De woelige wadden

De woelige wadden Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De woelige wadden verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,20

RecensieHet avontuur is goed en bij momenten spannend en overduidelijk een aanklacht tegen de jacht op zeehonden. Op strook 19 zegt Sidonia: "Iemand die het op zeehondjes gemunt heeft, deugt niet! Er achteraan, jongens!"
Het personage Sill is gebaseerd op de vijf jaar eerder uitgezonden 7-delige Nederlandse tv-serie SIL DE STRANDJUTTER uit 1976. Deze was ook populair in België
Als ze in 1900 aankomen, zegt Wiske: "We zijn er! Friesland ten tijde van Robert en Bertrand!" Ze heeft het over twee andere geesteskinderen van Vandersteen. Toen liep het ROBERT EN BERTRAND verhaal ALS DE RAVEN STERVEN in de krant
Als Lambik en Jerom op strook 92 voor een sloot staan, zegt Lambik: "Dat is hier in deze streek geen bezwaar, Jerom. Hier springen ze over de grachten met een polsstok! Kijk." Hij bedoelt "fierljeppen", een populaire sport in Friesland
Hier en daar kloppen een paar dingen niet
Fee Stellamare woont op het Witte Eiland, dat duidelijk in de Waddenzee gelegen is. De Waddenzee is niet al te groot, dus hoe kan het eiland niet bekend zijn bij mensen, tenzij het door magie beschermd wordt
Op strook 200 wordt Lambik door een zeeduivel gegrepen en Suske gaat er achteraan. Ondanks het aandringen van Wiske zegt fee Stellamare: "Nee, Wiske, mijn magische krachten zijn beperkt en die wend ik pas aan als het echt niet anders kan!". Vreemd genoeg tovert ze op strook 212 bijna achteloos Iks in een kleine jongen. Het hoort natuurlijk bij de plot van het verhaal, maar toch is iemand jonger maken niet meteen iets waar je beperkte magie aan moet verspillen
Op strook 211 blijkt de zeeduivel iemand in vermomming te zijn en zuurstofflessen te dragen. Maar in het echt worden die pas een goeie 40 jaar later uitgevonden
Datumzondag 14 maart 2021 19:56

RecensieEen avontuur in het Hoge Noorden van de Nederlanden oftewel Fryslân. Lambik en de rest van de beroemde kliek, redden een zeehond van een slechte kermisexploitant. Deze zeehond brengt hen op het spoor van een geheime spiegel in de woonwagen van Sil ( de kermisexploitant). Deze spiegel blijkt de poort naar de zeehondenhemel. Lambik schopt tegen deze spiegel en verliest zo zijn been ( het is wel fascinerend te zien hoe Lambik het uit houdt om op één been te lopen zonder krukken, en dat het hele verhaal door…en dan nog Wiske die zegt “uw been is niet interessant” nou ja…). Goed, na een ontmoeting met Stellamare ( de beschermengel van de zeefauna), gaan onze vrienden gaan op zoek in Friesland naar de zwarte spiegel die door Sil verdwenen is. Aldaar begint het wat vreemd: heel toevallig waar het kwartet aankomt, treffen ze het been van Lambik….Friesland of Fryslân is best groot…..De humor met het been is wel erg leuk gevonden ( Lambik zonder been, hij als zeehond, Suske gered in een tekstballon). Los van het fierljeppen, komt er weinig aan bod van de typisch Friese cultuur: het uiten van cultuur is toch iets waar deze reeks voor staat. Hoogstens dat Friezen rauwdouwers zouden zijn…denk aan Grûte Pier..Dat was beter voor elkaar in het album “De Elfstedenstunt” al was dat wat overdreven. De Friese cultuur is erg rijk en is een dankbaar onderwerp voor een strips als deze, de eigen officieel erkende taal alleen al. Uiteraard komen onze idolen gaandeweg oog in oog met smokkelaars van zeehondenvellen. Gelukkig zijn dit geen flauwe boeven. Deze groep maakt het erg spannend omdat zij ook te horen krijgen van de gouden zeehonden die Stellamare naar de zeehondenhemel brengt. Er komst zelfs een zeeduivel aan te pas om onze vrienden dwars te zitten. Uiteindelijk helpen onze vrienden de zeehonden naar de hemel te komen met de zwarte spiegel. Een fijn verhaal met soms wat vragen. Goed en stijlvol getekend. Ik miste een beetje Fries karakter.
Datumdonderdag 08 oktober 2020 21:07

RecensieRedelijk verhaal met leuke momenten zoals het been van Lambik dat een eigen leven begint te leiden. Positief is ook dat onze vrienden eens niet door toedoen van de teletijdmachine in het verleden raken. Jammer genoeg wordt de zwarte spiegel wel op een erg slordige manier gebruikt, zoals door anderen reeds werd opgemerkt.
Datumvrijdag 25 januari 2013 21:56

RecensieAardig verhaal uit begin jaren tachtig. Maar niet altijd even logisch: Ik raak altijd in de war hoe het nu toch komt dat normaal gesproken de zeehondjes door de spiegel naar het paradijs gaan maar Lambik ziet zijn been door de spiegel naar Friesland anno 1900 verdwijnen (en niet naar het zeehondenparadijs) en Sil verdwijnt zelfs met spiegel en al (ook naar 1900?? of speelt het gedeelte in Friesland eigenlijk zich 'eerder' af)? En hoe komt Sil dan rond 1985 op een kermis terecht? Vervelende tijdsparadoxen ook. De tekeningen zijn weer goed.
Datumzaterdag 26 november 2011 12:32