De klankentapper

De klankentapper Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De klankentapper verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,88

RecensieVandersteen is weer terug met zijn gemaskerde onbekenden, en deze keer is het zelfs moeilijk om achteraf nu weer na te vertellen wie welke uilenkop nu was geweest op welk moment. Er is geen enkele manier waarop een aandachtige lezer had kunnen weten wie de uilenkop was, het zijn eigenlijk onbekenden. Maar dat is dan ook de enige kritiek die ik kan geven op dit album. Het leest heel vlot en is bij momenten toch wel een redelijk thrillerverhaal, en dan heb ik het vooral over de scenes in de fabriek, en ook de ijzeren long geeft een nodige spanningsboog. En eigenlijk heeft de film Home Alone wel wat afgekeken van dit album, in de scenes waarin de drie bandieten het huis proberen binnen te dringen en waar Sidonie en Wiske weerwerk mee bieden.
De rivaliteit tussen de jaloerse Wiske en Nanette is ook een hoogtepunt. Suske, brave jongen die hij is, kiest nooit voor Nanette maar Wiske is toch zo snel jaloers. Haar nieuwe look voor een aantal stroken is dan ook zeer grappig. Het zorgt ook voor een mooi schuldgevoel bij Wiske achteraf, als het niet goed gaat na de dood van haar ouders. Nanette op zich spreekt in de originele tekst veel franser dan in de versie van nr 103. En ook Wiske heeft het daar over "keskejevouwicht" of "chichimamzel". Je hoort het Vandersteen zo zeggen. Het is jammer dat het zo hard afgezwakt is naar bijvoorbeeld"opgedirkte francaise". Of als ze het heeft over een "poesjenel" wordt dat "voor gek staan". Het is zoveel leuker om de albums in de klassieke versie te lezen.
Nu we dan toch over verschillen bezig zijn tussen de twee versies : de cover is wel identiek dezelfde, maar het grootste verschil zit in de kleuren en dan vooral Suske's hemdje. Het zag nog klassiek rood maar bij de inkleuring is het plots overal geel en daardoor pasten ze de cover ook aan. Jerom die over het huis springt vind ik trouwens in een fout perspectief getekend. Hij is veel te groot tegenover het huis. Niet de beste cover dus. Verder zijn er in het verhaal zelf alle actualiteitsgerelateerde dingen er uit gehaald, dus je vindt niets over de stakingen van 1961 en elk politiek randje (bv blazen als een politieker, wordt blazen zoals iemand uit de harmonie) is verdwenen. Dat is op zich wel te begrijpen om het verhaal tijdlozer te maken.
Het is ook duidelijk dat televisie in deze periode veel weerslag heeft gegeven op Vandersteen. Al meerdere malen de voorbije albums wordt televisie als verslavend medium opgevoerd, en de verhalen zijn er ook soms uit afgeleid (Texas rakkers, Highway partol & zingende zwammen). In dit album zien we een inspecteur Durval plots verschijnen (wat ongelukkig in dit verhaal) en die kwam dan weer uit een reeks die niemand nog kent namelijk Interpol calling en die eigenlijk maar één seizoen gelopen heeft. Maar het is heel duidelijk dat Vandersteen toch wel wat televisie keek.
Fijn ook dat de hele bende weer mee mag doen, zelfs Sidonie. En Vandersteen heeft toch een manier gevonden om Jerom niet te laten verdwijnen of uit te schakelen en heel het verhaal mee te laten doen. Het is duidelijk dat hij daar zijn draai wel in gevonden heeft. Van Zwollem is dan weer anders dan in de vorige verhalen en doet veel minder gek.
Een leuk mysterieus spannend verhaal met een leuke uitvinding van Barabas. Meer moet dat niet zijn!
Datumzondag 05 november 2023 18:46

Leeftijd76
RecensieWilly Vandersteen toont in de Klankentapper zeer goed de bron voor de toenmalige verhouding tussen Walen en Vlamingen, en de politieke wrevel die tenslotte tot Belgische staatshervorming heeft geleid. Hij doet dat zeer subtiel door de manier waarop de twee meisjes met elkaar omgaan. De Klankentapper heeft tenslotte met de "taal der natuur" te maken. Iedere plant blijkt Vlaams te spreken.
Datumdinsdag 20 april 2021 09:50

RecensieMaar liefst drie gemaskerde uilen, een geheimzinnige verlaten fabriek en doodziek meisje aan een ijzeren long. De klankentapper leest weg als een vlotte thriller, die door Vandersteen kundig in elkaar is gestoken. Ook deze keer weet hij onze vrienden (zeven in getal als je Van Zwollem en Barabas meerekent) weer allemaal wat te doen te geven, wat lang niet al zijn opvolgers even goed lukte. Ach, en elk album waarin Wiske weer heerlijk jaloers mag doen over Suske is sowieso een pareltje. De klankentapper uit de titel, een machine van Barabas die planten kan laten spreken, is eigenlijk niet meer dan een gimmick die het hard-boiled detectiveverhaal (inclusief een of andere inspecteur Duval van de televisie, een minder geslaagd aspect van de vertelling) wat meer luchtigheid geeft.
Eigenlijk het grootste euvel van het album is het slordige tekenwerk. Veel knullig mislukte proporties en haastig gekliederde gezichtsuitdrukkingen. Als dat nou beter was geweest, hadden we echt een topper gehad.
Datumwoensdag 11 november 2020 18:54

RecensieIk herinner me nog dat ik het album kreeg van een vriendin van mijn moeder. Ik was zes jaar. Ik vond het direct een spannend verhaal, maar ik weet ook nog dat ik het ingewikkeld vond. Onlangs weer herlezen en wat een topper is dit eigenlijk: ik denk dat het echt een onontdekte parel is. Een verhaal als een klassieke 'whodonnit' maar dan vol met wendingen, introductie van een iconische uitvinding van Barabas en vol met humor. Ik vind Lambik echt fenomenaal in dit album. Spannend tot het einde.
Datumzondag 24 mei 2020 13:07

RecensieEen van mijn eerste albums. Het album ziet er nu niet uit omdat ik het zoveel heb gelezen. Dit album heeft mij altijd gegrepen. Een unieke combinatie van humor, spanning en emotie. Absoluut één van de beste albums ooit.
Datumvrijdag 13 december 2019 09:35

Datumwoensdag 11 december 2019 18:10

RecensieDit avontuur speelt zich grotendeels in en om het kasteel van Van Zwollem af. Anne Marie doet niet mee en het is opmerkelijk dat vader Van Zwollem zich heel normaal gedraagt
De jaloersheid van Wiske naar Nanette toe, zorgt voor de nodige grappen. De toon wordt echter serieuzer door het opduiken van de Uil die Nanette probeert te ontvoeren en later de ziekte van Nanette
Het verhaal vormt een soort "Whodunit". Er zijn een heleboel verdachten, maar steeds duiken nieuwe elementen op
De Klankentapper, waarmee met planten kan gesproken worden, is een schitterende uitvinding. Het is wel jammer dat dit apparaat maar zelden wordt gebruikt
Datumwoensdag 15 mei 2019 11:24

RecensieKlassiek album waar het verhaal zich continue ontwikkelt met nieuwe verwikkelingen waardoor er steeds weer een klein beetje meer duidelijk wordt over de toedracht van de Uil en de personen die Nanette proberen te ontvoeren en zelfs om te brengen. Mooi zijn ook de spanningen tussen Nanette en Wiske die elkaar proberen af te bluffen om zo in de gunst van Suske te raken. De plaatjes zien er goed uit maar kunnen niet tippen aan de gedetailleerde tekeningen uit de 50er jaren.
Datumzondag 06 november 2016 15:27

RecensieEen echte ouderwets album. Spannend en met leuke humor, Van Zwollem vind ik ook altijd een leuke bijfiguur en de interacties tussen onze vrienden zijn hier precies goed. Alleen de klankentapper zelf speelt pas laat een bijrol en de ontknoping van het mysterie valt dan altijd wat tegen. Desalniettemin een prima album.
Datumdinsdag 1 mei 2012 18:34

NaamAxel
RecensieZeer goed album ook met spanning en ondanks de vele pogingen van de uilekop is het niet saai. Alleen de oplossing van die 3 mannen die het huis willen binnenvallen vind ik minder. Het einde is dan wel weer goed gevonden. Wat mij stoorde is dat Franse meisje haar zinnen. Dat vond ik wel irritant. Maar dat was dan ook de bedoeling om het een echte Francaise te doen lijken maar dat komt in het verkeerde keelgat bij mij. (die zinnen). Vandaar geen 9.
Datummaandag 14 maart 2011 22:45