De koperen knullen

De koperen knullen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De koperen knullen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,44

RecensieFantastisch album. Het kon echt niet beter. Ik heb dit zo graag gelezen.Dit album heeft
goede actie, humor en fantasie. Ook leuk dat de miniterranef terugkomt. Vanaf dat ze bij Barabas zaten, vond ik het wel verrassend, want helemaal in het begin dacht ik niet dat het nog zo leuk ging worden. Het verraste mij. Echt goede verbetering in vergelijking met zijn vijf voorgangers. Ook heel leuke figuurtjes waren die plaaggeesten. Alleen zijn de plaaggeesten van water de vijanden van de plaaggeesten van vuur of werken ze zelfs samen. Al die leuke dingetjes. En al die goeie fantasie. Als er goede fantasie in zit, vind ik het sowieso nog wel leuk. Voor mij een van de toppers. Echt een aanrader om te lezen. Het land van de koperen knullen is leuk verzonnen.
Datumwoensdag 16 november 2022 17:41

RecensieIn het begin is er het raadsel van de aardbeving en de kokende zee. Dat mondt uiteindelijk uit in de climax waar het enorme steenblok ineens uit zee oprijst. Daarna zwakt het verhaal een beetje af, gaat even op en neer, om tegen het einde weer op een sterk niveau te komen
De wezentjes die in dit verhaal voorkomen, werden ooit gemaakt door een tovenaar. Afgaand op hun grootte, moet dat wel een priegelwerkje zijn geweest
Het is een beetje onduidelijk hoe de grot van de tovenaar in die steenmassa terecht is gekomen
De toestanden die ontstaan als Wiske jaloers wordt als een meisjes Koperen Knul aardig doet tegen Suske, zijn best vermakelijk, maar een beetje voorspelbaar Iemand stelde dat dit verhaal (net als DE PERENPRINS) ooit bedoelt was voor de poppenserie. Dat is nog niet eens zo'n gekke opmerking. De Koperen Knullen zijn zelfs voor deze reeks een beetje vreemd
Datumzondag 13 februari 2022 20:49

NaamHans Versig
RecensieWat mij betreft een van de slechtere albums. In het begin is het verhaal veelbelovend, maar na verloop van tijd zwakt het erg af en blijft het maar voortgaan op dezelfde voet. Er zitten niet echt veel spannende ontwikkelingen in het verhaal. Het boek is eigenlijk te lang. Na 35 pagina's had ik het wel gezien hoor. De koperen knullen inspireren als karakters totaal niet. Je zou ze zelfs vrij karakterloos kunnen noemen. Ook de vijanden, de vuurgeesten, zijn totaal inspiratieloos, en blijken telkens wel erg makkelijk te overwinnen.
Het begint nochtans prima met een interessant mysterie. Ook de hele situatie eromheen met Professor Barabas die het mysterie moet oplossen is een goed uitgangspunt. Maar zodra ze in het mysterieuze blok zijn, is het verhaal eigenlijk dood.
Dan zijn er nog flink wat hiaten in het verhaal, of althans dingen die ik niet goed begreep. Dat blok dat uit het centrum van de aarde kwam en de aardbevingen en slaap veroorzakende straling. Hier wordt niet een heel duidelijke verklaring voor gegeven.
De tekeningen zijn wel prima. Visueel vind ik de albums uit deze tijd een van de prettigste om te zien.
Datumzondag 21 november 2021 12:39

RecensieIk vond dit album vroeger toen ik een kind was erg indrukwekkend. Teruglezen vond ik het erg tegenvallen. De humor is wat vlak en het verhaal heeft wat hiaten. Niet een van de beste verhalen van Paul Geerts maar wel leuk om terug te lezen 6 voor het verhaal, 7 voor de tekeningen, afgerond op een 7
Datummaandag 22 maart 2021 01:25

RecensieEen door oud bruin plakband bij elkaar gehouden boek zonder achterkant is mijn versie van dit verhaal. Vol kreukels en plat gelezen, letterlijk. Dit boek hoort dus tot de oudste van de S&W die ik heb. Het ziet er zo verfomfaaid uit omdat ik helemaal gek was van dit verhaal. Ik vroeg me af of dat anno 2020 nog zo zou zijn. “Ja!” is het volmondige antwoord. De introductieplaat geeft al veel informatie weer. Het verhaal begint direct met de mystiek van de onverklaarbare hitte en gerommel die wordt toegeschreven aan de metrowerken. De oorzaak blijkt een enorm rotsblok dat aanspoelt of naar boven komt aan de kust. Aan onze vrienden om een en ander te onderzoeken en ze gaan met de mini-Terranef het blok in. In het blok blijkt een volkje te leven gemaakt van koper. Vandaar de titel. Het een leeft onder slavernij omstandigheden van plaaggeesten, beide volkjes zijn erg leuk uitgevoerd. De plaaggeesten zijn best angstaanjagend. Uiteraard gaan onze protagonisten de onderdrukten te helpen. Op de achtergrond of misschien wel voorgrond spelen liefdesverhalen zich af: Suske met Kwivrine, Lambik met de prinses Likieda, de prins Saflam en de Likieda en natuurlijk de jaloezie van Wiske. Naast de strijd willen onze vrienden de vuurprins en de waterprinses verenigen die in gescheiden werelden in het enorm blok leven. Op ingenieuze en spannende wijze lossen onze hoofdrolspelers het probleem van de gescheiden werelden op en brengen ze zo Saflam en Likeida weer bij elkaar. Nu ik het weer heb gelezen, kan ik niet anders concluderen dat dit een zeer sterke episode is. Een prachtige originele combinatie van spanning en romantiek en opoffering. Zeer goed getekend en een zeer ingenieus verhaal. Suske, Wikse en Lambik zijn alle drie enorm sterk, maar ook Sidonia als zij de dienstdoende overheid moet inlichten. Barabas zwengelt het verhaal aan en Jerom zorgt dat het blok verdwijnt ( ik vraag me wel af of de manier waarop hij dat doet, wel goed is voor de knullen die in het blok leven). Zonder twijfel één van de hoogtepunten uit de reeks.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 14:11

NaamHerbert
RecensieEen van de eerste verhalen die ik driftig dagelijks uit het Rotterdams Nieuwsblad knipte. Daardoor een van mijn meest geliefde albums. Mooi, klassiek verhaal, met veel Romeo & Juliet facetten, fris verteld.
Datumdinsdag 25 februari 2020 14:34

RecensieOok voor mij nostalgie uit de jaren '80. Dit album heeft een goed en spannend plot, mooie tekeningen en een sprookjesachtige sfeer. Kortom alles wat een goede Suske & Wiske moet hebben. Aanrader voor wie een goed album uit de jaren '80 zoekt.
Datumzondag 16 maart 2014 21:02

RecensieDit verhaal doet een beetje denken aan zijn voorganger, De Perenprins. Opnieuw gaat het over een fantasy volkje, deze keer koperen mannetjes, die zijn gecreeërd door een (onbekende) tovenaar, en waarvan de mislukte exemplaren terreur zaaien. In dit verhaal zijn het niet de koning en koningin die de slechterikken hebben gevangen genomen, maar een prins en prinses.
Dit verhaal zegt me echter nog minder dan de perenprins, maar toch geef ik hetzelfde cijfer, omdat het begin toch best spannend en veelbelovend was.
Datumzaterdag 20 oktober 2012 20:32

RecensieDit verhaal dat zich grotendeels afspeelt in een enorm blok magma uit de zee doet me denken aan verkeerde vormen van verliefdheid en jaloezie bij Suske, Wiske en Lambik. Als zij de koperen knullen vinden worden die steeds geterroriseerd door de plaaggeesten maar welk doel die daarmee hadden is niet echt te begrijpen. Suske wordt hartstikke verliefd op Kwivinetje (vriendinnetje), het knullenmeisje, wat weer de jaloezie van Wiske opwekt en Lambik wordt op zijn beurt weer verliefd op Likida, de waterprinses, die alleen de vuurprins Saflam bemind. De liefde van mensen met robots is dus feitelijk onmogelijk al zullen Likida en Saflam een stoommachine opwarmen waarvan zelfs een afbeelding stond in het boek van de tovenaar die zowel de koperen knullen als de plaaggeesten schiep en onkundig waren van de buitenwereld.
Datumwoensdag 28 maart 2012 22:53

RecensieEen geweldig album waarin een sprookjeachtig verhaal op gang komt op het moment dat S&W het mysterieuze magmablok binnendringen. Er volgt een klassiek verhaal over de de goeden tegenover de slechten (zeer vergelijkbaar met zijn voorganger, de Perenprins). De karakter eigenschappen van de hoofdfiguren komen weer goed naar voren (ijdele Lambik, jaloerse Wiske, zich opofferende Suske etc.). Daarnaast is het album zeer goed getekend en zie je dat Paul Geerts verder evolueert komende van zijn wat "smalle" tekenstijl uit de jaren 70 op weg naar wat in mijn ogen zijn beste periode rond album 200 is. Het enige niet zo geslaagde experiment, dat ook weer snel zou verdwijnen, zijn de gekleurde gezichten als de hoofdfiguren boos, verbaasd of geschrokken zijn. Samenvattend een verhaal uit de serie S&W dat ik nog regelmatig erbij pak om nogmaals te lezen.
Datumzondag 20 november 2011 09:22