De windmakers

De windmakers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De windmakers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,13

RecensieNa de Texasrakkers krijgen we min of meer een vervolg (door het personage Theofiel Boemerang vooral). Het is veel simpeler qua verhaal, maar ik heb het altijd een van de meest intrigerende en zeer mysterieuze verhalen gevonden. De brieven (en die dan ook verdwijnen), de reuzenslakken waar Jerom niet tegen opgewassen is. De twist is dan ook vrij uniek (spoiler warning!), namelijk dat onze twee hoofdpersonages de oorzaak van alles zijn (en ook Jerom, zo blijkt, al lijkt mij dat eerder een late toevoegsel van Vandersteen omdat hij anders niet kon verklaren waarom Jerom het zo moeilijk had tegen de slakken; tenslotte hadden ze die zelf maar in elkaar geknutseld).
Vandersteen is daardoor zeer origineel om de lezers eigenlijk het avontuur te laten beleven door de ogen van Lambik, Jerom en Sidonie. Volgens mij zelfs uniek in de reeks, of ben ik hier mis?
Verder vond ik het heel leuk dat Lambik zijn oudstrijders-materiaal nog eens boven haalt, en ook dat hij ook nog eens, zoals in de pre-Jerom tijd, na als "topchinees" te zijn beledigd door de gangsters, nog eens kan laten zien dat hij ook wel wat talenten heeft in gevechten. Zelfs de auto moet er aan geloven.
De onthulling is er niet op het einde, maar het is mooi dat Vandersteen de gangsters al daarvoor introduceerde. Ze komen dan terug in het kamp aan van de VDV, en dat stuk vond ik dan weer zeer spannend. Het prentje waar Wiske zegt "daar gaat onze laatste hoop" , als de politie terug vertrekt, vind ik zeer sterk.
De allerlaatste pagina's zijn dan weer wel voor Jerom om op te lossen maar ik vind het toch een bevredigend einde. Alleen jammer dat er weer iemand toevallig een magneet op zak moet hebben (de hoeveelste keer al in de serie?).
Maar voor de rest vind ik dit een topalbum - Vandersteen is weer goed op dreef en dat zal in het volgende album, De gouden cirkel, niet anders zijn.
Datumzaterdag 22 april 2023 15:51

RecensieDe Windmakers, alweer het 50e album uit de reeks! Na het sterke ‘de Texasrakkers’ is dit album wel ff een stapje terug. Bloedirritante Boemerang blijkt in dit verhaal zijn intrek te hebben genomen in het huis naast Tante Sidonia. In dit verhaal ontstaat er een ware vete tussen Lambik en Sidonia enerzijds en Theofiel en zij vrouw Celestien anderzijds. Het eerste deel van dit verhaal bestaat uit deze ruzie, die door Suske en Wiske en de geheimzinnige V.D.V op de voet werd gevolgd. Door middel van gigantische cementen slakken creëert de Vrede Door Vriendschap een gezamenlijke vijand voor de kiftende buren, waardoor ze stoppen met ruziemaken. Dit gedeelte van het verhaal vind ik zelf altijd nog wel leuk, en dan vooral de scene dat Lambik net zoals in de Tuf-Tuf club en de Schat van Beersel zijn uniform en wapens uit de Eerste Wereldoorlog weer te voren haalt.
Het Tweede deel van het verhaal is echter zeer slapjes. Het tweede deel van het verhaal gaat over de ontsnapte boeven Stan en Jaap die Suske en Wiske en de kinderen van de V.D.V club ontvoeren. Actueel is dan wel weer de dijkdoorbraak en daaropvolgende overstroming. Op het moment dat ik dit schrijf zijn er in Nederland, België en Duitsland nog steeds volop overstromingen bezig helaas.Uiteindelijk komt Jerom eraan te pas en die lost alles in een slag op, letterlijk…
[...]
Datummaandag 26 juli 2021 23:53

RecensieDe opvolger van de Texasrakkers. Of beter het aansluitende album. Veel eenvoudiger van opzet en minder spannend. Toch blijft er Een voldoende Album over dat lekker weg leest met een goed thema als onderwerp voor een strip, wel enigszins belerend maar wel op een leuke manier gedaan. Kinderen die de wereld willen verbeteren, internationale geschillen over boord zetten en aangeven dat het thema samen sterk/ vriendschap voor alles, alles overwint. ( een voorloper van de leus” vrienden voor het leven” misschien?, een leus die er niet toe doet op de nieuwe albums) ...ook weer sterk gedaan . En....een overtuigender rol...eeh rolletje van Sidonia.
Datummaandag 25 mei 2020 15:06

RecensieHoewel de boodschap van het album nobel is vind ik dit niet een echt memorabel verhaal. De burenruzie tussen Lambik, Sidonia en de Boemerangs is best aardig maar wordt wat lang doorgevoerd, wat ook geldt voor het tweede deel van het verhaal met de VDV bijeenkomst in het bos. De tekeningen zien er goed uit.
Datumzaterdag 03 december 2016 15:59

RecensieDe windmakers is een aardig Suske en Wiske album. Vooral de eerste keer dat je het leest is het erg geheimzinnig door de mysterieuze "V.D.V. brief". Daarom wil ik daar ook niet teveel van verklappen. Wat verder ook leuk is, is het gekibbel tussen Sidonia en de vrouw van Theofiel Boemerang, die zelf overigens een stuk minder irritant is dan in het voorgaande avontuur. Het verhaal bevat weer een mooie boodschap. De komst van twee doortrapte schurken helpt vooral om het album te vullen, maar is niet te storend. Geen klassieker, maar wel leuk dus.
Datumwoensdag 6 juni 2012 07:26

RecensieGoed album, erg spannend. Bestaat eigenlijk uit twee verhalen met een moraal die er wel dik bovenop ligt. Desalniettemin een van de betere S&W.
Datumzondag 22 januari 2012 21:19

RecensieDat de jeugd probeert om de ouderen te verzoenen als ze ruzie maken (en deze keer zijn, in tegenstelling tot de ruziemakende generaties in het album Twee toffe totems, mensen van dezelfde generatie constant met elkaar in conflict!) is natuurlijk geweldig al had het eigenlijk niet zo geniepig gehoeven. Dat Suske, Wiske en hun internationale vriendjes van de VDV de brieven, die n.b. voor henzelf zijn bestemd, steeds wegkapen voor de neus van Lambik zorgt er voor dat deze steeds opgefokter raakt. Theofiel en zijn hooghartige vrouw Celestien gedragen zich inderdaad onuitstaanbaar wat natuurlijk evengoed geldt voor Lambik en Sidonia. Dat Jerom alleen toneel speelt omdat hij de zogenaamde reuzenslakken niet kan verslaan daar hij van de plannen van de VDV afwist al werd niet precies bekend gemaakt hoe en dan sterk moet worden door overvloedige maaltijden (blijkbaar handelt Jerom dus eveneens uit eigenbelang en niet alleen om alle ruziemakende buren te verzoenen) had onmiddelijk op moeten vallen. De rest van het verhaal verplaatst zich naar Suske, Wiske en hun vrienden die blijkbaar gestraft worden voor hun goedbedoelde "bedrog" (daar lijkt het haast op) omdat zij de gangsters Jen en Joop op hun dak krijgen met wie Lambik al eerder in gevecht was geweest! Toch is de saamhorigheid onder al die verschillende internationale kinderen geweldig daar zij zich niet willen overgeven aan jaloezie, haat en nijd! Jen en Joop zijn daarentegen echte criminelen die zich zelfs tegen elkaar keren in tijd van nood wat hen uiteindelijk ook noodlottig wordt!
Datumzondag 10 april 2011 15:00

NaamBruno Devlies
RecensieZo'n 30 jaar geleden heb ik dit album voor het eerst gelezen, en toen vond ik het een plezant, goed geschreven en goed getekend album. Ondertussen heb ik reeds vele malen herlezen, onlangs nog eens kritisch, en toen vielen me er een aantal schoonheidsfoutjes op: de naam van de boeven Jen en Joop (Jen wordt soms ook Stan genoemd blijkbaar), en de slakken, die Jerom met moeite de baas kan, maar die wel door Theofiel gestopt kunnen worden (wanneer Jerom een slak dwars door de haag in de tuin van Theofiel en Celestine wil duwen). Ondanks die schoonheidsfoutjes, en ondanks de humor op verschillende niveau's, is dit album niet echt een hoogvlieger, daarom een 7.
Datummaandag 14 september 2009 15:37