Lezers-recensies

De kronieken van Amoras

Deel 7: Wie niet horen wil

Vorige Index
Volgende

Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kronieken van Amoras, deel 7: Wie niet horen wil verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,00

RecensieDe kronieken worden aangevuld met nummer 7. Een getraumatiseerd kind trek zich als volwassene het onrecht van de wereld zo aan dat hij op zeer rigoureuze wijze de samenleving wil laten zien dat het zo niet verder kan. In de tijd van Corona ( daarnaast eigenlijk ook) een gedegen en te billijken onderwerp. Alles gaat wel heel holderdebolder maar ja voor een avontuur is dat wel nodig. Grappig vind ik dat België het toneel is en niet als in alle overdreven films Amerika ( de eerste aanslag betreft wel Amerikaanse vrachtwagens..) . Waarom niet Antwerpen? Een aantal rampen gebeuren waarvan de één nog erger is dan de ander. De aanstichter moet worden gestopt wat uiteindelijk ook gebeurt. Het verhaal is best redelijk te volgen al is het lichtelijk overdreven. Vooral de acties. Zou je bij de eerste overstroming al plunderen? Is zo’n restaurant al direct leeg? Daarom komen de rustige scenes eigenlijk veel sterker over. De meest fascinerende figuur is Almani Nkruma, hoewel zijn daden te overdreven zijn, volg ik hem wel. Omdat alles zo past in de huidige maatschappij ga je met hem mee. Zijn plek in de toren levert mooie plaatjes op. De net zo rustige Christina is een erg duidelijk goed gelukt personage, zijn steun en toeverlaat en ook geweten. De rust die zij beiden uitstralen maakt hen extra gevaarlijk. Christina roept Almani een halt toe als het te ver gaat maar dat mag niet baten. De relatie met Barabas is zeer interessant en eigenlijk heel logisch. Ariston is een tekstloze intrigerende figuur. Misbruik makend van het autisme van de jongen wordt hij door Almani ingezet om de rampen te veroorzaken. Uit ervaring weet ik dat mensen met deze beperking zich volledig kunnen concentreren op slechts één ding….inderdaad vaak computerspelletjes. Je bent zo vrij van de zich immer met jou bemoeiende buitenwereld. Wat ik me wel afvraag bij de Amoras kronieken serie is waarom alles in Antwerpen er zo haveloos uit ziet. België is minder georganiseerd dan Nederland maar het is geen pestbende. Ik heb af en toe de indruk met een arm Europees land te maken. België is een van de rijkste landen ter wereld. Waarom zitten Lambik, Jerom en Sidonia continu in een caravan terwijl ze dichtbij wonen? Deze laatste figuren beklijven het minst. Suske en Wiske doen dat zelf wel en Barabas ook. Deze drie blijven in deze serie toch het belangrijkst. De laatste is in de Rode Reeks een aangever hier wordt hij een hoofdpersoon. De tekenstijl is weer puik, bovengemiddeld goed en de sfeer wordt wederom zeer goed geschetst. Niet het beste Amoras album maar wel weer één die lekker leest, spannend is en de honger naar avontuur juist weet te bevredigen.
Datumvrijdag 25 december 2020 15:54

Naamhenmii
RecensieInterresant en actueel uitgangspunt, maar voor de rest een vlinterdun verhaal. Erg mooi getekend, maar zeer slap en abrupt einde.
Datummaandag 30 november 2020 17:12

RecensieEen duister en zeer goed verteld en getekend verhaal. Ook spannend. Leuk en prettig voor een half uur vermaak.
Datumzaterdag 14 november 2020 00:15

RecensieDit Amoras verhaal is goed getekend, maar het verhaal is weer zwak. LET PP SPOILER!!

Een jongetje dat uit de zee wordt gepikt wordt geradicaliseerd en organiseert calmiteiten om de mensen dit duidelijk te maken. Dus niet iemand die radocaliseert uit naam van een godsdienst maar een klimaatextremist. Daarna wordt de lezer ondergedompeld in een serie van apocalyptische evenementen die doet denken aan de film "de day after tomorrow". Ook heeft het verhaal een abrupt einde.

Hoewel het album weer heel mooi getekend is door Charel Cambré dreigt de serie Kronieken van Amoras door de slechte scenario's een aflopende zaak te worden. Na de sage begon de serie goed door het karakter van Krimson uit te werken en ik dacht dat dit het doel zou zijn om de achtergronden uit te werken van de figuren. Men zou meer uit het verleden van de zwarte madam verder kunnen uitwerken en waar de haat voor Suske en Wiske vandaan komt of waarom ze zo'n belangstelling hadden voor hen.

[... Algemene kritiek op de reeks verwijderd. Deze recensie-rubriek is bedoeld voor beoordelingen van individuele albums.]

Voor de mooie tekeningen van Charel heeft de album een 6

Datummaandag 09 november 2020 02:43