De olijke olifant

De olijke olifant Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De olijke olifant verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,80

Recensie Paul Geerts begint op dreef te komen. Was de amoureuze amazone al weer beter, dan is dit wel een van de toppers, origineel en ondergewaardeerd. Enig minpuntje was dat het niet duidelijk waarom Wiske in een keer aan hanibal moest denken. Ze had beter een boek on de etalage of een poster kunnen zien, dan was het iets geloofwaardiger. Verder een topverhaal en spannend en origineel tot het eind met goede morele boodschappen.
Datumwoensdag 05 oktober 2022 23:48

RecensieDe olijke olifant is een beetje de Wiske-tegenhanger van wat Het ros Bazhaar was voor Suske. Dit keer is het Wis die er in haar eentje op uittrekt met een dier aan haar zijde. Het begint allemaal als het arme meiske in een wat onbeholpen geschetste identiteitscrisis belandt. Van een oud vrouwtje krijgt ze een medaillon dat allerlei levenswijsheden debiteert en ineens weet ze het: ze moet meedoen aan de tocht van Hannibal over de Alpen.
Hoe ze daarbij komt blijft onduidelijk, maar het raakt al snel naar de achtergrond: ze laat zich door de Teletijdmachine naar het verleden flitsen en belandt tussen de Kelten. Daar sluit ze vriendschap met een olifantje uit het leger van Hannibal.
Aardig is hoe de lotgevallen van Wiske hier verschillen met die van Suske twintig albums geleden: waar Sus wat bedremmeld met Bazhaar in het bos ging zitten, windt Wiske binnen de korste keren Hannibal en al zijn troepen om haar vinger. Een kwestie van karakter zullen we maar zeggen. Toch blijkt al snel dat Wiske achter al haar bravoure een klein peperkoeken hartje verscholen heeft zitten. Natuurlijk komen haar vrienden haar uiteindelijk achterna gereisd om haar uit de penarie te helpen.
Ook hier weet Paul Geerts weer hartverwarmende taferelen uit zijn pen te toveren, met de zichzelf overschreeuwende Wiske, de om haar treurende Suske en de troosteloze Lambik die spijt heeft als (zes) haren op zijn hoofd dat hij Schanulleke heeft verkwanseld. Op het laatst vergeeft Wiske Bik zowaar, met een ultiem groothartig gebaar.
Het tekenwerk is wat nikserig en het album wordt geteisterd door wisselingen van inkters en letteraars. Maar verder is het genieten van vintage Paul Geerts. Kom daar nog eens om.
Datummaandag 30 november 2020 20:20

RecensieEen zeer goed thema voor een Suske en Wiske: als kind op zoek naar jezelf: wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik. Een zeer herkenbare vraag waar iedereen mee in zijn of haar leven heeft getobd. Niet alleen meisjes maar ook jongens. Wiske moet iets groots meemaken om zichzelf te ontdekken. Een zeer logisch iets. Frappant is wel dat zij nu al jaren grootse dingen mee maakt dus om dat dat nu in dit verhaal zo prompt te stellen, komt wellicht wat apart over. Hetzelfde werd gemeld in “De zeven schaken”. Toch snap ik de keuze wel: het is een zeer aansprekend thema. Het is ook goed uitgewerkt, ook leuk te zien dat er op deze manier een stukje bekende geschiedenis wordt behandeld. Ik vind het vreemd dat Wiske bij het zien van olifanten ineens aan de toch van Hannibal dacht. Als zij zich naar 218 voor Christus flitst, ontvouwt zich een leuk, spannend verhaal waarin onze heldin zich inderdaad tegenkomt…of ze er ook van leert, valt te bezien, getuige de volgende stripverhalen. Voor Wiske is dit haar soloverhaal en ze doet het hier erg goed. Dit is “Het ros Bazhaar” van Wiske. Het is goed om dergelijke verhalen te maken. Haar rol wordt nog sterker door haar ontmoeting met Surus. Surus, het aandoenlijke olifantje dat wordt gevreesd door de “Kelten” die destijds nog nooit een olifant hadden gezien. Een lief maatje dat onze heldin overal en nergens bijstaat. Een erg leuk bijfiguur. Dat was immers ook de truc van Hannibal. Wiske maakt gebruik van haar moderne kennis ( de wasmachine als hoogtepunt) en het medaillon om de tocht over de Alpen tot een groots avontuur te brengen. ( wij weten nu dat Wiske daarbij was, iets waar de geschiedenisboekjes met geen woord over reppen…..). Regelmatig komt zij zichzelf tegen en wordt door het medaillon gecorrigeerd. De diepere boodschap is sterk en wordt erg leuk gebracht. Ik vraag mij wel af of Hannibal aanvoerder van Kelten was….hij kwam toch uit Carthago….? De tekenstijl is wederom scherp en precies. Het is mooi een algemeen thema als het zoeken van je zelf wordt verwerkt in een geschiedkundig gegeven als de toch over de Alpen van Hannibal.
Datumwoensdag 12 augustus 2020 19:18

RecensieGoed lopend verhaal over Wiske die op zoek is naar zichzelf en daarom zich met de teletijdmachine naar het olifiantenleger van Hannibal flitst. Opvallend zijn de matige tekeningen in dit album: Met veel dunnere inktlijnen dan normaal en de lange smallere gezichten, vaak met veel oogwit getekend, wijken de plaatjes flink van de gangbare albums af.
Datumzaterdag 27 oktober 2018 06:54