Het laatste dwaallicht

Het laatste dwaallicht Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het laatste dwaallicht verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,86

RecensieHet vierde poppenkastalbum, hoe pakt dat deze keer uit? Als Sus, Wis en Bik tijdens een wandeltocht in een oude molen moeten schuilen, duikt er 's nachts een dwaallicht op bij het aangrenzende moeras. Deze verzucht wat over ondergronds opgesloten collega-dwaallichtjes, en onze vrienden besluiten er met de Terranef opuit te trekken om hier wat aan te gaan doen. Net als later bij De koperen knullen is dit overigens niet zozeer de Terranef, maar de Stalen Mol uit De groene splinter, iets wat ook ruiterlijk wordt toegegeven. Merkwaardig.
Eenmaal ondergronds blijkt Krimson als verstekeling aan boord te zijn. Sterker nog, het blijkt dat hij ook het dwaallicht had gespeeld, om onze vrienden de Terranef in te krijgen zodat hij mee kan liften om een verborgen schat te bemachtigen. Eenmaal aangekomen in de grot wordt hij al snel opgesloten, duikt er een echt dwaallicht op, en moet Wiske een nacht op een troon doorbrengen om de dwaallichtjes te bevrijden. Dan verschijnen er plotseling gevaarlijke torren...
Zowaar heeft een poppenkastalbum deze keer een plot, humor en wat echt invoelbare spanning. Het kan dus wel! Het is allemaal niet bijster logisch of origineel, en ook niet verbazend knap getekend. Maar omdat men deze keer er dan toch zijn best op heeft gedaan om een onderhoudend verhaal in elkaar te steken, wil ik er wel een 7 voor geven.
Datumzondag 13 december 2020 21:51

RecensieEen moeilijk recensie dit keer. Op een bepaalde manier is het leuke en spannend om deze legende/ dit gegeven in een boekvorm te gieten. Een bron van spanning. Zo begint het album ook maar rond de ontdekking van Krimson gaat het mis. Zowel qua verhaal als tekenstijl. Net als bij de eerdere afgeleiden van de poppenserie is hier ook iets raars met de tekenstijl. Heel grof, bewegingen slecht kleurtechnisch zwak. Daarbij is het vreemd dat Krimson onze vrienden hun hele vakantie volgt, zich vermomt als dwaallicht om zo de Terranef te stelen…Gelukkig ( maar ook erg toevallig) dat dwaallichten uiteindelijk wel blijken te bestaan. De strijd echter met de kevers duurt lang, logisch als Wiske de irritante koningin uithangt. Uiteindelijk ruimt Jerom alles weer op. De legende van de dwaallichtjes ( het begeleiden van verdwaalde reizigers) biedt meer mogelijkheden dan de strijd onder de grond dat is niet benut. Jammer…..maar het meest storende is de verschrikkelijke tekenstijl.
Datumwoensdag 12 augustus 2020 19:20

RecensieStripversie van de 4e van 6 Suske en Wiske poppenfilms (te vinden op Youtube). Om de serie in stripvorm te gieten, werden er dingen gewijzigd of scènes weggelaten, wat ter vergelijking misschien niet altijd zo'n goed idee was

De reuzenkabouter (die niet tegen het woordje 'straks' kon) had de strip vast meer diepgang gegeven

In de strip bestuurt Krimson in z'n eentje de terranef, terwijl hij in de serie de hulp van Wiske nodig had. Welke versie de beste is, is niet helemaal duidelijk

Het is onduidelijk hoe Krimson als dwaallicht kan zweven. In de serie stond hij trouwens met beide voeten op de grond (voor zover dat bij poppenkastpoppen te zien is)

In de serie was dwaallichtje Pyronella koningin en was ze een vrouwelijke versie van Krimsons vermomming

Als Krimson in de grotten z'n vermomming uittrekt, draagt hij een bruin jack. Dit is één van de zeldzame keren dat Krimson iets anders draagt dan z'n zwarte jas.

Krimson wordt achter een hek in een doodlopende gang gevangen gehouden. Daarna zien we hem niet meer. We vernemen nog wel dat Jerom hem weer meeneemt. In de serie viel hij in een valkuil en was een paar keer te zien hoe hij daar uit probeerde te komen. Als dit ook in de strip was verwerkt geweest, was het mogelijk spannender geworden omdat rond dat moment de torren aanvallen. Bovendien was hij ook aanwezig bij de onthulling van de schat.

Het grootste verschil is dat de schat bij thuiskomst niets meer waard bleek in de serie

Datumwoensdag 14 oktober 2015 13:26

RecensieHet verhaal over Het laatste dwaallicht doet me soms denken aan de legende over witte wieven. Krimson is deze keer degene die Suske, Wiske en Lambik over dwaallichten verteld (hij heeft zichzelf hiervan als een oudere versie vermomd) met het doel om zo hun enorme schat te vergaren. Als de helden met de terranef naar de grot van de dwaallichten gaan zoeken gaat Krimson hen ongemerkt achterna, schakelt hen tijdelijk uit maar hij wordt op zijn beurt weer onschadelijk gemaakt door Pyronella, het laatste dwaallichtje. Wiske moet dan een nacht als koningin op de troon van Oberon doorbrengen om de uitgedoofde dwaallichten weer tot leven te wekken. Helaas begint zij door de kroon als snel kapsones en grootheidswaanzin te krijgen en arrogant te worden waarmee zij natuurlijk met Lambik botst! Deze heeft namelijk ongeveer dezelfde karaktereigenschappen en hij zou ook weer liever bevelen geven zoals hij als commandant (?) in de terranef deed. Als opeens de reusachtige torren opduiken en de vrienden belagen lijken de helden elkaar constant in de weg te lopen bij de bestrijding daarvan en weet niemand onder hen hoe er gehandeld moet worden. En torren zijn in werkelijkheid planteneters en geen vleeseters. Zodra Jerom opduikt en Krimson meeneemt kan Wiske (die bijna nog een instortend plafond op haar hoofd krijgt) van de troon af en komen de dwaallichten, en Pyronella, weer opnieuw tot leven. Ze schenkt de schat van Oberon aan de helden als dank en daar dwaallichten toch niets aan schatten hebben. Omdat Suske, Wiske en Lambik de schat uit onbaatzuchtig niet zelf willen bezitten schenken ze die aan een (nog te bouwen) tehuis voor gehandicapten. Lambik wil op het einde toch eveneens op de troon zitten met een kroon en scepter en fotografeert zichzelf dan ook op deze wijze. Maar voor zowel Lambik, Suske en Wiske geldt in de meeste avonturen altijd dat zij meestal maar tijdelijk koning(in) mogen zijn omdat een kroon hen geen van allen goed past! Tenslotte zijn zij hierin ook maar gewone personen van vlees en bloed.
Datumzaterdag 05 juli 2014 19:47