De dolle musketiers

De dolle musketiers Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De dolle musketiers verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,80

RecensieDe Dolle Musketiers is een album wat mijzelf nooit zo gepakt heeft. Hoewel het natuurlijk een absolute klassieker is waarin bosmens Jerom zijn intrede maakt, kan het verhaal mijzelf nooit zo boeien als andere albums uit deze periode. Ook lijken de tekeningen wat in kwaliteit achteruitgegaan als je ze vergelijkt met de Sterrenplukkers en de Lachende Wolf. Ook vind ik dat het verhaal af en toe wat rommelig aan doet. Vooral de plottwist op het einde, waarin het IJzeren Masker Marie Angele is, doet altijd wat geïmproviseerd aan. Ik denk dat Willy pas op het einde heeft besloten dat Marie Angele eigenlijk een jongen was, om het verhaal zo nog een passend einde te geven. Voor de rest is het verhaal wel leuk, maar ik sta nooit te trappelen om dit album te herlezen. Ik ben zelf nooit zo'n hele grote fan van de albums met Jerom, omdat hij gaandeweg alle spanning uit de verhalen zou gaan zuigen. In de eerste albums met Jerom valt dit gelukkig nog wel mee, maar het blijft jammer dat hij het spierballenwerk van Lambik overneemt, waardoor deze wordt gedegradeerd tot het stereotype clown die we vandaag de dag nog kennen. Gelukkig is dat pas voor later, en de eerste albums met Jerom mogen er ook zeker wezen. Verder is de covertekening natuurlijk ook prachtig. Ondanks dat het verhaal wat minpuntjes heeft, is het toch zeker een 8 waard.
Datumzondag 09 juli 2023 22:01

RecensieLambik zal het niet graag zien gebeuren hebben, want hij zegt het zelf al op pagina 53 en dan nog iets steviger in de klassieke versie : "Van als die er bij gekomen is, is 't al Jerom wat de klok slaat! Die doet het zeker voor wat minder, en achtereen kan Lambik gaan doppen, ziet ge!" Zo ver zou het natuurlijk nooit komen , maar Vandersteen moet toch wel geweten hebben dat het een impact zou hebben voor ons viertal om er een vijfde vast lid aan toe te voegen. Hoe maak je iets nog spannend of moeilijk als je zo'n sterk personage toevoegt? Maar kijk, we zijn zoveel jaren later ondertussen, en Jerom heeft zijn plaats wel gevonden. Maar Lambik heeft wel gelijk dat hij minder de held zal mogen zijn en terug wat dommer en ja onnozeler gaat worden. Maar laat ons niet vergeten hoe Lambik begonnen is in de Suske en Wiske reeks, en eigenlijk wordt hij door de komst van Jerom terug wat meer zoals hij oorspronkelijk bedoeld was. Ik denk ook dat Lambik door de Kuifje-avonturen ook meer intelligent was geworden in de gewone reeks. Dus eigenlijk zet Vandersteen terug iets recht, al zal hij dat geleidelijk aan doen en is er in dit album al zeker niets van te zien. Maar Lambik ziet de bui dus al wel een beetje hangen.
Ik moet natuurlijk ook iets zeggen over de Jerom zoals hij er uit zag in de klassieke reeks tov de rode reeks. Jerom ziet er in dit eerste album kleiner en meer geblokt uit dan wat hij uiteindelijk is geworden. Vanaf de zwarte zwaan werd hij niet meer hertekend. Maar hier is de hertekening natuurlijk nog erg groot in de rode reeks. Ik kan het begrijpen, maar is het niet leuker om hem te zien evolueren? Dus ik ben het zeker niet eens met de hertekening van Jerom. Maar waar ik nog minder om te spreken ben, is de inkting van dit album. De lijnen zijn gewoon veel te dik. Dat komt denk ik omdat Jerom met dikkere inktlijnen getekend werd en ze dus de rest ook moesten herinkten. Dit is echter alles behalve mooi . Je moet de pagina 38 (of pagina 36 in klassieke reeks) maar eens vergelijken waarin Jerom Wiske aan de boom hangt. De oorspronkelijke inktlijnen , nu van een andere vaste inkter Karel Boumans voor een hele tijd, was vrij dun maar wel mooi en volgde zeker meer de originele potloodlijnen van Vandersteen. Het oogt zoveel knapper. Bovendien, kijk eens naar Jerom in het middelste prentje van de onderste strook. Er is niets aan te merken aan de oorspronkelijke versie. Maar kijk eens naar Jerom in de rode reeks daar. Dat trekt er toch helemaal niet op... zijn hoofd is ook helemaal niet in de juiste proportie. Trouwens, ook het hoofd van Sidonia werd wat hertekend. Nee, leve de klassieke versie , zelfs al is dat niet de versie die ik in mijn kindertijd las! Zelfs de originele cover vind ik veel beter dan de nieuwe cover. Ik ben nooit een fan geweest van de wat geschilderde, onscherpe achtergrond op de covers maar gelukkig deden ze dit niet lang.
Ik kan me ook wel voorstellen dat Jerom bij de krantlezers er wat te nors uit zag en ook te brutaal was. Maar dat lost hij geniaal op door Jerom's zachte kant te laten zien als hij Schanulleke ziet. Ineens is het een goede loebas. Wiske en Jerom krijgen daardoor eigenlijk wel een speciale band die in het begin er nog wel is maar wel wat vervaagt, jammer genoeg, maar soms er ook wel ineens terug uit komt in sommige avonturen. Jerom wordt wel veel duidelijker de "buddy" van Lambik in vele avonturen. Jerom in in een paar stroken hun vriend geworden : "Eerst uw vrienden zoeken. Heb ze wat afgetjoekt... Was toen nog geen goeie". Ik merk ook op dat in dit album er meer Antwerpse of typisch Vlaamse woorden zitten dan in het vorige album. Ik vind het zalig dat Vandersteen steeds weer het woord "aflappen" gebruikt, of het over een "afwasmachien" heeft, of "sjamfoeters" wat in de rode reeks snuiters wordt.
Het verhaal dan! We moeten niet doen alsof we niet weten waar Vandersteen zijn inspiratie vandaan heeft gehaald. Zowel in 1948 als in 1953 kwam er een "The three musketeers" film uit in de zalen. Barabas wordt nog eens boven gehaald voor Lambiks verjaardag uit te doen komen en musketier te worden. En daarmee is er voor de eerste keer een toon gezet met de teletijdmachine die later nog dikwijls herhaald zou worden , namelijk dat er iets is in het heden waardoor ze naar het verleden moeten. Daarmee werd een hele waaier aan mogelijkheden mogelijk qua verhalen en moest Vandersteen weer niet nog eens iets speciaal moeten bedenken om ze in een andere setting te krijgen.
Het verhaal op zich zit goed in elkaar. Ok, we hebben weer een gemaskerde, die deze keer een machine blijkt te zijn (beetje ongeloofwaardig, maar kom.) Lambik mag zeker nog wel de held spelen in het begin bij het verdedigen van de koets en in de herberg is het zelf Suske die even in de schijnwerpers mag staan op een Lambikse manier. En zo zien we een gevecht met de echte vier musketiers tegen twintig tegenstanders. Vervolgens komt het geheime wapen boven, en dan speelt het lange tijd zich op dezelfde plaats in de toren. Lambiks hoed met Bikbelhumeke is een goede vondst en de schermutselingen tussen Jerom en onze vier helden zijn zeer amusant, en vrij uniek in de reeks, want hij is immers nog echt de vijand voor een tijdje.
Wat me ook opgevallen is dat het "wegschieten met een kanonkogel" in dit album door Suske en Wiske apart worden gebruikt, en dat Lambik dit ook al deed in het album dat Vandersteen ongeveer tegelijkertijd tekende, namelijk het vliegende hart. Vandersteen laat ook zien hoe straf Jerom is door de tekst buiten de tekstballon te schrijven, zo snel is hij! Dat is volgens mij een primeur, en hij zal dit in eerstvolgende albums zeker nog doen, zoals een tekstballon gebruiken als parachute. Het is bijna iets voor Merho en zijn album 26.
Naar het einde toe zijn de onthullingen (wie is wie nu juist?) nogal talrijk waardoor Vandersteen het nodig acht om de verteller even te worden en in een kadertje uit te leggen hoe de situatie nu juist zit: "'t is toch om iets te krijgen he!" schrijft hij. Dat vond ik dan weer heel "Pom"-achtig.
Dit toch wel prachtig avontuur ,waarbij Jerom natuurlijk mee terug gaat naar onze tijd. Vandersteen laat echter nog niet weten dat het voor altijd is, maar om "een premie te innen uitgeschreven door een minister om de bres in Wintham te dichten". Dit was een Vlaams dorp dat volledig onder water stond door de watersnood van 1953. In de latere rode reeks moest Jerom mee om Lambik niet verwaand te laten worden omdat hij altijd de held moet zijn. Dat is helemaal iets anders! Voor hetzelfde geld had hij Jerom dus nog altijd kunnen laten vallen in de oorspronkelijke versie.
En dan eindigt dit album dan ook met iets unieks, namelijk geen Wiske maar Bikbellum mag het afsluiten.
Ik vind dit een prachtig album (in de originele versie weliswaar!) Iedereen mag eventjes in de schijnwerpers staan. Sidonie doet wel even iets onverwachts (en laat eigenlijk Lambik sterven voor een brief), maar voor de rest zijn het onze helden zoals we ze het liefst hebben. Topalbum!
Datumzondag 03 oktober 2021 13:50

RecensieDe dolle Musketiers is een verhaal dat zijn inspiratie haalt uit de Franse roman ‘de drie musketiers’ van Alexandre Dumas. Mede hierdoor heb ik dit verhaal altijd nooit zo leuk gevonden. Ik vindt Vandersteen op zijn best als hij de verhalen zelf opzet, en de Dolle Musketiers is net iets teveel op het verhaal van Dumas gebaseerd. Daarnaast vindt ik ook dat de tekeningen in dit verhaal achteruit zijn gegaan. Ze zijn niet meer zo gedetailleerd als voorheen en ook lijkt Lambik’s puntneus steeds ronder te worden, wat uiteindelijk tot zijn belachelijke tegenwoordige verschijning zou leidden. Vergelijk deze tekeningen met die uit Het Bevroren Vuur of de Ringelingschat en je begrijpt wat ik bedoel.
Toch is de Dolle Musketiers erg belangrijk voor de serie. In dit album wordt namelijk oermens Jerom geïntroduceerd. De eerste verhalen met Jerom zijn nog wel leuk, zoals de Tamtamklopper of de Cirkusbaron, maar daarna begint zijn ‘almachtige’ karakter toch wel wat te vervelen. Helaas liggen met de introductie van Jerom ook de hoogtijdagen van mijn favoriet Lambik achter ons. Jerom neemt het krachtpatser gedeelte van onze Bik langzaam maar zeker over, waardoor er van Lambik niet meer dan een vervelende, stuntelige oerdomme parodie overblijft.
Ook het verhaal vindt ik nogal eentonig. Onze vrienden worden als verjaardagscadeau voor Lambik naar het tijdperk der musketiers geflitst. Hier krijgen ze de opdracht om de Dauphin, die de troonopvolger is, op te halen uit een kasteel nabij de Spaanse grens. De hertog wil dit verhinderen, omdat hij zelf aast op de troon, en zo begint een echt musketiersverhaal. De hertog blijkt beschikking over een geheim wapen te hebben, Jerom. Bijna alle verhalen uit de oude doos van Vandersteen vindt ik geweldig, maar ik merk dat ik dit verhaal eigenlijk nooit herlees, omdat ik het eigenlijk geen zak aan vindt. Omdat Jerom geïntroduceerd wordt, en omdat dit een klassieker is krijgt het album van mij toch een zesje.
Datumvrijdag 09 juli 2021 15:11

RecensieEen verhaal vol actie, spanning en avontuur en gebaseerd op een beroemd boek: DE DRIE MUSKETIERS
Bij wijze van verjaardagscadeau voor Lambik (we komen de datum niet te weten), laat Barabas hem en z'n vrienden naar de tijd van de musketiers in de 16e eeuw reizen
Dit verhaal markeert ook het eerste optreden van Jerom. Hij is hier het geheime wapen van de tegenstander. Niet alle lezers waren te spreken over het personage. Sommigen dreigden zelfs om hun krant op te zeggen. Dus liet Vandersteen hem via Schanulleke van een lompe bruut in een meer sympathiek personage veranderen
Een leuke vondst is Bikbellum, de kleine hersenen van Lambik. Net voor ze de opdracht krijgen, krijgt Lambik te horen dat z'n hoed een geheim bevat, maar pas veel later wordt duidelijk om wat het gaat. Het wezentje geeft goede raad, maar is ook nogal eigenwijs
Aan het eind van het verhaal reist Jerom met de anderen mee naar het heden en wordt een vast onderdeel van de groep
Lambiks hoed met Bikbellum blijft in het verleden, maar in HET IJZEREN DUEL (2012) waar iedereen z'n musketiersoutfit draagt, heeft Lambik z'n hoed ineens weer terug, maar wordt er niets gezegd over Bikbellum. In CROMIMI (2017) duikt Bikbellum ineens op, terwijl de musketiershoed nergens te bekennen is
Datumzaterdag 15 februari 2020 07:44