De zingende zwammen

De zingende zwammen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De zingende zwammen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,88

RecensieDe zingende zwammen was zo'n album waarvan ik dacht dat het één van de mindere was tussendoor. Het was dan ook lang geleden dat ik het nog eens herlezen had. Het was echter een aangename verrassing. Goed, het gebruik van Highway Patrol wagentjes vind ik wat minder geslaagd. Dat het team een trend volgt a la "Texas Rakkers" of later James Bond in "de apekermis", vond ik wel leuk, maar zo met te kleine kermiswagentjes rondrijden - wat dan ook weer doet herinneren aan vitamitje - vind ik wat vergezocht, eigenlijk wat belachelijk en onnodig. Het had echter en toffer geweest als ze in echte wagens rondreden. Ik snap dan wel weer dat je moeilijk kan verklaren dat je in zo'n auto's kan rondrijden, maar hoe komen ze aan die kermisauto's? Een kleine tussenkomst van Barabas had dit kunnen oplossen; we weten immers toch allemaal dat die wagentjes op de kermis niet echt kunnen rijden.
Maar laat me daarover ophouden want het album is gelukkig veel meer dan dat. Het verhaal - wat flets ingekleurd achteraf - begint op een manier zoals we nog al hebben zien gebeuren : Lambik wordt beschuldigd van iets dat hij niet gedaan heeft, de politie zit achter hem aan, en zijn vrienden schieten te hulp. Zijn onschuld wordt vrij snel bewezen en dan kan het verhaal echt van start : balonnen slokken kindjes op en vliegen er mee weg. De vader van Marleentje is wanhopig en alhoewel ze niet actief toezeggen om het mysterie op te lossen, komen ze er via de kermis toch terug mee in contact. Vanaf dan komen we in het highway patrol gedeelte terecht. Het is knap van Vandersteen dat hij eerst een zijspoor bedacht voordat de echte daders de drie feeën blijken te zijn. De zingende zwammen maken reclame voor opjerommeke, en dat vond ik er dan weer wel wat over en te commercieel. Wat Vandersteen bedacht waarom de feeën de jonge ademlucht nodig hadden, vond ik ook dan wel wat vergezocht net omdat we er zelf van lezer nog niets van gemerkt hadden. En als zij de ballonnen dan toch gemaakt hadden, waarom hebben ze die dan niet onder controle, en waarom worden het zwammen? De feeën wisten zelf niet waar de balonnen naartoe gingen. Enfin, een verhaal waar je niet te veel moet over nadenken.
Maar wat maakt het dan wel een goed album? Ik vind de humor in het album dikwijls top : de ondervraging van Lambik op het politiebureau, Jerom die zijn goochelkunst bij een agent probeert, Jerom die hoopt in mals gras te vallen maar de regenpijp denkt er anders over, Jerom die zegt "niet op letten, zegt nooit goedenavond"... ik hoor de stem van Vandersteen dan. Dit album toont ook aan dat Jerom, net als in de Texasrakkers, niet uitgeschakeld dient te worden en goed kan meedraaien in een verhaal. Laat hem niet al te straffe dingen doen en de lezers vergeten graag dat hij eigenlijk sneller dan het geluid kan lopen. Hij mislukt een aantal keer in zijn achtervolgingen , wat normaal niet zou kunnen. Jerom heeft trouwens een vrij grote rol in dit verhaal, meer dan Lambik. Maar ze hebben allemaal wel wat te doen, het is enkel Sidonie die wel meedraait maar eigenlijk weinig te doen heeft.
Leuk wel dat de "deus ex machina" pagina van dit verhaal wel oude bekenden laat zien, zoals Sus Antigoon. Dat was dan toch weer sinds "de zwarte madam" geleden, jaar eerder. En na dit verhaal duurt het nog eens 16 jaar. De oorspronkelijke versie bevat nog wat meer verwijzingen naar Congo, en ook vernederlandste engelse termen (Dan Matjoews) zitten er niet meer in. De rode reeks nr110 bevat ook de hollandse tekst, wat toch weer jammer is voor sommige uitspraken die echt niet vlaams meer zijn, om nog maar te zwijgen over gulden ipv franken en "penningen" ipv "jetons".
Datumdonderdag 21 september 2023 15:33

RecensieUitstekend verhaal met de nodige mysterie en geheimzinnigheid
De drie feeën zijn prima personages. Wel jammer dat (op een gastoptreden van Lili na) ze nooit meer meedoen
Het verhaal speelt zich voor een groot deel af op een kermis die alleen maar de beroemde Sinksenfoor kan zijn
Op strook 68 wordt voor het eetkraam "Victor" een bord in de vorm van Jerom als kelner gezien. Dat bord stond er ook in het echt. Toen Vandersteen dit ontdekte was hij enorm gevleid en beloofde om het volgende verhaal (dit dus) op de Sinksenfoor af te laten spelen. Er wordt af en toe gegeten bij "Victor" maar dat bord wordt alleen die ene keer gezien
Om te laten zien hoe grootmoedig Vandersteen was, even dit weetje. Er werd ooit een kermisattractie geïnstalleerd die de naam "Kuifje" kreeg. Vrijwel meteen werd de uitbater verplicht om de naam te veranderen. Dat werd "Kuifke". Voor Vandersteen maakte het allemaal niks uit, zolang het maar zorgde voor (gratis) reclame voor z'n strip
Datumzaterdag 04 december 2021 07:53

NaamArnold
Leeftijd54
RecensieEen mix van avontuur, spanning, gemene boeven, humor, sentiment en bovennatuurlijke elementen, kortom een echte Suske-en-Wiske!
Het begint vol vaart met de verdwijning van Marleentje, waar Lambik verantwoordelijk voor wordt gehouden. Dan volgen de gebeurtenissen elkaar snel op: de getuige die niet wordt geloofd en Wiske’s jacht op de verdwenen Joke. Die levert niets op, maar slaat wel een mooie brug naar de kermis. Hier concentreert zich de rest van dit verhaal. Deze setting wordt erg levendig en beeldend uitgewerkt.

Leuk is dat onze helden allemaal een eigen aandeel hebben, Sidonia iets minder, maar ze is in tegenstelling tot andere verhalen, het hele avontuur van de partij.

De 3 mysterieuze dames zijn, alhoewel wat seksistisch neergezet, leuk. Het plaatje dat Lambik volgegoten en volgepropt wordt, doet mij altijd hardop lachen. Hun idolatrie voor het ‘schone, sterke geslacht’ wordt uiteindelijk hun eigen valkuil als Jerom daar gewiekst gebruik van maakt. De scène dat Lili insinueert tegenover Jerom dat hij op het punt staat haar de liefde te verklaren, is ook weer zo’n komisch moment. Willy verzuimde niet om de figuren wat subtielere menselijke trekjes te geven.

Regelmatig wordt de spanning opgebouwd met suspense-elementen. Uiteraard de mysterieuze ballonnen, dan een zwarte ring, de Citroën (waar Jerom zich alleen het kenteken van kan herinneren door op zijn kop te staan! Geweldig!) verloren kinderschoentjes, een Indiase magiër en een heksenkring. Dit wordt steeds gevolgd door spannende achtervolgingen doordrenkt met humor. De autootjes van de Highway Patrol leveren daarbij goede diensten.
Lambik is vaak erg grappig, bijvoorbeeld als hij de vloer wil aandweilen met de in het zwart geklede boef, ‘Als ik weer bij kennis ben’. Of als hij op volle snelheid langs de friteskraam zoeft, en tegen Jerom botst ‘dat zal alles zijn voor vandaag’ en naar eigen zeggen ‘behendig als altijd’ door het bos racet en tegen een boom knalt, ‘Mijn gezond verstand zegt, dat ik beter te voet verder kan gaan!’ .

Mogelijk onbedoeld, maar mettertijd ingeslopen, is dat de tekeningen een inkijkje bieden in de sfeer van die tijd, via de kleding, interieur van huize Sidonia en vooral het straatbeeld. De oudere lezer zal hier wat nostalgisch van kunnen worden.

Een mooi dramatisch element, vind ik zelf, is als blijkt dat een van de verdachten de intens verdrietige mijnheer Daelmans blijkt te zijn, die samen met de commissaris, die we vaker in de reeks terugzien, infiltreert in de kermis.
Dat alleen een auteur van tekenverhalen redding kan brengen, is weer zo’n typisch Vandersteen-grapje.
Natuurlijk komt alles goed, al vind ik de aanleiding die tot de onttovering leidt, wat minder sterk.
Toch blijft dit avontuur een topper in de rode reeks. De lezer krijgt 55 pagina’s lang een sterke en spannende verhaallijn met prachtige tekeningen voorgeschoteld.

Datumzondag 07 maart 2021 11:20

RecensieHet begint op een rustige middag in het park, als de kleine Marleentje (in de oorspronkelijke versie: Marolleke) onder de ogen van Lambik plotseling verdwijnt. Dan verdwijnt ook nog Joke (in het origineel: Joske) Schuurmans. Het blijkt dat vreemde paddenstoelvormige ballonnen ermee te maken hebben, die worden gemaakt door de maffe gezusters Feriteel op de kermis. De dames lijken zich van geen kwaad bewust en huren onze vrienden in om het geval op te helderen.
Het is een onderhoudend verhaal, met veel afwisseling en vaart. Uiteindelijk wordt er wel drie keer een 'red herring' gevolgd voordat we de eigenlijke toedracht van de verdwenen kinderen in zicht krijgen, maar het is allemaal een vermakelijke mix van sprookjesachtige elementen met rauwe misdaad, kermisromantiek en verwijzingen naar het langvergeten tv-programma Highway Patrol. Een mix kortom van het type dat in Suske en Wiske altijd goed werkt.
Datumzondag 03 januari 2021 20:44