Lezers-recensies

deel 6: Barabas

Vorige Index
Volgende

Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Amoras, deel 6 verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,27

RecensieOok het laatste deel is er één van hoge kwaliteit. Veel van de voorgaande delen wordt verklaard maar toch is het verhaal niet af: toch blijft er een open einde en waarom maak je dan geen deel zeven, acht en negen? Dit is het maco van dit deel. Er is nog genoeg mystiek om een aantal delen te vullen. Zeker de toestanden van Achiel, Jerusalem en Jerom met Schanulleke. Toch zijn er weer mooie vondsten: de metamorfose van Jerom, laatstgenoemde met Barabas en Sidonia in de toekomst. De dubbelrol van Achiel. Prachtige tekenwerk wederom, een subliem kaft. De betiteing van de albums is ok altijd erg goed. Was dit niet het laatste deel geweest had het weer en dikke negen gescoord. Je hebt bij het einde nog teveel het idee dat je in het verhaal zit...en dan......Einde.....
Datummaandag 14 december 2020 20:00

NaamRon
Leeftijd54
RecensieOp zich een hele goede reeks. Heel erg verfrissend om suske en wiske en friends in een andere setting the zien. Het had van mij een 10 gehad ware het niet dat als het 6de deel het laatste deel blijft, het verhaal niet af is.

Het is na het lezen van het vijfde deel eigenlijk al duidelijk dat het vrijwel onmogelijk is er nog een einde aan te breien met één deel. Maar deel 6 als einde is teleurstellend. Alle puntjes aan elkaar knopen is natuurlijk moeilijk maar volgens mij was (en is) er best nog een einde aan te maken waarbij van ieder personage in ieder geval weer een (hele) 'copy' in het heden terechtkomt (klaar voor een nieuw avontuur).

Hopelijk maken de makers nog een extra deel waar dit gebeurt.

TLDR; Geweldige serie maar open einde.

Datumzaterdag 02 maart 2019 17:36

Naamguy devet
Leeftijd61
Recensieik vind de ganse reeks Amoras top. het album is boeiend, goed getekend,een goed verhaal.
Datumzondag 28 oktober 2018 05:37

NaamSimon Gr
RecensieAmoras is een fantastisch mooi stripproject, dat helaas wegens een niet uitgewerkte verhaallijn helemaal de prullenbak in mag. De eerste strips zuigen je echter zo mee: De verschillende tijdlijnen intrigeren en de puzzel wordt pas gaandeweg duidelijker. In de laatste strip keek ik dan ook enorm hard uit naar wat al die puzzelstukjes nu van geheel gaan vormen - maar de verhaalmakers besloten letterlijk om elk personage de dieperik in te laten storten. Het verhaal leidt tot niets.
Achter Achiel en Jerusalem zit er wel nog een dubbel verhaal verborgen, maar dat wordt met moeite onthuld of uitgediept.

Diep bedroevende uitwerking van een prachtig project.

Datummaandag 13 maart 2017 18:25

NaamHuub
RecensieDit zesde deel is erg rommelig qua verhaallijn en als afsluiting van de reeks onwaardig. Toen ik met het eerste deel begon had ik iets van wow, ze zijn eindelijk met de tijd meegegaan. En de serie heeft dit de eerste vijf delen kunnen volhouden. Een serie voor de oudere lezer. Echter het lijkt erop dat de serie in het laatste deel af moest. Een erg moeilijk te volgen verhaallijn. Waarbij ik het idee heb dat er pagina's ontbreken. Had er dan nog twee delen bijgemaakt waarbij het verhaal goed is uitgewerkt. Ik zou zeggen, terug naar de tekentafel en het laatste deel opnieuw doen en in drie delen uitgewerkt.
Datumzondag 13 november 2016 10:41

NaamGuy Persoon
Cijfer1
RecensieMet veel zin begonnen aan deze reeks. Prachtig idee om van een klassieke stripreeks, waarmee eik ben opgegroeid, een modern en eigentijdse versie van te maken. Net zoals nu vandaag gebeurd met Robbedoes of Lucky Luke.
Maar de ontgoocheling was zeer groot na het lezen van de 6 delen na elkaar. Totaal geen respect voor de originele figuren, een zeer depressief, moeilijk en ongeloofwaardig verhaal, met een flut einde. Was het de bedoeling om alle die knappe nevenfiguren uit de originele reeks totaal karakterloos en banaal te maken? En als er ooit een deel 7 zou komen, wat ik toch wat verwacht na dit zeer open en belachelijk einde, kan het dan eindelijk eens stoppen met regenen?
De stijl van de tekeningen is prima en vernieuwend, spijtig genoeg zeer onafgewerkt en grof. Dit zal Vlaanderen niet overstijgen.
Datumzaterdag 09 juli 2016 06:54

NaamMeel Davy
RecensieIk ben altijd al een Suske en Wiske fan geweest. Deze reeks was iets totaal anders dan wat ik gewend was, toch kon deze mij smaken. Waarin ik andere lezers kan begrijpen is het feit dat het einde nogal teleurstellend is. Maar dat is misschien gewoon omdat er geen einde is. Hoe kan ik dit uitleggen. Tijdreizen heeft over het algemeen 2 mogelijkheden bij het veranderen van het verleden verniel je de bestaande tijdlijn en al haar gevolg(bv.:ik reis door de tijd om wiske te redden ik red haar. Gevolg: wiske is gered. ik reis niet door de tijd en red haar dus niet ik kom in een lus te zitten en zal haar nooit redden). Of je vernield alleen de tijdlijn maar niet het gevolg (bv.: ik reis door de tijd om wiske te redden gevolg wiske is gered. Ik reis niet door de tijd en red haar dus niet, maar dat is niet nodig want mijn toekomstige ik uit een alternatieve tijdlijn heeft dit al gedaan. Er zullen dus 2 versies van mezelf bestaan en er kan niet terug gereisd. Worden naar de tijd van mijn alternatieve ik. Tenzij iemand uit zijn tijdlijn door de tijd zou reizen en hem stoppen. Ook zal iedereen die met hem mee uit deze alternatief tijdlijn komt een dubbelgangerhhebben die een andere toekomst zou kunnen heb.) Je kan terug van strip 1 beginnen en kijken waar iedereen zich bevindt en wanneer zij beïnvloed zouden worden door deze verandering. ER IS DUS INDERDAAD GEEN EINDE MAAR WEL EEN NIEUW BEGIN WAAR IK GRAAG HET VERVOLG VAN ZOU ZIEN. EN ANDERS MAAK IK HET ZELF. DE START IS GEZEGD EN DE BAL AAN HET ROLLEN. EEN LEUKE KIJK OP EEN OPEN EINDE.???
Datumdonderdag 28 april 2016 21:56

NaamThomas Kok
Leeftijd67
RecensieAls oud Suske & Wiske liefhebber heb ik me op deze eervolle remake gestort (delen 1 t/m 6). Tekenstijl prima (een 10), scenario's wisselend per deel met in dit slotdeel een zeer zeer onbevredigend einde (daarom een 0). Gemiddeld dus een 5. Had daar nou niet een creatieve geest een passende draai aan kunnen geven ipv ons te trakteren op allerlei graf-en suïcidale scenes. Het is mij volstrekt onduidelijk wat de makers hiermee beoogden. Opruiming van striphelden misschien? Zelfs voor een open einde met kans op voortzetting lijkt het me allemaal wel erg definitief. Jammer jammer. Een kater! Vandersteen onwaardig.
Datumzaterdag 05 maart 2016 17:53

NaamFlupke1986
RecensiePrachtige reeks, maar jammer genoeg maakt dit deel mij weinig wijzer in het verhaal. Zoals meermaals vermeld hier is de toegevoegde waarde van dit deel mij niet helemaal duidelijk. Jammer dat een topreeks zo onduidelijk afgesloten wordt ... Ik begrijp dat er een alternatief einde betracht werd, zoals ook in de making of vermeld wordt, maar er wordt te weinig uitleg gegeven over wat er nu precies allemaal gebeurt. Ik zeg niet dat alles peis en vree moet zijn op het einde, maar iets meer duidelijkheid voor de lezer over wat er nu precies gebeurd is en nog staat te gebeuren of kan gebeuren, zou wel op zijn plaats zijn. Nu heb je absoluut geen trigger om de reeks opnieuw te lezen.
Datumdonderdag 11 februari 2016 14:06