De stierentemmer

De stierentemmer Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De stierentemmer verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,59

RecensieDe Stierentemmer is net zoals alle andere verhalen die rond deze tijd verschenen een heerlijke nostalgische klassieker, die echt een jaren 50 sfeer uitademt. De naoorlogse, bedrukkende sfeer uit de eerder albums lijkt al uit een ver verleden te komen, en het gaat onze vrienden wat meer voor de wind lijkt het. Dit album is natuurlijk vooral bekend geworden door het (voor die tijd) ongekende dierenactivisme, waarin Vandersteen duidelijk het bloeddorstige stierenvechten veroordeeld. Helaas is deze wrede praktijk anno 2023 nog steeds legaal. Het verhaal zelf is erg leuk, alleen zit er inderdaad, zoals in veel vorige recensies al is aangegeven, een anachronisme in. Namelijk dat Sprotje in de Spaanse burgeroorlog geboren werd, maar anno 1950 nog steeds een peuter is. Dat mag verder niet af doen aan het feit dat dit een erg leuk verhaal is. Lambik gaat weer helemaal op in zijn rol, en ook Schramoelio en Ramundo zijn twee gedenkwaardige schurken. Het plot is ook sterk, namelijk het kidnappen van Sprotje in ruil voor de TA, zodat de criminele bende gestolen stieren kan blijven verkopen. Lambik krijgt het natuurlijk weer ouderwets op zijn heupen als ijdele Toreador, en zo is hij toch op zijn best. In Bibbergoud had hij al goudkoorts en later zou hij nog enkele gedenkwaardige rollen aannemen, waarbij ik toch altijd denk aan de rol van drakendoder in de Ringelingschat en als woeste schipper in het Bevroren Vuur. De Stierentemmer is en blijft een leuk album, en Vandersteen kon het uiteindelijk toch niet laten om op het einde nog een grote verwijzing naar de koningskwestie te laten terugkomen, namelijk als Lambik een spandoek met daarop levensgroot JA en de aankondiging voor de Stalen Bloempot uit het vliegtuig hangt. Dit album zou compleet in het teken staan van deze kwestie. De Stierentemmer is goed, maar niet zo goed als Lambiorix en Bibbergoud, vandaar deze keer 'maar' een 9.
Datumdinsdag 30 mei 2023 21:45

RecensieWat een heerlijk en nog steeds actueel verhaal is dit! De Spaanse setting is erg leuk en de schurken zijn ook grappig. In plaats van de duivelse kracht achter de Zilveren bok of de kwaadaardigheid van Ali-Ben-Salami is het Schramoelio en Ramundo gewoon om geld te doen. Dit verdienen ze door stieren te verkopen voor de stierengevechten. Deze worden echter bedreigd door de vader van sprotje, die de T.A heeft uitgevonden. Hierdoor ontstaat er een strijd die uiteindelijk als hoogtepunt heeft dat er een gigantisch vuurgevecht in de Spaanse bergen plaatsvindt.
Het verhaal heeft een goed scenario en ook Sprotje is leuk. Jammer dat er in latere albums zo weinig van deze nevenkarakters gebruik wordt gemaakt. Hetzelfde geldt voor Rosse John uit de Lachende Wolf en Lambik's broer Arthur. Een 10 is hier wel op zijn plaats.
Datumzaterdag 19 juni 2021 03:09

RecensieDe Stierentemmer, weer goede klassieker. De klassieker verhalen (zonder Jerom dus) zijn altijd al mn favorieten geweest, maar de Stierentemmer vindt ik persoonlijk qua verhaal toch onderdoen voor mn persoonlijke favorieten de Ringelingschat en het Zingende Nijlpaard. Er zitten namelijk een aantal rare elementen in het verhaal. Zoals op pagina 8, als Ramundo aan Schramoelio vraagt of hij de doos mag openmaken om te kijken wat erin zit (Sprotje). Als het Wiske echter lukt om Sprotje stiekem uit de doos te halen en er mee weg te lopen schreeuwt Ramundo ineens 'Caramba, ze zijn er met het kind vandoor!'. Hoe kon hij weten wat er in de doos zat als hij 3 stroken daarvoor nog vroeg wat erin zat?
Een ander punt wat mij altijd irriteert is dat Carmencita haar man is kwijtgeraakt tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Dit was dus ergens in 1936/1937. Hoe kan Sprotje dan anno 1950 nog steeds een baby zijn, als hij logisch gezien eigenlijk al 13 a 14 jaar oud had moeten zijn?!
Daarnaast is de Stierentemmer wel een mooi verhaald dat 70 jaar na dato nog steeds actueel is. Stierengevechten bestaan immers nog steeds in Spanje. Wat ik persoonlijk ook grappig vond is dat als Wiske vraagt aan Lambik wat hij over Spanje weet, Lambik antwoordt: ''Er komen soms toeristen die Léon heten." Dit is een duidelijke verwijzing naar Leon Degrelle, de overtuigde fascist en leider van Rex die met het Waalse legioen aan het Oostfront heeft gevochten. Later vluchtte hij in een vliegtuig naar Spanje om daar politiek asiel aan te vragen. Een leuke verwijzing voor mensen met een beetje historische kennis, die in het latere album niet is opgenomen.
Een leuk verhaal, maar niet zo goed als andere albums uit deze tijdsperiode, een 8.
Datumwoensdag 16 juni 2021 13:02

RecensieDe stierentemmer is getekend tijdens de Kuifje periode en ook hier merk je dat toch nog altijd aan de iets serieuzere sfeer die er hangt en die er later toch meer uit zou gaan. Het verhaal zit echter goed in elkaar, het is nog eens iets helemaal anders dan de vorige verhalen, en eigenlijk ook nog actueel. Stierengevechten gaan nog altijd door in Spanje, al zal er hopelijk toch al wel iets diervriendelijk gewerkt worden hopelijk.
De beste, indrukwekkendste scenes zijn weer voor Wiske die voor Sprotje moet zorgen in het roversnest. Er is iets herkenbaars aan het nog even buiten kijken op het balkon nadat Sprotje te bed is gelegd. Ook vond ik het fijn om Wiske en Lambik een hele tijd samen iets te laten beleven, en ze zit ook in zijn nek. Wiske is natuurlijk nog altijd kleiner dan de iets oudere versie van nu, dus zoiets gaan we nu niet meer zien in de albums, maar ergens vind ik het toch jammer. Wiske's moed en inzet zijn zeer aanwezig in de verhalen van deze periode, terwijl in latere albums andere karaktertrekken (jaloers zijn, onbezonnen handelen) meer naar voren komt. Zoals ik ook al eerder zei van vorige albums, is er niet echt iets memorabel te melden aan Suske. Hij wordt zelfs voor een groot stuk uit het verhaal gelaten. Qua gemaskerde, een thema dat Vandersteen veel gebruikte toen, is het nu Suske en Sidonia die zich mogen vermommen zonder dat wij als lezer het door hebben. Grappig is dat Lambik het zelfs door heeft dat er in zijn avonturen te veel vermomd wordt, en hij dan ook uithaalt naar Sidonie daarover : "Altijd zo met vodden en maskers voor uw gezicht lopen. Allemaal om 't moeilijk te maken en mijn moedig gedrag in de schaduw te stellen. Zevereers zijt ge!".
Qua personages doet de mama van Sprotje wat denken aan Castafiore, maar ik vraag me af wie van wie gestolen heeft. Castafiore kwam wel als randfiguur heel even in "De scepter van Ottokar" maar ze kreeg pas echt een rol nadat de stierentemmer al getekend was. Of het is gewoon wat toeval... Om de papa van Sprotje met Zonnebloem te vergelijken, vind ik dan weer wat vergezocht, eerljjk gezegd. Professors in stripverhalen zijn nu eenmaal verstrooid, bijziend of vergissen zich in het spreken.
Het viel me ook op dat bepaalde karaktertrekken van Lambik steeds meer op de voorgrond komen, die later "typisch" voor hem zouden zijn. Bijvoorbeeld hoe hij overhaalt wordt om tegen de stier te vechten (een affiche met letters van een meter doen het voor hem), of hoe hij er niet tegen kan dat hij niet de held is en iemand anders met de pluimen gaat lopen. Van enige verliefdheid van Sidonia tegenover Lambik heb ik tot nu toe (in mijn herlezen in chronologische volgorde) niets gezien.
Qua actualiteit kunnen we niet over de laatste pagina gaan, waar Vandersteen in de oorspronkelijke versie klaagt over dat het vooral te lang duurt met die koningskwestie, maar geeft toch ook publiekelijk zijn stem (JA) van het referendum. Ook in de parachute hangen zijn ze een "hangende zaak", zoals de koningskwestie. Verder komt in de originele versie Gaston Reiff ter sprake (een Belgische atleet die meedeed aan de olympische spelen), en Wiske heeft het bij het liedje op de radio over het "boek van de vlaamse gentleman" dat nog niet uitverkocht is. Dat zal ook wel actueel zijn (Wiske vindt het ongepast dat ze een liedje over haar maken zonder dat iemand het gevraagd heeft), maar welk boek het exact is heb ik niet kunnen achterhalen. Wel jammer, zoals altijd, dat het moest verdwijnen in de rode reeks, alsook de typisch vlaamse uitspraken .Ik geef altijd graag een voorbeeld : Wiske noemt de rovers "bitskoemers" die met Sprotje "schuppens zijn". Dat wordt dan "schavuiten die er vandoor zijn met Sprotje". Ik snap dat het algemeen Nederlands nodig is, maar lees toch liever de Antwerpse, Vlaamse versie zoals ze oorspronkelijk bedoeld was.
De inkleuring van de rode reeks versie is vrij goed gedaan, maar toch verkies ik nu weer de originele blauw-rode kleur. Ik merkte ook weer op dat bepaalde dialogen weggelaten zijn waardoor er ook hertekend moet zijn geweest om de achtergrond terug op te vullen.
Al bij al een amusant verhaal, zonder grote onwaarschijnlijkheden, dat zeker tot de betere van Vandersteen mag geteld worden.
Datumvrijdag 02 april 2021 17:03