De raap van Rubens

De raap van Rubens Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De raap van Rubens verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 9,14

NaamMartijn
RecensieWat mij betreft een meesterwerk van Paul Geerts. Een fijn verhaal in de stijl van de jaren 70 om lekker in te duiken dat om Lambik draait en de schilder Rubens, een Antwerps verhaal. Prachtige tekeningen.
Datumdinsdag 10 oktober 2023 13:27

NaamPaul
RecensieNatuurlijk is dit een meesterwerk van Paul Geerts. Maar het lijkt wel een beetje overgewaardeerd. De tekeningen zijn stukken beter dan de vorige en volgende albums van Geerts en ook het verhaal (mede door de lengte) is zeer sterk in vergelijking.v Maar het lijkt er sterk op dat Paul Geerts in dit album probeert om de verloren gegane blauwe reeks van zijn voorganger nieuw leven in te blazen. Willy Vandersteen heeft al eens in interviews aangegeven dat het stoppen met de blauwe reeks een grote fout is geweest. Ook de lezers waarderen deze verhalen een stuk meer dan de overige 'gewone' verhalen van de rode reeks.
De rode reeks is dan ook een ander format. Het is meer gericht op een volkser publiek en er zitten veel meer personages in het verhaal die dan ook telkens terugkomen.
Normaal gesproken is het daarom logischer om (nieuwe) suske en wiskes te vergelijken met de 'gewone' albums uit de rode reeks, maar in dit verhaal gaat dat niet op.
De cover maakt al gelijk duidelijk dat het album van een hogere kwaliteit zal zijn. Lambik speelt de hoofdrol (net als in de blauwe reeks) en enkel Suske en Wiske worden naar het verleden geflitst. Dit waren ook de enige personages uit de blauwe reeks. Tenslotte worden Lambik, Suske en Wiske opgenomen in een adelijk/elitair gezelschap van Pieter Paul Rubens en zijn vrouw, de hertog en de hertogin. In de meeste verhalen zien we onze vrienden eerder in een veel volkser gezelschap.

Waar gaat het dan mis? Ten eerste lijkt Paul Geerts (en zijn medewerkers in Studio Vandersteen) niet vast te kunnen houden aan de tekenstijl. Sommige afbeeldingen zijn schitterend en gedetailleerd, andere vallen op door de afwezigheid van detail. Ook is Lambiks personage in de rode reeks natuurlijk anders dan in de blauwe reeks. Hij is veel meer de schlemiel dan de held, en bij mensen die in de illusie zijn geraakt dat het een blauwe reeks verhaal (zoals ik) begint dat al snel te schuren. Tenslotte kan Geerts niet de personages uit de andere verhalen achterwege laten. Waar hij ook voor een scenario had kunnen kiezen waarin Lambik, Suske & Wiske het zelf op knappen, laat hij toch weer Jerom naar het verleden flitsen om alles op te lossen.
Daarnaast is het scenario ook niet waterdicht: Waarom zoekt Lambik de ketting in het verleden, terwijl hij hem in het heden heeft verloren. In plaats van de teletijdmachine had hij immers ook de teletransfor kunnen gebruiken. Ook worden de kwakken niet goed uitgewerkt en is de positie van Kosjon wordt daardoor onduidelijk en zijn rol in het verhaal raakt een beetje ondergesneeuwd door de hoofdman van de kwakzalvers. Waarom werden suske en wiske (twee kinderen) naar het verleden gestuurd om alles op te lossen? En vooral: waarom vertellen de hertogin en de tovenaar zo makkelijk over de locatie van de ketting, terwijl ze onze vrienden niet kennen en ook geen reden hebben om hen een wederdienst te bewijzen.

Al met al dus zeker geen Blauwereeks verhaal en toch ook geen rode reeks verhaal. Deze zit er een beetje tussenin.
En toch is het verhaal niet slecht. De extra pagina's geven het verhaal meer rust en de lezer meer tijd om helemaal weg te dromen in de belevingswereld van de hoofdpersonages. Zoals ik al eerder zei, is dit (plotseling) een heel goed verhaal van Paul Geerts. De tekeningen en het mysterie rondom Kosjon maken het zeker één van de beste 50 verhalen van de Suske en Wiske reeks. Daarom geef ik dit verhaal een 8.

Datumdinsdag 01 december 2020 16:55

RecensieEen dikker verhaal vanwege het Rubensjaar. Uiteraard uitstekend om onze Vlaamse vrienden één van de grootste schilders van de Zuidelijke-Nederlanden te eren. Dit album beet het spits af van de vele door schilders geïnspireerde album. Ook meteen het beste. De vele albums hierna verbleken bij dit. Dit is sowieso één van de toppers uit het gehele oeuvre van S&W. Waarom? Een verhaal dat met zoveel accuraatheid is geschreven om een schilderij van Rubens heen. Je merkt dat het extra aantal bladzijden rust heeft gegeven in het schrijven; er is geen haast te constateren. Het verhaal is duidelijk, zie aldaar. Het is wel weer één van de vele Lambik verhalen maar het blijft erg sterk. Lambik is fenomenaal: perfecte combinatie van daadkracht, impulsiviteit, onnozelheid en opofferingsgezindheid. S&W zijn ook zeer heldhaftig als ze Lambik moeten bijstaan. Wiske geeft macho Suske op zijn donder indien nodig en Suske is geen muurbloempje. Met z’n tweeën staat dit stel voor eensgezindheid en saamhorigheid. Het is mooi te zien dat bijfiguren echt belangrijk zijn voor het verhaal, met Kosjon ( cochon, varken in het Frans) als toppunt. Een ouderwets grimmige figuur. Door hem is er een constante spanning aanwezig die noopt tot doorlezen. Nergens wordt het flauw: de humor is sterk, of het nu de koeienvlekkegrap is of de auto op de verkeerd…eeh juist weghelft. Geen onnodige grappen en grollen. Daarnaast zijn geschiedkundige aspecten vaak correct, voor zover die passen in een fantasieverhaal. De tekeningen zijn kenmerkend scherp wat ik in deze periode zo waardeer. Onze helden zijn hier volledig uitgerijpt. Jammer blijf ik vinden dat het weer puur om Lambik en S&W draait. Hoe sterk deze ook zijn, ik mis altijd de anderen en dan Sidonia voorop. Ik zie trouwens niet welke rol zij in dit album anders had kunnen vervullen. Een topper uit de reeks maar ook één die alle op schilders gebaseerde verhalen uit de serie laat verbleken ( …oh eh ok….misschien op het Spaanse spook na dan….)
Datummaandag 03 augustus 2020 18:18

NaamBoysen Bjorn
RecensieKortweg een topverhaal, wat suske en wiske horen te zijn,
Mooie tekeningen vol detail, historisch correcte feiten, met een vleugje fictie op plaatsen die echt bestaan en je echt kunt vinden.
Top
Datumzondag 06 oktober 2019 21:00

RecensieGoed album. Er is veel aandacht besteed aan het tekenwerk met daarbij vermeldenswaardig de fraaie grotere platen in het album en de covertekening.
Datumzaterdag 24 december 2016 09:33

RecensieDit album geldt als een klassieker. De voorkant is inderdaad prachtig en ook de tekeningen kunnen me wel bekoren. Het verhaal zelf is echter te gewoon om uitgesmeerd te worden over 80 pagina's. Het begint weer met een vreemd voorwerp dat per toeval in de handen van onze vrienden terechtkomt. Het duurt niet lang of ze gaan het hele zaakje in het verleden wer eens oplossen. Op het einde komt Jerom dan eens de meubelen redden. Zeker geen slecht album, maar in mijn ogen is het geen klassieker.
Datumzondag 9 september 2012 15:03

Naammarretje
Recensieeen pracht van een verhaal ! willy gaf geerts de opdracht voor een xtra dik verhaal ter ere van het rubensjaar en dan ziehier het resultaat: prachtige platen,en tekeningen en een verhaal van 80 bladzijdes vol spanning en avontuur. van de dronken lambik tot iemand die wiske redt van vergiftiging. lambik is in dit verhaal leuker dan ooit,wat soms in het begin flauwe grappen opleverde maar toch op het eind goed ging. het verhaal voelde een beetje als de blauwe reeks,al had dat niet gehoeven sidonia had bijvoorbeeld een goeie rol kunnen krijgen als betoverde kwakzalver... het eind vind ik een beetje vergezocht en ik had ook verwacht dat rubens meer een grotere rol had voor ik het verhaal las. verder is het voor mij een dikke 9
Datummaandag 9 augustus 2010 20:45

Naamyuna
Recensiehet is een geweldig verhaal grappig en spannend het was een goed stukje dat de man op de schilderij levend werd het was geweldig XD
Datumwoensdag 26 mei 2010 17:49

NaamVincent
RecensieGeweldig album, met een goed verhaal en prachtige tekeningen -een echte klassieker.
Ook interessant, al die historische feiten over een beroemde schilder als Rubens en de tijd waarin hij leefde. Verder vind ik het super dat die extra dik is, wat het nog beter maakt en erop wijst, dat het gewoon zo'n goed verhaal is dat het niet in de standaard 58 bladzijden verwerkt kan worden.
Kortom: geweldig album van S&W.
Datumzaterdag 8 mei 2010 15:21