De spokenjagers

De spokenjagers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De spokenjagers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,78

RecensieIn hrt midden van de jaren 50 zet Vandersteen een solide serie van S&W albums neer: oa. de speelgoedzaaier, de straatridder en dus ook de spokenjagers. Als ik het album in de klassiek versie herlees krijg ik voor het eerst in lange tijd weer eens dat mysterieuze gevoel, wat albums als de bokkerijder en de tuf-tuf club zo ontzettend goed maakt. De barones uit dit verhaal doet me dan ook denken aan Sidonie uit de tuf-tuf club. De covertekening is ook prachtig en is duidelijk gebaseerd op de gekalibreerde kwibus, als Lambik ook als een zak aardappelen aan een muur in een kasteelruine hangt. In dit verhaal gaat het echter om echte spoken, en niet om valsemunters zoals in de gekalibreerde kwibus. Jerom hangt af en toe de ezel uit in dit album, en Vandersteen geeft hem weer eens een slaapdrank. Dat is de derde keer in de afgelopen vier verhalen dat Jerom zo uitgeschakeld wordt, wat wel laat zien dat Willy moeite met het karakter had. Onze vrienden gaan wel weer ouderwets met zn vieren op stap, wat wel een beetje als een verademing voelt. De (naar mijn mening) absolute topalbums zoals de bokkerijder, de ringelingschat en het bevroren vuur liggen nu echt een tijdje achter ons, maar alsnog kan ik de spokenjagers zeer waarderen. De tekeningen zijn ook best mooi, in mijn ogen beter dan de brullende berg, waarin weleens wat details wegvielen. Zo mooi als de blauwe reeks of de rode reeks rond het zingende nijlpaard zou het helaas nooit meer worden. De spokenjagers is een album dat de tand des tijds goed doorstaan heeft. Ik herlees het dan ook altijd met veel plezier, maar hoger dan een 8 wil ik er niet voor geven.
Datummaandag 18 december 2023 00:26

RecensieLeuk album. Vanaf het begin wist ik al dat dit geen slecht album ging zijn. Mooie tekeningen. Maar het begin mist wel nog iets. Het spannende deel mocht wel wat vroeger beginnen. Het vorige verhaal was de nerveuze nerviers en ik vond dit wel een beter album. Net zoals de nerveuze nerviers dacht ik in het begin dat het weer om Jerom ging draaien. Maar in het midden krijgt Jerom een slaapmiddel binnen en hij blijft nog een lange tijd in slaap en daardoor dacht ik oef. In het begin was het ook zeer geheimzinnig wat het ook leuk maakt. En dat kasteel van de barones was ook leuk met de omgeving errond. En ook alles in het kasteel was zo leuk, die kelder en zo leuke kamers en dan het deel dat ze op de spoken jagen is nog het leukste deel. De omgeving is ook weer mooi getekend zoals in de ardennen zelf. De actie en humor zitten goed. De fantasie is ook goed wat ik graag heb. Hoort net niet bij mijn toppers maar ook echt geen slecht album. Dus toch wel een aanrader om te lezen.
Datumvrijdag 18 november 2022 17:35

RecensieAls je de boeken chronologisch leest in hun oorspronkelijke versie zoals ik, dan zit de mogelijkheid er wel in dat Vandersteen ongeveer met dit album door had dat Jerom een probleem kan zijn om alles te snel op te lossen. Net zoals in de brullende berg moet hij een tijdje uitgeschakeld worden - deze keer door onze vrienden zelf, die hem een slaapmiddel aanbieden waardoor hij van pagina 28 tem 56 slaapt, zodat enkel onze vier andere vrienden als vanouds kunnen samenwerken om te proberen de spookjes op te sporen en te vangen. Ik geef wel toe dat Jerom wel de spilfiguur is van het verhaal, als hij van zijn "doorlichting" komt heeft hij een barones ontmoet die hem als huisknecht in dienst wil nemen in het kasteel van Rodeldal. Je kan je afvragen waarom hij dat doet, maar Jerom zegt het eigenlijk zelf dat hij genoeg geleerd heeft en centjes wil verdienen, dus eigenlijk op eigen benen staan. In de originele versie had hij nog geen broek aan, en beloofde ze hem ook een lange broek. Het is dan wel stom dat hij, als hij dat zegt, dat hij in de hertekening al een lange broek aan heeft. Het berenvelletjesbroekje verdwijnt nu echt, en zodra hij op het kasteel is zien we een Jerom die toch al heel wat dichter begint aan te leunen aan hoe we hem kennen. Toch vonden ze het nog nodig om Jerom te hertekenen voor nr 70, maar als je de eerste niet hertekende Jerom album bekijkt, namelijk de duistere diamant, verschilt het niet veel meer. De grootste aanpassing is ook dat hij in dit album vrij normale armen heeft, terwijl het voordien een wat onnatuurlijke verdikking had. Als hij vertrekt, is het heel mooi dat Wiske schalulleke meegeeft. Het benadrukt de band die ze hebben, het is zij die hem overhaalt heeft om bij het kliekje te komen. Als hij dan weg is, valt het me op dat Sidonie bezorgd is, dat ze zelf moet wenen. Dat geeft nog wel aan dat ze ook voor Jerom nog een moedergevoel heeft, iets dat in de loop der albums natuurlijk volledig verdwijnt.
Het is fijn dat het album nog eens wat griezelig is, dat is geleden van De bokkerijders of de tuf tuf club. Ik vind de sfeerzetting in het kasteel heel geslaagd, met het gebroem en de geheimzinnige landloper. Het arriveren van de vier vrienden is heel doeltreffend. Lambik wordt zelfs opgesloten in zijn kamer 's nachts. Eens ze dan in dienst zijn, is het duidelijk dat Jerom iets weet en misschien helemaal niet aan hun kant staat. Dat maakt het allemaal nog mysterieuzer, en het verhaal is dan ook goed opgebouwd vind ik. Na het spannende kaartspel tussen Jerom en Lambik verdwijnt zoals gezegd Jerom in het verhaal, en brengen ze de kist naar een rotskloof. Het verhaal had hier gedaan kunnen zijn, maar deze keer is het suske en wiske die de fout maken om terug te gaan en de kist toch te openen om te zien wat er in zit. Zoiets zou je eerder van Lambik verwachten, of Wiske alleen, maar Suske moet zich helemaal niet laten overhalen. Toch wel apart in een Suske en Wiske verhaal!
De tweede helft van het verhaal is dan een achtervolging om de spookjes te vangen voordat ze het kasteel terug bereiken. Dit maakt dat het griezelige helemaal weg is en dat er meer tijd is voor geslaagde grappen. Het wordt wat onwaarschijnlijker, met een piloot die zijn vliegtuig weggeeft, maar de scene in de ruïne is dan wel weer beter. Het prentje waarin Sidonie zegt "heu .. hij ...heu... weet het al, Wiske! doet me elke keer lachen. Lambik mag meer de held zijn zoals vroeger nu Jerom afwezig is, maar krijgt ook een lesje in nederigheid. Het terug laten ontsnappen van de spoken door Lambik is misschien wat teleurstellend maar het prentje waarin hij het bekent en nederig zegt "dat peins ik er ook van" als antwoord op Sidonie haar opmerking dat de barones in gevaar is, vind ik knap gedaan. De spoken arriveren in het kasteel en maken haar het leven zuur, maar de landloper heeft berouw en Jerom wordt op tijd wakker. Het is heel leuk dat Jerom door heeft dat Schalulleke niet spreekt, maar dat het de landloper is, maar dat hij het spelletje meespeelt. Ook hier zie je hoe Jerom geëvolueerd is in dit album, hij maakt echt een grote stap.
Laten we tenslotte even de originele versie vergelijken met nr 70. De cover heeft dezelfde insteek, maar Suske zien we niet meer en er is een spookje minder. De cover doet heel hard denken aan "de gekalibreerde kwibus", al waren het daar geen echte spoken. Op de eerste pagina verdwijnen twee stroken waarin Suske en Wiske reclame maken voor een gratis doorlichting. De omroepster op de tv wordt niet meer bij naam genoemd (al was het wat verbasterd, maar Vandersteen bedoelde natuurlijk Paula Semer, Terry van Ginderen, of Nora Steyaert). De barones spreekt nog gebroken frans (een taal die ze Jerom wil leren) , maar dat is volledig weg in nr. 70. Er is nog geen reclame voor Bessy (wat ik eigenlijk wel wat goedkoop vond). Het bord heeft is in de originele versie een aankondiging voor "grande course d'automobiles". Jerom heeft het op een bepaald moment ook over een "engelander die van Suez droomt", wat "moet meer melk drinken" wordt. En dan hebben we natuurlijk de laatste tekstballon. Jerom zegt naar Kongo te gaan om frans te leren, omdat er daar wel een neger zou zijn die van Vlaamse pater die taal geleerd heeft". Een grap die natuurlijk nu niet meer gemaakt kan worden, en die in de tijdsgeest moet gezien worden. In nr 70 gaat hij terug mee omdat hij beter kan afwassen dan Sidonie.
Ik hou niet van de inkleuring van het album. De gezichten krijgen een rare kleur met blozende wangetjes. Dat houden ze zo een paar albums vol, maar ik hou er niet van. De inkleuring is soms ook slordig, het haar van Wiske wordt soms vergeten ingekleurd te worden. De scenes 's nachts (bijvoorbeeld in de rotskloof) doen het ook veel beter in de originele versie. Je hebt meer door dat het nacht is. De verdikking van de lijnen is zoals altijd een minpunt, maar dat was de stijl die toen gehanteerd werd voor de albums die toen getekend werden. Zoals gewoonlijk werd ook het haar van Sidonie hertekend met de huidige stijl.
Een knap verhaal is dit toch. Iets helemaal anders dan de voorgaande albums, en hier begint dan qua verhaal ook de renaissance van Vandersteen die consequent zal blijven duren tot de windmakers.
Datumzaterdag 02 april 2022 12:19

RecensieNet zoals de Straatridder en de Brullende Berg, is de Spokenjagers opnieuw een zeer geslaagd album uit de midden jaren 50! Na de Sprietatoom, de Zwarte Madam, de Bokkerijder en de Tuf-Tuf club eindelijk weer eens een echt griezelig album! Jerom is butler geworden bij de Barones van Rodeldale, en omdat onze vrienden allerlei spookachtige geruchten horen over dit kasteel besluiten zij om hem achterna te reizen om de barones ook ten dienst te staan. Elke nacht om spokenuur, tussen 00:00 en 01:00 davert het kasteel op zijn grondvesten en de eerste helft van het verhaal bestaat uit het zoeken naar waar deze aardschokken vandaan komen. Deze blijken van een kist te komen waar zes spoken in opgesloten zitten. Deze spoken zijn ontstaan door de vele laster en roddel die de barones tijdens haar leven heeft gesproken, wat zich uiteindelijk gemanifesteerd heeft in deze zes kwelduiveltjes. Een geheimzinnige landloper wil deze spoken graag uit de kist bevrijden zodat hij zich kan wreken op de barones. De landloper blijkt namelijk de broer van de barones te zijn. Vroeger was hij burgemeester, maar door de laster van zijn zus werd moest hij uit ambt treden, en nu is hij enkel uit op wraak. Het tweede deel is vooral op een klopjacht door België en de Ardennen op de ontsnapte spoken. Uiteindelijk verzoenen de barones en de landloper zich met elkaar, waardoor de spoken als zeepbellen uit elkaar spatten. Verder zien we in dit album ook dat Vandersteen nog steeds worstelt met de rol die de ‘almachtige’ Jerom moet krijgen. In het tweede deel van het verhaal is hij weer grotendeels afwezig omdat hij een slaapdrankje heeft gekregen. Vandersteen verzon steeds vaker kunstgrepen om deze deus ex machina uit het verhaal te houden zodat het nog enigszins spannend bleef…
De Spokenjagers is opnieuw een sterk verhaal uit de oude doos. Grappig is dat de cover en de scene geïnspireerd zijn op een scene uit ‘De Gekalibreerde Kwibus’. In dit album blijft Lambik ook aan een haak in een ruïne hangen, alleen in de Gekalibreerde Kwibus zijn het geen echte spoken, maar valsemunters verkleedt als spoken. De spoken in dit verhaal zijn wel 100% echt. Ook apart is de racistische grap die Jerom op de laatste pagina maakt. Als ze het kasteel Rodeldale verlaten, zegt de Barones tegen Jerom dat ze het jammer vindt dat hij nu geen Frans meer zal leren. Jerom zegt hierop dat hij wel Frans zal leren en dat hij hiervoor naar Congo zal gaan, waarop de barones vraagt: Naar Congo? Om te leren de Francais? Jerom antwoordt hierop: ‘Tuurlijk, komt goedkoper, zal wel Kongolese neger vinden die van Vlaamse pater Franse taal geleerd heeft!’. Natuurlijk moet deze ‘grap’ worden gelezen in de tijdsgeest van de jaren 50, maar apart blijft het wel. De Spokenjagers is verder een prima album, met een leuk griezelig verhaal dat van mij dan ook een 8 krijgt!
Datumdinsdag 20 juli 2021 20:18