Het witte wief

Het witte wief Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het witte wief verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,57

NaamDick
RecensieEen chaotisch album met leuke elementen maar met wel heel veel ongerichte hocus pocus.
Altijd opvallend dat als Wiske ze letterlijk ziet vliegen, niemand haar gelooft ondanks honderden andere avonturen waarin allerlei onverklaarbare zaken gebeuren. En ik ben er zelf nooit zo’n fan van als Suske en Wiske als commentatoren in hun eigen avonturen optreden (plaatjes met “allemachtig Suske…” en dan volgt datgene dat zo allemachtig is op het volgende plaatje. Vast handig voor de cliffhanger in de krantenstrip, minder op z’n plek in een album).

Dat gezegd hebbende best een leuk uur gehad met het lezen. De voorgelezen kinderen vonden het ook prima vermaak (die storen zich niet aan al die dingen die ik hierboven heb vermeld). Maar wel zo’n avontuur dat snel weer is vergeten…

Datumzaterdag 18 juni 2022 06:47

RecensieLeuk om een S&W gemodelleerd naar een Nederlandse legende te zien. Het nuchtere Nederland verbergt nog voldoende mystiek. Begin jaren negentig waren de albums gedetailleerd en vaak van een hogere kwaliteit, soms boette dat wel in aan humor. Gekke grappen en grollen lijken minder aanwezig. De mystiek begint snel en gaat het hele verhaal door; dit is wederom een sprookje dat met het bekende Geerts sausje wordt verteld. Uiteraard gaat Wiske op zoek naar het mysterie van de bloedsteen ( een heel sterk gegeven). Al onze vrienden worden er zo in betrokken. Eerst Wiske en Suske en dat is een goede keuze; laat onze helden ook echt held zijn. Tegenover Udo de Boze is Wiske echt in gevaar en ook Suske heeft het moeilijk tegenover zijn agressieve honden maar het toppunt is het meer waar ze in moeten springen: wat gebeurt er daarna? Omdat je dat een tijd niet weet is de spanning om te snijden. Dan wordt Lambik meegesleurd en daarna pas Sidonia en Jerom. Sidonia trakteert ons nog eerst op een sterk staaltje aanvallen. De avonturen aan de “andere” kant van het meer doen niet onder voor die in het bos: het is er al even grillig vooral als Wodan zich er mee gaat bemoeien. Ik moet wel zeggen dat de geofferde Suske en Wiske er wel erg mooi uitzien…wel een beetje luguber dit…Aan het eind is het verhaal heel mooi afgerond en is het mysterie rond de bloedsteen opgelost. Een erg sterke episode.
Datumzaterdag 24 oktober 2020 17:06

RecensieDe voorkant zag er veelbelovend uit, net als het begin en de titel veelbelovend was. Daarna verzandt het in een verhaal waarin veel niet klopt en veel onduidelijk is:
-Wat is het verband tussen de scheiding/samenkomst van het witte wief en haar geliefde en de eventuele botsing met een andere planeet? -Waarom verdrinken S & W niet als ze in het moeras van de viskom belanden?
-S & W kunnen wel heel gemakkelijk ontsnappen in strook 158.
-Waarom smijt Wodan zijn lans weg terwijl dat de enige manier is om de steen weer in een priester te veranderen?
-Als er zoveel haast waarom gaan ze dan met de gyronef ipv. zich met de teletijdmachine naar de juiste plaats te flitsen?
-De oorzaak is in dit verhaal tegelijk het gevolg: De priester is nu een bloedsteen omdat hij weigerde S & W te offeren, maar hij was als een bloedsteen voordat S & W in het verleden waren geweest! Dit kan dus niet!

Verder merkte ik in de tekeningen twee foutjes:
-de zuilen van de zonnetempel worden in strook 179 door Wodan in vikings veranderd. Vervolgens staat in strook 182 weer de volledige zonnetempel.
-In strook 168 heeft Lambik zijn overhemd aan en zijn strikje om, terwijl hij deze in een eerder stadium al had verloren en hij daarvoor ok al met bloot bovenlijf getekend was.
Het verhaal is om bovengenoemde redenen niet erg goed!

De tekeningen zijn goed en weten op sommige plekken de juiste sfeer te scheppen! Ook Lambik is weer heerlijk in vorm met: "Zijn bijlessen Biologie, zijn val in de vijver met kroos en zijn overmoedigheid." Hier kan ik nog wel enig vermaak uithalen maar het is voor mij in zijn geheel genomen niet meer waard dan een krappe voldoende.

Datumvrijdag 14 december 2012 23:36

RecensieAha, een verhaal dat zich afspeelt in de omgeving van Ede waar ik ook nog een paar jaren heb gewoond. Het treinstation bevindt zich in ieder geval niet in zo'n groene omgeving als hier wordt voorgesteld maar de winkelstraat en huize Kernhem, waar ik op hardloopschoenen regelmatig voorbij kwam, zijn zeer herkenbaar. Ik vind het wel een beetje eigenaardige oplossing om S&W te "redden" van Udo den Boze door ze in het moeras te duwen en te laten verdrinken maar alla. En zoals eerder aangehaald verdwijnt Udo den Boze in dit verhaal door de achterdeur, daar had wel wat meer mee worden gedaan als S&W in het verleden zijn beland. De tekeningen, uitgevoerd door Marc Verhaege, zijn goed maar minder indrukwekkend dan van Paul Geerts in voorafgaande albums.
Datumvrijdag 23 november 2012 18:37

Naamluuk huijer
Recensieeen heel spannend verhaal en suske en wiske lijkt wel een beetje bang
Datumdonderdag 6 september 2012 14:16

Recensieleuk boek niet slecht niet het beste boek van suske en wiske gewoon goed en leuk om te lezen!
Datumwoensdag 29 februari 2012 09:58

NaamMruiter
RecensieWauw, wat een verhaal! Zoals zo vaak beschrijft ook dit album gebeurtenissen of legendes uit een bepaald gebied. Nu helpt het waarschijnlijk dat ik de heer Pel heb ontmoet in zijn boekhandel, jaren geleden inmiddels. Hij speelt zelf een rol in het verhaal, de vrienden huren zijn vakantiehuisje in de omgeving van Ede. In werkelijkheid is het verhaal gebaseerd op het onderzoek van de heer Pel naar de geschiedenis van de omgeving van Ede en huize Kernhem in het bijzonder. Zander zonder Zolen doelt op de ommegangen die in het gebied werden gemaakt (met een beetje fantasie de vorm van een zandloper), nog altijd in het wegennet herkenbaar overigens (richting Apeldoorn). Zijn zolen zijn versleten door de lange wandelingen. De bloedsteen en huize Kernhem worden beschreven, de viskom en het onderzoek naar leylijnen van de heer Pel (Zander zonder Zolen heeft het steeds over ondergrondse krachtstromen). De zonnetempel en aanbidding van "heidense goden" aldaar, de wrede Udo den Boze. Zander zonder Zolen spreekt over de botsing van de planeten; de zonnetempel en ommegangen werden gebruikt om de banen van sterren en planeten te volgen (net als de huidige sterrenkundigen nog altijd doen...en bijvoorbeeld NASA). De Vikingen vernielden de tempel, dit is niet echt nauwkeurig want ze kwamen veel later in Nederland aan, maar toch beeld dit wel uit dat het oude geloof werd "verdreven" door nieuwe inwoners van het gebied (niet altijd vreedzaam dus, zo werden de tempels verwoest en de stenen werden gebruikt door de latere christenen voor de bouw van hun kerken en kapellen). Ook Udo den Boze leefde ook niet in de tijd van de zonnetempel, maar hij voerde wel een schrikbewind uit in het gebied. De echte Udo den Bose kreeg (in 1453) Kernhem  als leengoed van de hertog van Gelre.
Ik vind dit een superverhaal, waarschijnlijk moet je wel iets afweten van zonnetempels, leylijnen, etc. om het verhaal te snappen....
Datumvrijdag 2 mei 2008 20:31