De gekalibreerde kwibus Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gekalibreerde kwibus verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,74

NaamFrederik
Leeftijd99
RecensieHad echt nog nooit van deze titel gehoord, en enigszins nieuwsgierig geraakt door de recensies heb ik hem tweedehands op de kop getikt.
Eigenlijk is hieronder al alles gezegd wat ik eventueel zou willen melden over deze aflevering. Voortdurend wordt er gestrooid met de woorden "neger", "negers" en eenmaal zelfs "die nikker", maar ik ga er van uit dat heer Vandersteen dit nooit negatief bedoeld heeft, en we weten ook dat in die tijd sommige zaken nu eenmaal anders waren en lagen. Het is niet echt een verhaal, meer een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Wel vermoeiend dat er zo ongeveer om de drie plaatjes iemand een grappige opmerking denkt te moeten maken, en die opmerking is dan vaak ook nog erg flauw i.p.v. grappig (of, zoals ik in een andere recensie al aangaf, ik word oud en sacherijnig, dat kan natuurlijk ook). Ik heb me er doorheen geworsteld omdat ik hem nu eenmaal heb gekocht en ik hem dan moet lezen ook. Geen spijt van de aankoop, mijn nieuwsgierigheid is bevredigd, maar ik vond het niet best en denk ook niet dat ik hem ooit ga herlezen. Dit in tegenstelling tot sommige andere albums.
Datumvrijdag 25 augustus 2023 14:39

RecensieDe gekalibreerde kwibus is een heerlijk kolderiek album, wat jaren lang onder de radar is gebleven. Ik heb een tijd geleden de S&W klassiek versie op de kop kunnen tikken, en bij tijd en wijle herlees ik het om even goed te lachen. Eigenlijk zijn dit meer 3 los geschreven verhalen over de grappen van Lambik dan een echt album. Mijn favoriete van de drie verhaaltjes is het eerste, als Lambik denkt dat hij een miljoen heeft gewonnen, en aan dit hele avontuur maar 5 frank over houdt. In de vorige reviews is het meeste over dit album al gezegd, het zou vandaag de dag denk ik een storm van kritiek oproepen. Erg leuk om af en toe eens te herlezen. Zo zot als Lambik in dit verhaal doet, zien we door de reeks niet vaak gebeuren. verder vind ik de cover ook altijd prachtig. Een 9 voor de nostalgie.
Datumdonderdag 25 mei 2023 21:11

RecensieFantastisch. Wat heb ik me weer vermaakt met dit album. Je moet het wel zien in de licht van die tijd. Nu zou dat niet meer kunnen. Maar de humor, fantastisch. Je moet idd wel doorhebben dat het drie verschillende verhalen is
Datumdinsdag 10 mei 2022 21:40

RecensieIk was mijn verzameling opnieuw aan het indelen en toen kwam een Familiestripboek uit 1995 tegen en daar bleek dit verhaal in te staan. Ik had geen idee dat ik deze episode had. Met Lambik terug naar de jaren veertig. De avonturen van Lambik. Het is relaas dat eigenlijk uit drie verhalen bestaat. Zoals eerder ( andere recensies) aangegeven , kun je het hier niet echt over een verhaal hebben. Het is meer een aaneenschakeling van grappen en grollen van Lambik met iets wat met een loterijbriefje, valsemunters en de Noordpool te maken heeft. Ik merk dat ik alle gedoe omtrent Lambik iets te veel van het goede vond. Het is leuk om weer helemaal in de oude S&W charme te duiken maar de logica is zo ver weg dat alles moeilijk te volgen is. Veel grappen zijn natuurlijk ook gerelateerd aan die tijd en dat geeft dus een zeker tijdsbeeld over de toestand in de wereld, ik doe op Kongo en de weergave van de getinte medemens. Voor mij was het lastig om door te komen maar ik snap dat velen zich enorm vermaakt hebben met dit album. Toch steikem blij dat ik het heb,
Datumdinsdag 03 mei 2022 15:06

RecensieHet zotste album uit de hele reeks. Lambik maakt het wel HEEL erg bont in dit album, zo bont dat het zelfs nooit meer is uitgegeven hahahah. Vooral het einde op de Noordpool is geweldig. Lambik die bloedserieus over de ijsvlakte uitstaart en tegen S&W zegt: Onze Kongo is toch schoon!'. Geweldig! Lees dit verhaal niet om het verhaal, maar om de grappen is mijn tip.
Datumwoensdag 23 juni 2021 22:29

RecensieDit is zoals zovelen voor mij al gezegd hebben, eigenlijk geen Suske en Wiske album. Het zijn drie losse verhaaltjes waarin het eerste deel gaat over een zotte Lambik die de loterij wint, het tweede deel over Lambik die werkt voor een valsemuntersbende en het derde deel gaat over Lambik die samen met Brutos en de generaal op zoek gaat naar uranium op Antartica. Als verhaal hangt het als los zand samen, maar naar mijn bescheiden mening zitten hier wel enkele van de beste grappen uit de serie in ('zo gauw ge dood zijt moet ge het zeggen, dan krijgt ge nog een monument ook!'. Vooral om het einde met de spuitjes lig ik elke keer weer dubbel! Verder is het natuurlijk logisch dat dit album met uitzondering van de klassiek reeks uit de jaren 80 nooit meer is uitgegeven. Daar is het simpelweg te politiek incorrect voor ('Uit mijn zon, Kongomens!'). Verhaaltechnisch is het niet veel, maar dat komt ook omdat Vandersteen destijds ook met het Spaanse Spook en de Mottenvanger bezig was. Toch herlees ik dit album altijd met veel plezier, een daarom een 10!
Datumwoensdag 09 juni 2021 13:43

RecensieAls je de verhalen in chronologische volgorde leest, zoals ik aan het doen ben, dan is dit toch wel even iets anders. Je hebt net de witte uil en het spaanse spook gelezen, en dan komt dit. Het is ten eerste een Lambik verhaal, en ten tweede weinig doordacht en ook minder gedetailleerd getekend (soms zelf wat slordig) dan wat we van Vandersteen gewoon zijn. Dit verhaal was voor het parochieblad (nu Kerk en Leven) en had duidelijk een heel andere insteek.
Ik probeer dit dan ook los van de rest te bekijken, anders zou mijn score veel lager liggen. Het zijn grapjes die eigenlijk aan mekaar gerijgd zijn waarvan sommige de bal misslaan maar de meeste toch wel geslaagd zijn. Het zal dan ook beter te lezen zijn geweest wekelijks dan aan één stuk in een album, want de aandacht verslapt dan wel. Je kan het wat vergelijken met de oudere Nero verhalen. Er zitten ook wel wat negergrapjes in die nu niet meer door de beugel zouden kunnen en misschien is dat de reden dat het nooit in de reguliere reeks herdrukt is. Maar waarschijnlijk is de hoofdreden dus inderdaad dat het eerder een Lambik verhaal is. Wat nu wel weer opviel is dat de gyronef er weer is, terwijl we Barabas niet meer gezien hebben sinds de Sprietatooom! Zou de gyronef bij hen in de garage staan? Volgens mij krijgen we dit later zo trouwens letterlijk te zien....
Als curiositeit is het leuk om dit album te lezen, maar niet meer dan dat. Op naar het volgende album dan maar, "De mottenvanger" !
Datumvrijdag 26 februari 2021 17:50