koninklijke familie en dat blijft rechtop: waarom kent niemand onze helden? Alles is zo snel verteld dat het geheel vol hiaten zit: de plek waar de prinses zat, de vlucht van de papegaai met het hart, de booswichten die zonder enige aanleiding vijandschap naar onze vrienden toonden: teveel om op te noemen. Er gebeurt teveel in te weinig tijd: de eerder genoemde bom, Lambik die stijf wordt, het gedoe met de beren, Lambik die haan wordt etcetera, etcetera. Gedoe dus. Een verhaal dat te snel is geschreven, waarin er geen ruimte is voor de karakters, met een surplus aan karakters en een hoop gedoe. Nee, niet alles wat Vandersteen aanraakte, veranderde in goud.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 21:00