De kaartendans

De kaartendans Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kaartendans verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,27

Reactie no. 43
RecensieDit album is zeer apart omdat hier een kaartenspel tot leven komt en dan eerst met Ruiten Dame begint. Wiske gelooft als enige dat zij kan huilen maar ze weet niet dat Van Zwollem, de schizofrene kasteelheer, eveneens achter het geheim van de levende kaarten aanzit. Hij zorgt er als markies en astronaut voor dat dit geheim alsnog, op een explosieve wijze, zal worden ontrafeld want Suske en Wiske vinden in het meer uiteindelijk het betoverde kasteel terug. Dat Harten Heer, de echtgenoot van Ruiten Dame, bijna 200 jaar door de Joker wordt geterroriseerd lijkt alleen veel korter plaats te vinden en waarom de Ruiten en de Harten toen geen pogingen ondernamen om uit hun gevangenis te ontsnappen is onbegrijpelijk. Harten Heer is niettemin wel vergevingsgezind naar de Schoppen en Klaveren toe al lijkt hij bijna in staat geweest om de Joker te doden. Sidonia heeft opeens onverwachts een ijzersterke haarkuif gekregen en Lambik gaat, na lange tijd ongelovig te zijn, toch in betoverde kaarten geloven maar waarom Ruiten Dame op het einde weer in het kasteel hangt is onbegrijpelijk! Wie weet heeft ze zichzelf wel gekopieerd of anders verdubbeld en kan ze eindelijk weer lachen na de ellende die haar gemaal ooit te verduren kreeg.
Datumzondag 30 november 2014 20:09

Reactie no. 42
NaamWendy
RecensieVan Zwollem zit er weer in!! In deze qua fantasy redelijk ver gaande aflevering. Top-aflevering waarin Suske & Wiske bijna hun hoofden kwijtraken.
Datumzaterdag 22 maart 2014 16:10

Reactie no. 41
NaamLennert Roobaert
RecensieMijn favoriete album, absoluut! Dit vindt ik al om te beginnen qua tekenstijl Vandersteen' s beste periode, maar dat scenario! Het begint heel simpel, Suske, Wiske en Tante Sidonia gaan naar een rommelmarkt (waar ook Charles De Gaulle zich bevindt!) en Wiske ziet een kartonnen kaart wenen. Ze wilt het kopen, maar een man in een zwarte jas wilt de kartonnen kaart ook kopen. En dan gebeurt er van alles, de gestolen kaart, de Van Zwollems, de zoektocht van meneer Van Zwollem, de raket, de geheime gang die door een uitbarsting is losgekomen en uiteindelijk, het verhaal van de Joker, Ruiten Dame en Harten Heer! Zalig!
De Joker is de beste schurk ooit uit Suske en Wiske, ook de meest angstaanjagende! Daarbij is dit ook het beste album met de Van Zwollems (op hun debuut, het Sprekende Testament na) en dat gezicht als Lambik doorheeft dat er echt levende speelkaarten zijn, hilarisch. Alleen zie je wel (maar niet voor het eerst) de vooroordelen van Vandersteen tegenover vrouwen, met de grap op het einde waar Sidonia de auto wilt parkeren. Maar dat mag allemaal niet baten. Dit verhaal klopt als een bus, en er zit de nodige humor en spanning in.
Nog wel één miniem minpuntje. Dat is de verstrijking van de dagen. Suske en Wiske zitten eerst twee dagen alleen in het kasteel voordat Jerom en Lambik aankomen. En als Lambik en Jerom aankomen, duurt het ook nog twee dagen voordat alles is opgelost! En Sidonia maakt zich dan pas zorgen? En daarbij, in die vier dagen die zijn gepasseerd, hebben Suske en Wiske niks gegeten! Toch een puntje dat Vandersteen is vergeten, maar nog steeds een topalbum!
Datumvrijdag 07 februari 2014 14:55

Reactie no. 40
RecensieDe Kaartendans was een van de eerste Suske en Wiske albums die 6 jaar geleden las en daarom heb ik altijd een speciale band gehad met dit album. Het verhaal is leuk verzonnen en spannend weergegeven en op sommige momenten weer lekker mysterieus. We zien in dit album Tobias terug uit Het Hondenparadijs die getrouwd is en kinderen heeft, maar ook Van Zwollem en zijn dochter die nog steeds wonen op hun slot waar een groot deel van het album afspeelt. Heerlijk album wat als je als Suske en Wiske fan zeker gelezen moet hebben.
Datummaandag 23 december 2013 09:08

Reactie no. 39
RecensieDit album behoort tot mijn favorieten. Op een hele bijzondere wijze is vertolkt dat waarden als trouw, hoop en liefde uiteindelijk zullen overwinnen. Bovendien verdwijnt echte liefde niet, getuige het feit dat de ruitendame een beperkte dosis tovermacht behield. Dit alles is omgeven door een fantasierijke sfeer. De 18e eeuwse markies blijkt later 'Van Zwollem' te zijn en die levert een belangrijke bijdrage aan dit verhaal.

Over 'Van Zwollem' vroeg ik me wel af: "Hoe hij kennis kon hebben van die ruitendame en van de verborgen ruimte waar de overige kaarten zich bevonden." Verder staat er op blz. 52 een spellingsfoutje. Er staat nlm. kaatendans ipv. kaartendans. Desalniettemin was ik 'echt onder de indruk' van dit album. Een 10 lijkt me dan ook logisch.

Datumvrijdag 19 oktober 2012 21:39

Reactie no. 38
Naamalexken
Recensieweer een klassieker van willy vandersteen. hij zat achter zijn bureau zag een boek kaarten liggen , even de verbeeldingskracht laten werken en voila , weer een prachtig orgineel verhaal met een kasteel boven water en een onder water ,kaarten die tot leven komen, alle ingridienten zitten er weer in om deze stip in een ruk uit te lezen.
Datumdonderdag 23 februari 2012 16:17

Reactie no. 37
Recensieik vind de kaartendans een van de beste suske en wiske boeken die er zijn!
de voorkant vind ik ook een van de beste!
Datumvrijdag 9 september 2011 21:10

Reactie no. 36
RecensieEen prachtig album. alles klopt eraan: Suske redt Wiske, de achtervolging in de auto, het huilen van Ruiten Dame, het verbranden van Schanulleke, de aardigheid van Annemarie van Zwollem. ik heb een exemplaar van de eerste serie, en ook heb ik later nog een herdruk gekocht. deze komt zeker in mijn top 10!
Datumzondag 26 juni 2011 19:11

RecensieEENZAME KLASSE! Dit was het eerste album dat ik ooit las, en het heeft (zelfs na misschien wel 10x herlezen) nog niets van zijn charme verloren. Wat een sprookjessfeer, goede diepe verhaallijn, magie en intrige. Past in het rijtje de Bokkerijders, de Tuf Tuf Club en de blauwe reeks. Tjongejonge, dit waren nog eens albums... (zei hij met een zucht)...
Datummaandag 11 april 2011 10:37

Naamaxel
Recensietekeningen: 0,5/1 niets voor mij van die oude tekeningen maar toch respect!
verhaallijn: 5/5 !!! FANTASTISCH !
orginaliteit: 1,5/1.5 echt goed verzonnen !
voorkant:0 /1 nee, niet goed misschien wanneer ze hem hertekenen
humor 0,5/1 (weinig humor tot zover ik me kan herhinneren)
aantrekkelijkheid (voorkant): 0/0.5
= 7 / 10 + 2 !!(:o) omdat het zo een goed album is en ik geef geen 7 voor zo een super album door die slechte voorkant
9/10 !
Datumdonderdag 26 augustus 2010 22:00

RecensieDit album trekt me al van jongs af aan. Eentje waar het verhaal goed in elkaar zit en de tekeningen je helemaal in het album mee trekt. Geen uitleg meer nodig. Gewoon een vette 10!
Datumvrijdag 15 mei 2009 00:40

RecensieVoor mij is dit niet de klassieker waarvoor vele lezers dit verhaal verslijten. Het verhaal van de dansende kaarten is sprookjesachtig en spreekt wel tot de verbeelding en de humor is veelvuldig aanwezig zoals Wiske die door de ruit loopt op straat, de raket van Van Zwollem die door het hele kasteel vliegt, Sidonia die de zak kolen aan haar kuif hangt en vooral Lambik en Jerom die kaarttermen gebruiken tijdens hun gevecht met de kaarten. Niettegenstaande dit alles vind ik de plot wat mager, volgens mij gebeurt er toch niet echt veel, maar moet dit verhaal het hebben van zn sprookjesachtige sfeer. De Joker als slechterik vind ik ook wat ongeloofwaardig en eerder belachelijk dan echt angstaanjagend. Ook vraag ik me af waar Van Zwollem plots zo'n vernuft haalt om raketten te kunnen bouwen. Voor mij dus geen heel hoog cijfer maar een verdiende 7.
Datumzaterdag 3 januari 2009 16:23

RecensieNaar mijn mening één van de beste S&W albums ooit verschenen!
Datumvrijdag 14 november 2008 16:23

RecensieHet heeft heel lang geduurd voordat ik deze Suske & Wiske voor het eerst gelezen had, maar daarna was ik gelijk verkocht. Wat een top verhaal.

Het kaartenspel vind ik een leuk en origineel gekozen onderwerp. Het verhaal omvat genoeg spanning en mysterie en is goed uitgewerkt. De hele sprookjesachtige sfeer doet mij goed, evenals de echt grappige humor die in het verhaal verwerkt is. Tot slot zijn de tekeningen ook van erg hoog niveau. Dat ik met een 9 als cijger het gemiddelde omlaag breng, zegt genoeg over de kwaliteit van dit verhaal.

Datumzondag 7 september 2008 10:57

RecensieEen meesterwerk is dit album. Leest heerlijk weg en het verhaal is subliem. Jammer dat zulke goede albums tegenwoordig niet meer worden gemaakt.
Datumzondag 22 juni 2008 19:11

NaamErwin C
RecensieBuiten de blauwe reeks om veruit mijn favoriete album. Het is het meest feeerieke verhaal van Vandersteen waarin hij erin slaagt om tot het laatste plaatje een mysterieuse sfeer vast te houden. Het principe van less is more merk je duidelijk in dit verhaal. Het album loopt niet over van de acie en andere drukkigheden maar ademt juist door de rust in het verhaal heel veel mysterie uit.
Datumzaterdag 31 mei 2008 14:37

RecensieHet album met het kasteel onder water en al die speelkaarten, zo staat deze klassieker bekend. Een ingelijste ruitenvrouw leidt onze vrienden naar het slot van de familie Van Zwollem, dat deze keer wordt gebruikt als decor voor dit "moderne sprookje", zoals Tante Sidonia het noemt. En dat allemaal dankzij de ontdekking van de achttiende-eeuwse markies Matuvu (M'as-tu-vu = opschepper, in het Frans)
De plot wordt uitstekend ontrafeld, de knotsgekke Van Zwollem wordt op tijd het verhaal uitgeloodsd, en de mysterieuze sfeer blijft het hele album door hangen. Weer een stuk vakwerk van de oude meester Vandersteen, kortom.
Het enige minpuntje is dat Vandersteen geen research heeft gedaan naar de geschiedenis van speelkaarten: dan had hij ontdekt dat achttiende-eeuwse speelkaarten er heel anders uitzagen dan de huidige. In vroeger tijden werden de figuurkaarten ten voeten uit afgebeeld. Dubbelbeeld (kaarten met "twee hoofden"), letters in de hoeken en de joker zijn typisch negentiende-eeuwse vindingen.
DatumWed Sep 26 09:56:55 2007