Walli de walvis

Walli de walvis Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Walli de walvis verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,95

RecensieOp een eenzame basis ver op de zuidpool wordt Barabas overvallen door een stel ruwe walvisjagers. Gewond wordt hij achtergelaten, zonder voedsel en radio. Onze vrienden vangen echter zijn noodsignaal op en gaan op expeditie om hem te redden.
Spannend begin! En daarna zakt het langzaam als een plumpudding in elkaar. Wat Barabas heeft ontdekt blijkt een kindercrèche voor kleine walvisjes, zodat we al snel tussen de grappen over luiers en potjes zitten. Er is nog wel wat spanning met de wrede walvisjagers en gevaarlijke orka's, maar op twee derde van het verhaal gaat het pas echt fout. Er wordt nog een volkje ten tonele gevoerd met omgekeerde ijsjes op hun hoofd, en dat weet je pas echt dat we weer in de kinderachtige Suske en Wiske-periode zitten. In een kasteel in de vorm van een ijsje huist een of andere baardmans met toverkrachten die met een ijsmachine wraak wil nemen op... en daar haak ik dan definitief af.
Een overschot aan kinderachtigheid en knullige tekeningen, dat is niet hoe ik Sus en Wis graag zie. Men heeft het hart op de goede plaats als het om bedreigde diersoorten gaat, maar daarmee scoor je met dit album nog geen voldoende.
Datumzondag 06 december 2020 17:15

RecensieWij blijven in de dierenhoek, na de olifanten zijn nu de walvissen en de pinguïns aan de beurt. Ditmaal is er een verhaal geschreven om de aandacht te vestigen op de walvisvaart, destijds een zeer belangrijk thema. Heden ten dagen is die jacht flink verminderd, op kleine schaal gebeurt deze onnodige jacht nog steeds ( alleen door Japan, dacht ik). Zou dit verhaal dan toch nog actueel zijn? Waarschijnlijk wel, de jacht is niet geheel verdwenen en wellicht zou je een standpunt kunnen maken tegen de jacht in het algemeen. Hoewel in “De lachende wolf” Kariboe jacht als onderwerp werd gekozen. Het is een leuk verhaal geworden over Walli de babywalvis waarvan de moeder ten prooi is gevallen aan de walvisvaarders. Onze vrienden ontdekken Terra Incognita dat een kleutertuin voor walvissen blijkt. Het is aandoenlijk hoe onze vrienden daar aan het werk zijn. Ook wel weer eens leuk om niet steeds heldhaftig gedoe te zien. Walli is op zoek naar zijn moeder en brengt onze vrienden daardoor in gevaar. Je gaat zeker mee met Walli. Fijn is ook dat Suske en Wiske hun solo hebben in het ijspaleis. Geen Lambik die steeds alle aandacht opeist maar Suske die laat zien dat hij een stoer joch is een niet het muurbloempje van de serie. Ik heb in latere recensies de benamingen “kindse albums” gebezigd en “Walli” zou daar voor in aanmerking komen. Toch is dat niet zo: het thema is wat kinderlijker ( is niet per definitie verkeerd) maar het is erg charmant en leuk gebracht. Er is geen spoor van kinderachtige humor te vinden zoals de hedendaagse albums. Toch een erg plezierig album met een diepe boodschap.
Datumwoensdag 12 augustus 2020 19:19

RecensiePrima album.
Decors van Antarctica en de onderwaterwereld worden sfeervol getekend. Ook de opbouw van het verhaal is goed.
De tekeningen zijn lekker jaren '70.
Datumzaterdag 20 juli 2013 13:33

RecensieNa de olijke olifant krijgen we nogmaals een verhaal met een babydiertje in de hoofdrol(of toch minstens in de titel...). Misschien wat ongelukkig, maar beide verhalen komen voort uit verschillende voorpublicaties, dus misschien is het zo te verklaren.
Het verhaal zelf vind ik erg goed. Het idee van een opvang voor babywalvisjes is goed gevonden en de verschillende babywalvisjes zijn erg origineel (denk maar aan Fideeltje met baard en sigaar!). Net als in de amoureuze amazone worden we op het einde nog getrakteerd op een tweede verhaallijn. Frigotunus en zijn snozems (met de omgekeerde ijsjes op het hoofd...) komen niet erg geïnspireerd over, maar kom, zo erg is dit laatste deel nu toch ook weer niet. Net geen 10 wegens het laatste deel, maar voor de rest toch een erg goede S &W.
Datumzondag 23 september 2012 14:47

RecensieEen niet echt memorabel album waarin de walvisjacht een prominente plaats inneemt. Het verhaal is wat kinderachtig, elementen als de ijsbeer met de wekker en een ijsschip in de vorm van een strijkijzer maken mij niet echt enthousiast. Het verhaal loopt wel soepel tot in het laatste gedeelte de Snozems worden geintroduceerd: Deze verhaallijn vind ik niet echt geslaagd. Daarnaast zijn de tekeningen in de typische jaren 70-stijl en dus niet meer dan redelijk.
Datumvrijdag 6 april 2012 14:11

RecensieAl is het verhaal over Walli de walvis zeker mooi, er komen zeer extreme dingen in voor die niet altijd kloppen. Dat de Japanse walvisjagers onder Bonzaï er zelfs niet voor terugdeinzen om walvisbeschermers, zoals onze helden, te doden maakt hen gewoon tot misdadigers! Orka's worden in dit verhaal bijna omschreven zoals in Jaws (zowel de orka als de witte haai zijn superpredatoren maar van nature niét kwaadaardig en ze hebben géén van beiden mensen op het menu staan) al zijn mensen zoals de walvisjagers grotere monsters! Frigotunus daarentegen is weer een wraakzuchtig figuur die walvissen misbruikt om Neptunus te kwellen maar zowel hij als Bonzaï worden verslagen door Jerom. Het zou daarom ook wel sieren als roofdieren niet worden beschouwd als mensen zoals kapitein Achab die jaagt op de witte potvis Moby Dick. Op zijn beurt brengt deze mensen om als ze op hem jagen maar dat is volkomen terecht!
Datumzondag 6 februari 2011 13:36