De kleine postruiter

De kleine postruiter Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De kleine postruiter verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,75

RecensieEen verhaal geheel in het teken van de posterijen: grappig eigenlijk dat door de hedendaagse techniek de functie van post geheel veranderd is. Postzegels, wat zijn dat ook alweer? In dertig jaar ( het is nu augustus 2020) is er heel veel veranderd. Onze vrienden moeten de waarheid van een oud stuk tekst achterhalen en moeten daarvoor naar het Mechelen van vijfhonderd jaar eerder. Een interessante, spannende en soms ook heldhaftige reis volgt om de betekenis van het document te ontrafelen. Hierbij worden Lambik, Suske en Wiske ( het lijkt wel de Blauwe reeks) dwars gezeten door Franco Bollo ( postzegel in Italiaans) die uit liefdesoverwegingen doet wat hij doet. Dit personage is dan grappig, dan irritant. Ik vind zijn motivatie ook niet erg reëel. Daarnaast is het ook heel stereotiep om Italianen voor gek te zetten en ook altijd op een dergelijke manier. Bijfiguren als Mercedes het paard en de adelaar ( typisch Duits) zijn wel weer leuk. Wel sneu dat deze twee zo afgeserveerd werden. Afgezien van de verhaallijn, geeft dit verhaal ook een goed inzicht in de posterijen van destijds, het feit dat we een dergelijke reis kunnen volgen, geeft een mooi educatief inkijkje. De tekeningen zijn zeer scherp, zeer gedetailleerd en er is zorg besteed aan de omgeving
Datumzaterdag 24 oktober 2020 16:59

NaamBoysen Bjorn
RecensieIk kan de reactie van Chris alleen maar bevestigen,
Dit is echt een topper! suske en wiske op zijn best,
Heel mooie verhaallijn, best spannend, leest vlot, historisch correcte feiten, zeer mooie tekeningen (neem nu alle dorpen die ze te paard aan doen, op sommige plaatsen ben ik geweest, en je herkent je zo). Historische feiten en figuren, waar suske en wiske een rol in spelen.
Ik stel voor dat de huidige auteurs eens meer albums als deze lezen, en hier hopelijk inspiratie uithalen, want jammer genoeg wordt dit niveau niet meer gehaald.
Datumzondag 06 oktober 2019 21:18

RecensieNa de jaren 60 zijn er veel matige albums uitgebracht, maar de studio beleefde een kwaliteitspiek tussen ca. 1988 en 1991. In die jaren werden er stuk voor stuk goede albums afgeleverd. Een van de hoogtepunten uit die piek is mijn inziens De Kleine Postruiter met een hoofdrol voor een verkouden oude adelaar met een Duitse oorlogshelm.
Datumwoensdag 11 september 2019 13:01

NaamDe yeti
RecensieHet verhaal begint geweldig met Lambik die veranderd is in een typische wielrenner. Hierbij rijdt hij een filatelist aan die hij vervolgens meeneemt naar huis, etc. Om de herkomst van een oud document te achterhalen gaan onze vrienden naar het verleden, waar ze gedwarsboomd worden door het hilarische personage Franco Bollo, maar het verhaal op zich wordt wel minder. Gelukkig zijn er dan Verhaegens fenomenale tekeningen die het album als nog een klassieker maken en volgens mij qua kwaliteit ongeëvenaard zijn in de hele reeks. De ontknoping is na een verhaal waarin jammer genoeg niet spectaculair veel gebeurt wel weer geweldig en de reden waarom Franco Bollo onze vrienden dwarszat is erg goed gevonden. Al met al, ondanks de wat mindere verhaallijn toch een dik verdiende negen.
Datumdinsdag 27 augustus 2013 14:53

RecensieNaar mijn mening een onopvallend album waarvan de verhaallijn met moeite bij me blijft hangen.

Ook zit er een tijds-paradox in het verhaal.
Het document ligt in 1990 al in het postmuseum en is eigenlijk pas ontstaan toen S&W naar het verleden gingen. Het is ook wel erg toevallig dat men op blz. 11 op het juiste moment op de juiste plaats is en zo achter de aard van het 'onbekende document' komt. Ook dat Wiske op de laatste bladzij weet dat het precies het document dat Lambik op zijn borst heeft gedragen is naar mijn mening niet echt duidelijk.

En verder:
-Het grapje met steeds dat woordenboek aan het begin vind ik wat flauw. -Bladzijden: 6,28.30,39,43,45 en 47 is qua humor, heldhaftig/stunteligheid ed. typisch weer op z'n Lambiks en daarom vermakelijk. Ook het geintje van blz. 19 is leuk gevonden.
-Men is wel erg open over de teletijdmachine in het bijzijn van vreemden. Dat is toch wel ongebruikelijk.
-De inhoud van de tas is wel verassend en verwacht je niet (blz. 14)
-De bijfiguren als Franco Bollo, de magiër, adelaar Frits en de merrie Mercedes zijn leuk gevonden. De laatste twee figuren refereren mogelijk aan de manier waarop men toendertijd boodschappen verzond. Dit ging met duiven maar ook wel via adelaars. De naam Mercedes kon wel eens verwijzen naar de verzorging van de post met de auto in de tegenwoordige tijd.
-Jerom die begrip heeft voor de vijand (Franco Bollo) deed me enigszins denken aan een soortgelijke situatie in 'het sprekende testament.'
-De reden waarom Franco Bollo de brief wilde onderscheppen wordt aan het einde erg vluchtig duidelijk gemaakt en naar mijn mening tijdens het gehele verhaal 'te weinig aandacht' aan gegeven.
-de tekeningen zijn wel 'dik in orde.'

Naar mijn mening is dus het verhaal niet helemaal waterdicht, er zijn veel toevalligheden, er is sprake van een tijds-paradox en aan bepaalde dingen te weinig aandacht besteedt. Ook de verhaallijn op zich is blijft bij mij maar onopvallend terwijl het verhaal toch wel lekker doorleest. Een niemendalletje dat wel een 'gewone voldoende' verdient! Een 6,5 was denk ik op z'n plaats geweest, een gewone 6 is wat krapjes. Toch rond ik het af naar beneden.

Datumwoensdag 31 juli 2013 08:29

RecensieZeer onderhoudend verhaal over een brief welke in het verleden van Mechelen naar Innsbruck moet worden gebracht. S&W nemen deze taak op zich maar worden tegengewerkt door een kleine Italiaan en zijn hilarische helper, adelaar Frits. Deze Franco Bello heeft een speciale reden om de brief te onderscheppen welke pas op de laatste pagina van het album duidelijk wordt.

Wederom strakke tekeningen en aardige humor. En eindelijk eens fietsen/wielrennen in de S&W albums, dat was nog niet veel voorgekomen. Dit was voor mij het laatste album welke ik dagelijks op de voet volgde want hierna begon ik mijn interesse in de reeks wat te verliezen, pas jaren later heb ik de draad weer opgepakt.

Datumdinsdag 13 november 2012 16:33