Het mini-mierennest

Het mini-mierennest Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het mini-mierennest verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,40

RecensieMijn eerste recensie voor '22. De beste wensen nog! Het is een ouwetje dat nog op mijn lijstje stond. een verhaal dat inspiratie uit Jules Verne heeft gehaald, een episode die ik niet ken. Schandalig voor een leraar Frans als ik. Je merkt wel dat er veel Verne in zit; de blik op de maatschappij de verhoudingen tussen de verschillende mensen onderling zijn frappant. Prachtig te zien dat Vandersteen inspiartie uit dit meesterwerk haalt voor een strip. Je komt zo bij een tijdloos verhaal dat nu anno '22 nog steeds geldt. Een strijd tussen religie, sekse, ras en dergelijke. Geaardheid bestond toen nog niet in de wereld van Vandersteen. Alles is mooi bedacht en lopt logisch in elkaar over. Qua vadis, of Kwovadis neemt onze vrienden mee op een soort moderne ark van Noach en door het lot komen ze met de andere opvarenden op een eiland terecht. Een machtstrid ontvouwt zich aan de hand van de thema's die indertijd golden. Stereotypen worden hier logischerwijs uitvergroot. Het toont mooi hoe de mens eigenlijk in ekaar zit. Of de toekomst de mensheid ooit zal veranderen.... blijft de vraag. Goed is dat er een gemeenschappelijke vijand in de planten wordt gevonden. Trouwens ook in de ondergang van het eiland. Nu met Corona merk je dat er meer saamhorigheid is ( tot op zekere hoogte) en de strijd tegen de planten laat dat zien. Het album is ondanks alle voordelen eentje dat mij niet raakt. Het avontuur op het schip van Kwovadis duurt te lang, ook de strijden onder de rassen is langdradig. Ik vind het ook stereotiep maar wel begrijpelijk dat de mannen negatief worden afgeschilderd. Emancipatie houdt ook in emancuipatie van de man. vreemd ook dat onze helden de baas op het eiland worden: je geeft zo weer aan dat de blanken de rest overheersen of het beter weten. Hoewel, je zou de Amerikaan als exponent van het blanke ras kunnen beschouwen. Waarom zijn dan onze helden nodig? Een goed album dat mij persoonlijk minder raakt dan andere. Gelukkig kan dat bij strips, ze moeten je ook raken ongeacht het verhaal. Ik heb voor albums een goede recensie geschreven waar best wat op aan te merken viel, gewoon omdat ze mij raakten. Dit album dus minder.
Datumzaterdag 01 januari 2022 14:25

RecensieMooi verhaal. Humor en geheimzinnigheid. Ouderwets mooie tekeningen en inkleuring.
Datumwoensdag 11 september 2019 16:25

RecensieSpannend begin van het verhaal maar vind het verhaal afzwakken op het eiland, jammer dat we niet weten waar de reuze planten vandaan kwamen.
Datumwoensdag 30 december 2015 17:40

RecensieSterk album met een duidelijke maatschappij kritische ondertoon. Mooi hoe dit met behulp van humor is verwerkt in het verhaal, iets wat we in de laatste jaren nauwlijks nog in de albums tegenkomen. De tekeningen zijn ok op Suske en Wiske in de covertekening na dan.
Datumzaterdag 13 december 2014 06:40

RecensieDe onderliggende boodschap van dit verhaal is duidelijk en op leuke, humoristische wijze vertolkt.
-Lambik zorgt voor de nodige humor (oa. blz 16, 19 en 23)
-de stereotyperingen (oa. blz. 17 en blz. 30)
-de opmerkingen van Jerom (blz. 25)
-Kwovadis (onderaan blz. 27 en blz. 31)
-de propaganda van Lambik (blz. 36) die ene stem was natuurlijk van hem zelf.
-De humor van Barabas (ultieme stereotypering van studenten)
-ook het gebruik van de tekstballon(blz. 50) is leuk gevonden.

Ook de boodschap van de verboden wapenhandelaar is duidelijk (blz. 48)
Zondermeer is dit één van de meest maatschappij kritische albums, zonder dat dit te zwaar of te ernstig wordt. Geen persoonlijke favoriet maar absoluut een meesterwerk.

Datumvrijdag 17 januari 2014 20:22

NaamJules vismale
RecensieHet verhaal over Het mini-mierennest is een soort combinatie van het verhaal over de Ark van Noach, een multiculturele samenleving, onverdraagzaamheid tussen rassen en kleurlingen onderling, hebzucht, vrouwenemancipatie en gemuteerde plantmensen. Kapitein Kwovadis lijkt met zijn enorme ark (waarin hij alleen maar mensen vervoerd omdat de wereld door vuur zou vergaan) meer op een krankzinnige maar stelt de kleurlingen allemaal op de proef op het geheimzinnige eiland na zijn zogenaamde “schipbreuk”! Het vliegdekschip wordt door internationale mogendheden echter als vijandig beschouwd en steeds opgejaagd. Dat het Suske, Wiske, Sidonia (die erg bezorgd is om haar “bengels” maar later zelfs presidente wordt), Lambik, Jerom en Barabas al de grootste moeite kost om de gezamenlijke echtparen in vrede te laten leven, internationale wapenhandelaars en de agressieve plantmannen op een afstand te houden mag voor hen een wonder zijn! Kwovadis steunt hen zelfs in het geheim en hij weet een belangrijke slechte eigenschap onder de rassen, hebzucht, te beteugelen.
Datummaandag 30 september 2013 21:35

Naamdanny
RecensieDe hoge waarderigen voor dit album heb ik nooit echt begrepen, het is een titel die ik het minst uit mijn collectie grijp om te lezen, laatst maar weer eens geprobeerd.
het begint alleraardigst, onze vrienden nemen het op tegen een zogenaamd Zeemonster, worden gevangen genomen en moeten zelfs vechten voor hun leven. als we over de helft zijn is er echter bijna geen doorkomen aan, ze komen op een eiland terecht en stichting een multi culturele samenleving in micro formaat. best een aardig gevegen maar wat betreft verhaal gebeurt er nauwelijks iets behalve onderlinge ruzietjes en aanvallen van opstandige planten.
Datummaandag 29 april 2013 11:28

RecensieDit is een uitstekende 'Suske en Wiske', de titel heb ik nooit echt begrepen maar het verhaal staat als een huis. In het begin krijgen onze vrienden direct te maken met mysterieuze berichten over wat er op zee gebeurt. Natuurlijk weerhoudt dit ze niet om samen met professor Barabas het ruime sop te kiezen. Hier begint het avontuur pas echt op gang te komen en begint het ook spannend te worden. Uiteindelijk komen ze op een onbewoond eiland terecht, en moeten daar zien te overleven samen met allerlei verschillende mensen die ze hebben leren kennen. Dit is nog geen eenvoudige opdracht omdat er voortdurend botsingen zijn tussen de culturen en gewoonten van deze mensen. Zodra ze eenmaal met een gemeenschappelijk vijand te maken krijgen, begrijpen ze dat er moet worden samengewerkt. Eenheid en vriendschap staan centraal en die zijn nodig voor een echte SAMENleving
Datumdonderdag 30 juni 2011 11:21

Naammichiel
Recensieheel leuk verhaal vooral op het eiland.
van mij krijgt het verhaal een 9.
Datumzondag 12 juni 2011 11:31

RecensieDit album krijgt van mij meteen de eerste prijs voor meest kleurrijke cover. Als kind was ik er dan ook erg door aangetrokken wanneer ik dit album in de winkel zag liggen, ook mede door de rare titel (zou dit iets met mieren hebben te maken vroeg ik me af?). Na lezing van dit album bleef ik echter een beetje op mijn honger zitten. Het album heeft zeker zijn sterke momenten, zoals Sidonia als presidente en andere talrijke grapjes. Er is ook veel actie, maar het geheel boeit toch niet heel erg.
Datumzondag 8 maart 2009 15:02