De begeerde berg

De begeerde berg Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De begeerde berg verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,66

RecensieNa het abominabele album “de Averechtse aap” kon het alleen maar beter worden. Dit album is dus een flinke verbetering ten opzichte van de eerder genoemde aanfluiting. Toch is dit niet een memorabel album: het hele verhaal staat uitgeschreven in de alom bekende ruimte op deze site. Alles ziet er beter uit en is veel rustiger dan het gehos in het voorgaande boek maar ook dit album heeft het niet: toevalligheid op toevalligheid in een verhaal dat zo bekend voor komt dat je het al kent zonder het te lezen. Er zijn te veel verschijningen die al eerder zijn geweest: Pufke in andere versies, de gelijkenis met de Brullende Berg ( weliswaar bewust gedaan) de ballonnen om maar wat te noemen. Echter de toevalligheden maken het verhaal ongeloofwaardig: waarom zijn Theofiel, Jerom en Krimson alle drie op de zelfde plek in de Alpen tegelijkertijd te vinden? Daarnaast is de plot wel erg vreemd. Het omgekeerd praten ( Suske wist dit wel heel snel te ontcijferen) mag misschien wat flauw zijn maar dat is een referentie aan album nummer 80. Pufke mag dan per ballon zijn gekomen maar waarom ons hele gezelschap in een ballon helemaal naar de Alpen reizen, vraag ik mij af. Voor de mooie plaatjes? Wellicht, want mooie plaatjes levert het wel op: weliswaar minder gedetailleerd en mooi dan bijvoorbeeld album 220 maar alles ziet er toch mooi uit. De kleuren zijn dan wel weer flets. Nog wat vraagtekens: waarom reageert Sidonia zo laconiek als Lambik uit de ballon dondert? Was Theofiel echt nodig? Dit is geen memorabel album maar toch heeft het ondanks de minpunten wel een bepaalde charme en charme die in latere albums volledig verdwenen lijkt. Iets wat de oude S&W serie meerwaarde gaf.
Datumdonderdag 04 februari 2021 21:29

RecensieEen of ander gek mannetje met een spraakgebrek landt bij Sidonia in de tuin. Puffend legt het ventje uit dat hij behoort tot een volkje dat de Alpen schoonveegt. En of onze vrienden maar even mee willen komen om wat probleempjes op te lossen...
Aldaar blijken stomtoevallig Jerom, Theofiel en Krimson ook van de partij. Volgt een verhaaltje over hoe Krimson iedereen invriest omdat hij de Mont Blanc wil opblazen. Hoe dat dan toch? Wil hij er een groot kanon plaatsen, zit er goud verstopt? Nee, houd u vast: hij heeft een andere berg gekocht die iets lager is, en door de Mont Blanc op te blazen, is zijn berg de hoogste. Dat is het. Meer motivatie is er niet.
Moeten we daarvoor ons door al die bladzijden met dat maar matig interessante volkje doorploegen, en om de oren geslagen worden met preken over het milieu? Het leest alsof Paul Geerts op zolder nog een oud scenario voor een poppenfilm heeft gevonden en dat nu op ons afvuurt. En moeten mensen geen trui aan daar boven op die berg, zoals in Sagarmatha? Nee, wat een ongeloofwaardige flauwekul.
Datumvrijdag 18 december 2020 23:07

RecensieHet verhaal heeft een paar overeenkomsten met DE BRULLENDE BERG. In beiden speelt de actie zich in de bergen af: de Himalaya / de Alpen. In beiden komt een volk voor dat achteruitpraat: de reus Bhébhé / de milieumannetjes en in beiden wordt iemand met een smoes naar de bergen gelokt: Barabas met zijn uitvinding / Theofiel met koelkasten

Leuk dat een oude bekende weer terugkeert: Theofiel Boemerang

Krimson doet weer mee, wat wel een beetje vreemd is. In TAZUUR EN TAZIJN, het vorige verhaal waarin hij meespeelde, werd hij gevangen gezet in het verleden. Nergens wordt gezegd hoe hij weer in het heden is terechtgekomen.

In de bergen ligt er sneeuw, toch hebben S&W en Co alleen dikke truien aan, terwijl Krimson een dikke jas draagt

Als Krimson door de koning berecht wordt, is duidelijk te zien dat hij zich schuldig voelt. Dit past totaal niet bij het karakter van Krimson. Het is nog veel vreemder dat Sidonia het voor hem op wil nemen

Datumdinsdag 24 november 2015 17:25

RecensieGemiddeld album met goede tekeningen. Het verhaal over milieumannetjes in de Alpen die hulp van Suske en Wiske vragen is wat simpel en hangt van wat toevalligheden, zoals de trainingsstage van Jerom in hetzelfde gebied, aan elkaar. Wel leuk om oude bekenden Theofiel en Krimson terug te zien.
Datummaandag 16 november 2015 04:07

RecensieNiet goed dit verhaal, maar ook niet slecht. Meer de doorsnee Sus & Wis.
De inhoud is te mager, te weinig diepgang Het (te) magere plot wordt door het verhaal heen teveel opgerekt, wat leidt tot langdradigheid. Toch zijn er ook simpele albums die ik wel weet te waarderen, dit is er een van
Datumzondag 20 januari 2013 23:42