De woeste wespen

De woeste wespen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De woeste wespen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,11

RecensieProfessor Barabas zit kalm zijn krantje te lezen, ziet een bericht over de enorme voedseloverschotten in het rijke Westen tegenover de honger in de Derde Wereld en besluit daar iets aan te doen. Je zou zeggen, zorg dat die overschotten bij de arme landen belanden, maar de prof besluit genetische manipulatie in te zetten om een superplant te kweken die overal geteeld kan worden. Om de een of andere reden moet dat in het Westland, prima, dan gaan we daarnaartoe. Maar waar komt dan die orgelpijp vandaan die zomaar uit de hemel dondert..?
Ik ga het maar meteen zeggen: bovenstaand plot klinkt nog wel interessant, maar ik vind dit een verschrikkelijk album om te lezen. Waarom? Omdat iedereen, ja werkelijk elk personage maar één gemoedstoestand heeft: pissig. Barabas is boos, de meneer van het kassencomplex is boos, Lambik is boos, Wiske is boos op Suske, Wiske is boos op Lambik, Wiske is boos op Barabas, en de mensheid in het algemeen is boos op elkaar. En de woede-uitbarstingen duren vaak drie, vier plaatjes op z'n minst.
Ik weet niet welke privé-problemen Paul Geerts op dat moment had (en ik gun Paul het allerbeste), maar kennelijk moest er een en ander worden afgereageerd via deze strip. Verder zijn de plotwendingen allervoorspelbaarst, terwijl het optreden van Lambik en Jerom als Sherlock Holmes en Watson dan weer uit de lucht komt vallen. Normaal gesproken krijgt zo'n verhaallijn dat onze helden wat wereldliteratuur gaan naspelen een build-up, zoals in De Straatridder of De dolle musketiers. Hier niet: de twee verschijnen gewoon in kostuum en iedereen vindt het kennelijk de normaalste zaak van de wereld.
Een ander los eindje is de schurk Bofor: kennelijk is hij iets met zijn orgel van plan, maar we horen nooit wát. Dito voor Barabas en zijn genetische manipulatie: daar horen we algauw niets meer over, en ik geloof dat de Derde Wereld nog steeds wacht op zijn oplossing. Het tekenwerk is nog best aardig en verzorgd, al denk ik wel dat de inkting van Eric de Rop de sacherijnige sfeer nog wat versterkt. En een sacherijnige Suske en Wiske vind ik geen Suske en Wiske.
Datumzondag 29 november 2020 10:10

RecensieEen vreemde openingspagina leidt ons naar het volgende avontuur, kenners herkennen hier het Westland bij ’s-Gravenhage in. Een verhaal dat inspeelt op de actualiteit. Dit keer gaan onze vrienden weer eens naar de Noordelijke Nederlanden toe. Dit past volledig omdat Barabas met genetische manipulatie bezig is en West Nederland een uitgestrekt kassencomplex ligt. Voor het verhaal verwijs ik naar de sectie “verhaal”, het staat daar verteld, hetzij een beetje summier. Bofor de boosdoener uit “Het Delta Duel” laat zijn orgelpijp vallen die hij nodig heeft om zijn windmachine te maken. Deze komt neer in het Westland waar Professor bezig is om aan zijn nieuwe plant te werken. Daarom komen onze vrienden en Bofor elkaar dus tegen. Lambik en Jerom vermoeden dit en gaan als Sherlock Holmes en Watson op onderzoek uit. Dit is één van de sterke punten van dit verhaal. De terugkeer van Bofor is een ander goed punt: een zeer sterke tegenstander die ook in zijn vorige verhaal een zeer goede tegenpool van onze helden bleek. Je kunt ook de bedilzucht en eigenwijsheid van Wiske daar aan toe voegen want het werkt in het voordeel van het verhaal dat zij de aanstichtster is van het vele leed. ….en niet Lambik. Wiske neemt Suske op sleeptouw en dat maakt het stel veel beter: in latere verhalen die ik nu lees, mis de eigenwijsheid van dit duo. Dit keer veroorzaken zij de puinhoop: ze zorgen er voor dat het Westland wordt geterroriseerd door gigantische wespen waar Bofor misbruik van maakt. Dit “fantasy” element werkt heel sterk. De strijd met Bofor is leuk en spannend. Een echte climax aan het eind van het verhaal. Elk personage is sterk, natuurlijk rolt Jerom weer veel op aan het eind. Prachtig is dat Bofor aan het eind ten prooi lijkt te vallen aan de hypocriete Vandersteen/ Geerts bekeerzucht maar gelukkig blijft hij slecht. Veel realistischer en de lezer snapt toch wel wat opofferingsgezindheid doet. Ik merk dat de tekeningen destijds veel beter waren dan vanaf de Verhaegen periode. Dit album hoor absoluut tot de betere albums: origineel, spannend, humoristisch en gewoon leuk!
Datumdonderdag 22 oktober 2020 09:05

RecensieEen leuk album met daarin een verrassende terugkeer van één van mijn favoriete schurken, Bofor. Verder is het album ook op bepaalde plekken leerzaam: Op blz. 22 krijgen we mee wat 'klonen is,' verder krijgen we dingen mee over vermeerdering en genetische manipulatie. ook de inleiding van het verhaal is erg origineel gevonden.

Verder vinden we ook de nodige humor zoals op:
-blz. 4: de malle reactie van de professor.
-blz. 11 /strook 38: Lambik die weer eens interessant wil doen.
-blz. 15: Wiske die denkt hoe ze Barabas moet aanpakken nadat hij de snelgroeier hard tegen zijn hoofd heeft aangekregen.

Vraagtekens had ik wel bij:
-Hoe Lambik kon weten: "Hoe de eigenaar van de orgelpijp eruit zag" en dat hij gelijk wist dat het om Bofor ging.
-het is ook wel erg toevallig dat Suske een brandveilig pak opvangt (blz. 49) en even later insekticiden en een sproeier vindt (blz. 50)

Dit geeft toch een onafgewerkte, afgeraffelde indruk aan het verhaal.
Ook de manier waarop Bofor de sluipwespen tam weet te krijgen is wel erg voor de hand liggend. Hoewel het geen topper is, is het geheel nog wel een voldoende waard.

Datummaandag 11 augustus 2014 19:06

RecensieEen redelijk album met een van de leukste tegenstanders uit de S&W-reeks: Bofor. Het verhaal is niet heel hoogstaand maar bevat wel leuke elementen. Wat opvalt is de aggresieve manier waarop oa Barabas en Wiske met de anderen omgaan. De tekeningen zijn goed maar niet van het niveau van voorgaande albums.
Datumzaterdag 3 november 2012 20:52

RecensieDe 'Woeste wespen' zijn weer een hele leuke Suske en Wiske, en het verhaal speelt zich ook grotendeels in Nederland af. Het begin van het verhaal is prima, lekker geheimzinnig, maar met een belangrijke hint, zeker voor de Suske en Wiske kenners. De schurk die het pad van onze vrienden kruist blijkt namelijk een oude bekende te zijn. Ook wat mij betreft mag deze figuur nog wel eens terugkeren, zeker in de kwaliteit van dit verhaal of beter nog: van het 'Delta duel'. De samenwerking tussen Lambik en Jerom is goed en dit levert een leuke sfeer op. Dit album verdiend eigenlijk een dikverdiende acht, maar krijgt nu wat bonuspunten om het gemiddelde recht te zetten
Datumvrijdag 23 december 2011 08:25