De wervelende waterzak

De wervelende waterzak Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De wervelende waterzak verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,26

RecensieHet laatste Vandersteen verhaal. Vaak wordt er een vergelijking gemaakt met de “Eenzame eenhoorn”, dat klopt ook wel: er zijn veel overeenkomsten. Je ziet in beide verhalen de hand van Vandersteen, hoewel die hand in deze tijd de magie al verloren had. Zij is weg en dat is te zien aan de manier van tekenen: lege tekeningen ( vakjes) en enorm fletse kleuren. De gezichtsuitdrukkingen zijn ronduit belabberd. Ander groot manco is dat dit verhaal een grote reclamecampagne is voor de padvinderij. Op een gegeven moment wordt alle uitleg honderduit vervelend. Zeker Lambik is hier niet leuk. Het verhaal zelf is wel te verteren ( logisch verhaal, de achtergronden, soms spannend, het verraad van Saoud) maar het beleren steekt met regelmaat de kop op. Er zijn veel slechtere verhalen dan dit. Veel elementen zijn ook eerder gezien: Bobosse ( leuk karakter overigens) lijkt op Dudela. Ook in dit album is de humor tot een minimum beperkt. Ook mankementen die eerder zijn aangekaart: 1937…Lambik zou zichzelf moeten zijn tegengekomen. Een matig album dat mij teveel een reclameboodschap is in plaats van een avonturenverhaal.
Datumdonderdag 22 oktober 2020 09:17

RecensieMet pijn in mijn hart moet ik hier toch een onvoldoende voor geven. Met pijn, omdat dit het laatste Suske en Wiske album is die door de geestelijk vader Willy Vandersteen is getekend. En hoewel ik de padvinderij een warm hard toedraag, vond ik dit er heel veel bovenop liggen en leek het meer een reklamealbum. Het is wel mooi getekend, minder goed geinkt. Je ziet wel dat Willy wel moeilijk met de stijl van Suske en Wiske uit die tijd uit de voeten komt. Sidonia ziet er echt wel wat anders uit en Suske ook wel.

Een paar punten voor de nostalgie en toch dat dit een album van Vandersteen was

Datumzaterdag 27 juni 2020 01:18

RecensieDit is het laatste SUSKE EN WISKE verhaal dat Willy Vandersteen maakte. Het verscheen direct-in-album
Vanuit een bepaald opzicht gezien zou kunnen worden gezegd dat hier overduidelijk promotie gemaakt wordt voor de scouts
Lambik was in zijn jonge jaren aanwezig op de Jamboree van 1937. Dit album werd gemaakt in 1988. Daaruit zou kunnen worden afgeleid dat Lambik ergens in de zestig moet zijn
Vandersteen heeft iets over het hoofd gezien. Suske, Wiske en Lambik reizen naar de Jamboree van 1937 waardoor de kans bestond dat ze Lambiks jongere zelf tegen kwamen
Datumzondag 06 januari 2019 08:59

RecensieHet allerlaatste album van de meester zelf. Hoewel het verhaal op zich wel aardig loopt, vind ik het in z'n geheel geen 'hoogvlieger.' Ook de tekeningen zijn minder strak dan van de omringende albums en wijkt duidelijk af van die van Geerts. Met name Sidonia is op blz. 3,4,5 niet op haar best getekend.

Maar verder zijn er veel klassieke elementen weer terug.
-De nieuwsgierige Wiske vanaf blz. 3. Ze werkt zich weer eens in de nesten, maar dan is er uiteraard 'de reddende Suske' (blz. 4)

Lambik zorgt weer voor de nodige humor zoals:
-op blz. 13: Door zijn manier van zijn geheugen op te frissen.
-Zijn over-enthousiasme onderaan blz. 15.
-Bovenaan blz. 17: Dat hij de doppen van de verrekijker vergeet.
-Zijn overschatting op blz. 20 en 41.
-ook blz. 36 is weer typisch Lambik.

Saoud en Bobosse zijn leuk gevonden bijfiguren en dragen samen met de scoutingsperikelen en het decor van Noord-Jemen bij een een 'eigen sfeer van dit album.'

Waarom de tovenaar het water vervloekte blijft mijn inziens toch een beetje onduidelijk. Zoals al gezegd, leest het verhaal wel lekker door, maar blijft het bij mij niet erg hangen. Een 6,5 vind ik een juiste afspiegeling van het geheel, die wordt afgerondt naar een 7.

Datumzondag 17 augustus 2014 18:27

RecensieLeuk verhaal en goede tekeningen.
Wel jammer dat er weer een moraal doorgedrukt moet worden en het in feite een reclame is voor de scouting.
Datumzondag 12 mei 2013 14:05

RecensieHet laatste album van de meester zelf. En ik moet zeggen dat het verhaal me meevalt in vgl. met de Eenzame Eenhoorn. Het begint natuurlijk met de ontdekking van een mysterieus voorwerp, waarbij Vandersteen ditmaal zijn zo geliefde scouting naar voren kan brengen, en daardoor komen S&W in Jordanie terecht.

Het album is veel minder moraliserend dan #213, en het verhaal verloopt wat traag maar wel logisch. De tekeningen zijn vooral in de eerste helft van het album erg vlak, nogal 2D maar dit wordt naarmate het album vordert beter. Toch lijkt VDS wat moeite te hebben met Sidonia maar daarentegen laat hij de hoofdfiguren met een paar "simpele" lijnen heel veel expressie cq. emotie tonen.

Datummaandag 5 november 2012 08:00

Leeftijd99
RecensieEen zwaar onderschat album dat bij iedere herlezing blijft winnen. Voor het eerst sinds 1953 of daaromtrent is er niet meer superman Jerom die even alles met zijn vuisten oplost.
Datumdinsdag 6 maart 2012 02:24

NaamPim
Recensieik vind het een zeer slecht album en ook geen mooi verhaal de tekeningen vind ik zeer slecht dit album vind ik een van de slechtste
Datumzondag 4 april 2010 11:49

NaamRoel
RecensieDit is een album wat je moet leren lezen. In het begin werd ik afgeschrikt door de slechte inkting. Ik kwam er niet doorheen. Eduard de Rop had hier indertijd echt iets beters van gemaakt. Maar als je de tekeningen goed gaat bekijken, zit er heel veel moois Vandersteens in. Zoals Lambik is getekend, kan alleen hij dat. Ook de andere figuren hebben meer karakter. Alhoewel Sidonia ook een keer heel boos word op Suske en Wiske als ze te laat thuis zijn gekomen, is dit toch weer de oude vertrouwde moederfiguur Sidonia. Ze is anders dan bij bv Geerts. Daar is ze zo vaak de pispaal, de bozerik, de dwaas. Hier niet. In alle standen van het karakters zie je weer nieuwe dingen, die je bij Geerts mistte. Meer uitdrukking etc. Lambik is goed, met Sidonia lijkt hij wat meer moeite te hebben, qua tekenstijl. Daarbij moeten we niet vergeten dat hij ook Vandersteen een ontwikkeling doormaakte in zijn stijl, die steeds realistischer werd. Ook kwam er meer eenvoud in zijn stijl, wat wel een beetje overeen komt met de ontwikkeling die Franquin doormaakte met Guust Flater. Wel hier en daar weer dezelfde grap als eerder. Maar dat deed hij wel vaker, oude grappen gebruiken in nieuwe verhalen. Zoals de bedenker van Suske en Wiske zijn figuren doorontwikkelt, wat hebben wij daar eigenlijk van te zeggen? Hij is daar vrij in om aanpassingen door te voeren. Deze ontwikkeling is ook in dit verhaal terug te zien. Het verhaalidee is anders dan we in die jaren waren gewend van andere tekenaars. Minder agressie, minder geweld, minder haat, minder ruzie. De verhaallijn is romantischer, precies zoals dat bij Vandersteen pastte. Hij was een romanticus pur sang. Alles komt wat langzaam op gang. Niet helemaal meer van deze tijd misschien. Weinig slechte boeven, meer zoeken naar het ideaal. Geen wereldwijd complot, maar gewoon hulp geven aan mensen die het nodig hebben. Schoonheid, heldenmoed en vriendschap. Dingen die Vanddersteen naar mijn mening hoog in het vaandel had staan komen ook hier terug. Natuurlijk zitten er wel wat vreemde dingen in. De nimpf die zomaar uit het verhaal verdwijnt, de tovenaar overkomt hetzelfde. Sommige verhaalelementen komen een beetje uit de lucht vallen, ik kan me voorstellen dat je dat vindt. Hier en daar is het inderdaad wat langdradig, wat minder actie dan we waren gewend van Geerts. Maar het hele verhaal in ogenschouw genomen, met het idee wat de tekenaar ermee bedoelde is het echt een aanrader. Maar… je moet misschien wel even doorbijten. Even wat meer naar details kijken, even een andere (Vandersteen) bril opzetten. Vanuit dit idee gezien geef ik een acht, het inkten niet meegerekend.
Datumvrijdag 11 december 2009 10:08

Naamkees
RecensieEen album zo slecht gemaakt dat het eigenlijk de "grote meester" onwaardig is.
Wat vreselijk jammer... zonde... had iemand hem niet tegen zichzelf in bescherming kunnen nemen? Was er nu niemand die niet tegen hem durfde zeggen dat het eigenlijk erg slecht is?
Jammer van alle moeite en energie die meneer Vandersteen er in gestopt heeft. Dit album had nooit uitgebracht moeten worden.
Datumvrijdag 28 augustus 2009 17:00

NaamKoen Hoeksema
RecensieErg goed getekend, en ook een leuk verhaal. Ook mooi, dat ze naar de tijd reizen ten tijde van de wereldjamboree in nederland. Een van de eerste albums die ik las.
Datumzondag 21 juni 2009 18:50

RecensieTriest genoeg is De wervelende waterzak  Vandersteens laatste Suske en Wiske-album. Nog eenmaal kreeg Vandersteen de geest en hij leverde een album af waarin onze helden als scouts te werk gaan om de watervoorziening in Noord-Jemen op gang te brengen. Dat zet de toon waarmee Vandersteen een ontroerende ode brengt aan de opofferingsgezindheid van onze helden, dat zeer welkom was in de periode dat de Paul Geerts-versies van Suske en Wiske zo gigantisch liepen te schelden en te dreinen. Het is allemaal classic Vandersteen: heldenmoed, goed tegen kwaad, verre (niet op de kaart vindbare) oorden, en bij tijd en wijle een stilleventje in de traditie van de Breughel van het beeldverhaal.
Minpunten zijn er echter ook. De gebruikelijke grappen en grollen zijn niet meer van Willy's oude niveau en doen sleets aan. De inkting laat de wensen over en ik zou er een lief ding voor over hebben om te weten hoe veel beter het album eruit zou hebben gezien als bijvoorbeeld Eugeen Goossens de inkter was geweest. Maar vanwege de onvervangbare Vandersteen-sfeer en het zichtbare plezier dat hij er aan had om nog éénmaal zijn scoutingtijd te herleven, is het zeker een acht waard.
Datummaandag 7 januari 2008 20:27