De toffe tamboer

De toffe tamboer Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De toffe tamboer verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,46

RecensieHet was weer heerlijk om weer eens een nostalgisch verhaal te lezen met genoeg pagina's om weer een heerlijk uitgediept verhaal te lezen. Het is mooi om eens weer een ouder album te lezen. De voorkant is ook mooi maar verraadt al wel een beetje de clue van het verhaal.
Datummaandag 15 maart 2021 00:41

RecensieEen verhaal met Jerom in de hoofdrol. Dit gebeurt vrij zelden: wellicht omdat dit karakter nogal moeilijk te gebruiken is. Toch is het erg leuk gedaan: ik vind dit dan ook een gewoon gezellig sfeervol Suske en Wiske album. Alle elementen die daarvoor nodig zijn zitten er in: sterke hoofdpersonages, scherpe tekeningen, humor, een dwergenvolk en een tiran, een mechanische draak, rare alchemisten enzovoorts. Dat laat onverlet dat er toch veel haken en ogen aan dit verhaal zitten. De depressie van Sidonia: die is zo voorbij en wat voor nut heeft die in het verhaal? Dan de trommel zelf: die moest per se uit het 17e-eeuwse Frankrijk worden gehaald ( waarom?) en de eerste de beste trommel die Sidonia vindt moet het zijn en heel toevallig blijkt die ook nog heel bijzonder. Wel wat vreemd. De woede van Lambik jegens de trommel van Jerom is ook wat buitensporig. Het mechanische monster is niet zo’n denderende vondst. De karakters zijn goed, wellicht is Lambik wat minder sterk maar Sidonia maakt dat goed. Een leuk album maar geen goed album.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 20:45

RecensieVoor één keer is het niet Lambik die een zotte kuur heeft, maar wel Jerom, en dat mag ook eens. Zijn obsessie voor trommelen brengt onze vrienden in het 17de eeuwse Frankrijk, waar ze het aan de stok krijgen met een baron, zijn mechanische draak en drie vorsers.
Het is geen fantastisch album geworden, maar wel een ontspannend verhaaltje met magie en avontuur.
Datumzondag 21 oktober 2012 17:32

RecensieNa de Perenprins en de Koperen knullen wederom een fantasyverhaal waarin nu kabouters een hoofdrol vervullen. Het verhaal leest lekker weg met Jerom zijn verjaardagswens, de verovering van de trommel en de problemen die ermee ontstaan. Ook de tekeningen zijn weer van een goed niveau. Enig minpunt is het onlogische einde waar S&W bij de gedupeerde burgers besluiten om de kabouters erbij halen om de verloren gegane oogst te herstellen. S&W en co. gaan daarom terug naar het kabouterdorp (hoe dan?) maar nu is er opeens een brug nodig om weer terug bij de mensen in de vallei te komen?
Datumzondag 20 november 2011 09:46

RecensieIn dit verhaal lijkt Jerom alleen maar geobserbeerd door een trommel uit de 17de eeuw die toverkracht bezit en toebehoort aan de dikke en tirannieke baron Poefwoir. Dat hij de drie vorsers afzeikt die aanvankelijk weinig succes hebben met hun uitvindingen is ook vreemd. Alleen hun mechanische draak Geuldeboi is de baron de baas en die lijkt in het begin net zo sterk als Jerom al verliest hij later van Lambik (misschien had de draak beter door de vorsers hergeprogrammeerd kunnen zijn). Sidonia lijkt weer constant met Lambik te bekvechten om liefde maar hoe een dove kabouter kan praten klopt niet bepaald daar een doof iemand zichzelf ook moeilijk kan verstaan. Wat ik overigens wél leuk vond was hoe de blonde kwajongen (die Wiske bang maakte met een uitgesneden biet en reuze brutaal was) bij zijn boze vader over de knie werd genomen en een stevig pak voor zijn broek kreeg! Wiske werd echter in sommige albums, vaak om haar eigen brutaliteit en het veroorzaken van problemen, meestal bij Lambik over de knie genomen en zij kreeg dan op haar beurt welverdiende billenkoek!
Datummaandag 11 april 2011 21:02

RecensieEen schurkachtige Franse edelman in de zeventiende eeuw, met zwaardvechtende handlangers op leren laarzen, en een geheimzinnig monster, opgesloten achter dikke tralies, dat venijnig gromt... Hm, De dolle musketiers? Nee, De toffe tamboer. Begin jaren tachtig was de kwaliteit van S&W wisselend en de ideeën bepaald niet origineel. Een album als De droevige duif was een herwerking van De witte uil (en nog een handvol verhalen), en in De toffe tamboer zien we allerlei thema's uit De dolle musketiers terug in een net iets ander jasje.
Het verhaal? Jerom wil een trommel voor zijn verjaardag, en aangezien die in heel Antwerpen blijkbaar uitverkocht zijn, gaan onze vrienden er eentje halen in zeventiende-eeuwws Frankrijk. Waar anders? Toch? Daar stuiten ze op de leugenachtige baron de Poefwoir (pouvoir = macht, in het Frans), die zijn onderdanen uitperst en en passant het lokale kaboutervolk met toverkracht in slaap heeft laten brengen. Om de kabouters weer wakker te maken moet Jerom trommelen, en blijven trommelen. Dus.
Al met al is het een album met allerlei onlogische wendingen. Sidonia geneest in een handomdraai van een zware depressie, Lambik doet buitensporig rancuneus over Jeroms trommel, en op de een of andere manier klopt er ook niks van de merkwaardige plannen die de baron ontvouwt: tegen wie was hij van plan om die raketten en die ijzeren draak Geuldeboi (gueule de bois = houten kop, in het Frans) te gebruiken? Is het laten verzuipen van je dorpelingen ook niet de doodsteek voor je eigen riante inkomen als baron? En waarom bouwen de kabouters een brug in plaats van de kapotte dam te herstellen? O, en sinds wanneer krijgen trommels nageslacht...
Tegelijkertijd zit het verhaal ook vol met clichés. Als Suske en Wiske in een herberg een kwartet drinkende musketiers tegenkomen, weet je al dat het gaat eindigen met zwaardgekletter en een naar beneden vallende kroonluchter, en die belofte wordt dan ook zonder blikken of blozen ingelost. Eigenlijk de enige kwaliteit van dit album is het teken- en inktwerk, dat zit allemaal wel snor. Zowaar krijgt het album daarom nog een voldoende.
Datumzaterdag 9 oktober 2010 12:54