De mysterieuze mijn

De mysterieuze mijn Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De mysterieuze mijn verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 8,44

RecensieNa per ongeluk de auto de sloot in te hebben gereden, belanden onze vrienden in een leegstaand Limburgs boerderijtje. Naar het schijnt heeft er ooit een heks gewoond. En dan komen vreemde geluiden uit de oude waterput... De mysterieuze mijn begint best sfeervol. Er kruipen wat levende lijken uit de put, en onze helden gaan op onderzoek uit in de mijn die eronder ligt. Het blijkt dat de heks van vroeger nog altijd actief is, en van plan is de mijn met mijnwerkers en al op te blazen. De verwikkelingen zijn wat tam, en de grappen zijn flauw. Daarentegen wordt er mooi tekenwerk afgeleverd. Heel veel plaatjes zijn een lust voor het oog, en dat is met name in de jaren zestig en zeventig wel anders geweest. Het kon slechter.
Datumvrijdag 04 december 2020 22:16

RecensieEén van de meest lugubere albums uit de reeks. Ik mag dat wel. Een beetje Bokkenrijders sfeer heerst in dit album. Er zijn meer albums met een griezelachtergrond zoals de opvolger en Volle Maan. Het voordeel van dit album is dat het niet zo voorspelbaar is als “Volle Maan”. Sinds tijden verschijnt Tobias weer ten tonele, niet mijn favoriete karakter. Volgens mij zou dat niet nodig zijn geweest. Het is wel goed om te vertellen over zijn omzwervingen. Het is wel toevallig dat onze helden ( wederom Lambik, Suske en Wiske) Tobias in een afgelegen huisje in Limburg tegen komen. België is klein maar zo klein? Maar goed, het is een spannend verhaal geworden dat zich ontvouwt rondom de legende van Leijn Wecks de putheks. De mythe brengt veel om dit een goed verhaal te maken en dat is dan ook gelukt. Het karakter Leijn is een heerlijk karakter en haar handlangers zijn echt angst aanjagend. Het verhaal is vrij simpel: de heks wil wraak nemen op de mijnwerkers en dat doet ze door het opblazen van de mijnen. Suske En Wiske en kornuiten moeten dat tegenhouden. Typisch wel om in de jaren negentig nog een mijnenverhaal te maken…toen waren de mijnen toch al gesloten? Of…bijna? Op het laatste moment komen Jerom en Sidonia onze vrienden te hulp al gaat dat in het geval van Sidonia wat stuntelig. De tekeningen zijn goed maar in mijn versie leek of het een fout exemplaar was: dubbele lijnen. Niet storend, wel opvallend. Een erg fijne episode uit de S&W reeks.
Datumzaterdag 24 oktober 2020 17:04

NaamFrédéric
RecensieS&W in Limburg : aha, de Bokkerijders? De dulle Griet?.... Nee, de mysterieuze mijn! En ook een weerzien met Tobias, gediplomeerde straathond. Het verhaal: Lambik en Sus en Wis strandden met autopech in de Limburg en moeten er noodgedwongen overnachten in een verlaten hoeve. Daar krijgen ze het onaangename bezoek van de plaatselijke heks-geest Leyn, die wraak wil nemen omdat ze vroeger werd veroordeeld.
De tekeningen zijn verzorgd, de spanning is OK en de horrorelementen eveneens.... Alleen jammer van het gebrek aan humor en het obligate einde: Jerom en een vrouwelijke heilige lossen de boel weer eventjes op....
Maar genoeg gezeurd, er zijn veel ergere strips dan dit gemaakt, dus ik kan dit album met een gerust gemoed een 7 geven.
Datumdonderdag 19 mei 2016 20:40

RecensieHet is leuk dat Tobias, de straathond, in dit verhaal terugkeert en helaas opnieuw niet met Lambik overweg kan. De heks Leyn Wecks is bijzonder wraakzuchtig omdat ze werd veroordeeld en terechtgesteld en ze wil dit met geesten van overleden mijnwerkers voor elkaar krijgen. Jerom laat zich, net als Lambik, eveneens beetnemen door de bekoringen van de heks en heeft dan zichzelf niet in de hand. Zo is het trouwens opvallend dat de Heilige Barbara, de beschermengel van de mijnwerkers, Suske en Wiske in de mijn op dezelfde wijze het leven redt als Wiske's beschermengel ooit in De Bokkerijders deed. Stel dat Thijs, de Bokkerijder, nou de Heilige Barbara in levende lijve had ontmoet in plaats van als zilveren beeld, meer dan 200 jaar geleden, was hij dan misschien net als Leyn Wecks eveneens tot inkeer gekomen?
Datummaandag 28 december 2015 21:56

RecensieNa het originele en veelbelovende begin krijg ik steeds meer moeite om het album door te komen. Dit is te wijten omdat er globaal genomen 'te weinig' gebeurd. Door Lambik, die per ongeluk een paar blazen met mijngas laat ontploffen komen zowel een groep mijnwerkers als S & W vast te zitten omdat een deel van de mijn door Lambik's toedoen is ingestort. Als ieder uit zijn netelige positie bevrijd is, besluit men om de gangen met opgespaard mijngas onschadelijk te maken. Vervolgens verschijnt Jerom in het verhaal die met wat krachtpatserij het tij doet keren. Uiteindelijk maakt de heilige Barbara aan alle onzekerheid een einde.

De tekeningen zijn weer dik in orde. De terugkeer van het straathondje Tobias en z'n vriendin is erg fijn. De manier waarop de heks Lambik inpalmt is vermakelijk. Ook de risico's van het werken in een koolmijn en de collegiale solidariteit tussen de werkmakkers onderling worden tussen neus en lippen door nog meegegeven. Een onvoldoende verdient het geheel nou ook weer niet, maar het geheel boeit me te weinig om een ruime voldoende te geven. Een gewone voldoende dmv. 'een zes' vind ik dan ook op z'n plaats.

Datumvrijdag 09 augustus 2013 15:34