De Tootootjes

De Tootootjes Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De Tootootjes verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

RecensieIk moet zeggen dat ik dit album in het Frans heb en het gebruik voor mijn lessen Frans. Les Bagnolettes ( autootjes, karretjes ) oftewel de Tootootjes...supertitels. Ik ben daarom soms de Nederlandse namen van de karakters kwijt. Ik vergelijk dit album een beetje met “De speelgoedspiegel met een vleugje Dreigende dinges”. Dit is ook een verhaal meer gericht op een kinderpubliek maar in tegenstelling wat in bijvoorbeeld “Game of drones” ( er zijn meer voorbeelden) gebeurt, is alles veel minder kinderachtig. Wat in de “Speelgoedspiegel” zo goed naar voren komt, gebeurt ook hier. Er is een perfecte balans tussen het kinderlijke aspect ( de baby-autootjes) en de volwassen benadering van het verhaal. Op de een of andere manier is de aanpak veel serieuzer. Je accepteert dat Vitamietje babies heeft….vreemd dat er nooit is gerept in andere verhalen ( hier dus wel…) over dat Vitamitje vriendjes heeft gehad…maar dat terzijde. De humor wordt vertolkt door het zwarte tootootje ( Piston in het Frans ik weet zijn Nederlandse naam niet..), een beetje à la KC ( Dreigende dinges) maar net zo leuk en de strijd met Wiske (uiteraard) werkt subliem; al is dit dus wel eerder vertoond. Madame Seeftie ( Sénesauve bij mij) is te vergelijken met de fee uit de Speelgoedspiegel. Een mooi getekende vrouw die het sprookjeselement vergroot. We hebben het over een sprookje en we gaan er volledig in mee. Zij vertelt het probleem op de planeet Ralentius en onze vrienden gaan haar helpen om het op te lossen. Daar ontvouwt zich een mysterie dat een beetje lijkt op het plot van “De Beestige brug”: een clan van zondagsrijders die de braafheid van de doorsnee bestuurders verziekt. Een metafoor voor het huidige verkeer en wellicht zou je het door kunnen trekken naar veel hedendaagse discussies. Grappig dat de eindstrijd lettelrijk in een arena wordt gevoerd compleet met Lambik als gladiator. Aan het eind naait Jerom de planeet aan elkaar. Marc Verhaegen was dus niet origineel. Een goed charmant sprookje dat elementen van andere verhalen in zich heeft maar ook als inspiratie voor andere heeft gefungeerd.
Datumwoensdag 18 november 2020 18:53

RecensieNiet slecht, maar ik heb wel betere gelezen.
Datumvrijdag 16 december 2016 18:40

RecensieDe Tootootjes is al bij al een goed verzonnen album hoe we kunnen zien hoe het Vitamientje in al die jaren is vergaan nadat we haar niet meer in de reeks hadden gezien na het album de Botte Batamknol.
Ze heeft na haar laatste verschijning 3 kinderen gekregen met haar man die haar inmiddels in de steek heeft gelaten en die ook niet in het album te zien is.
Een van de leukste dingen van het boek is de typische jaloezie van Wiske dat deze keer zowaar niet over Suske gaat die een leuk meisje heeft ontmoet, maar gaat over de kinderen van Vitamientje die alle aandacht krijgen dat Wiske totaal niet kan verkroppen.
Erg leuk album en een grote toevoeging voor de reeks.
Datumzondag 17 november 2013 12:38

RecensieRedelijk album over de (on-)veiligheid in het verkeer. Daarom wordt Vitamientje weer tevoorschijn getoverd, weliswaar niet mijn favoriete bijfiguur, maar toch levert dit een vermakelijk album op. En in onze cultuur met allerhande beschermheiligen (zie bv de mysterieuze mijn) is er natuurlijk ook een fee voor de verkeersveiligheid, welke in dit album een prominente rol speelt. Wederom goede tekeningen met opvallend duidelijke expressie van gezicht en houding van de hoofdfiguren.
Datumzondag 25 november 2012 10:59

RecensieEen Suske en Wiske over snelheidsmaniakken die met veel te snelle auto's dood en verderf zaaien... Hm, de Tuf-tuf-club? Nee, de Totootjes. Waarin het autootje Vitamientje weer eens uit de mottenballen wordt gehaald (laatst gezien zo'n vijftig albums geleden), die het dit keer mag beleven dat ze een nest met jongen heeft geworpen. Al snel komen onze vrienden in aanraking met ene fee Seefti (...Safety...) wiens planeet Ralentirius (ralentir = langzaam rijden, in het Frans) wordt bedreigd door snelheidsduivels. Dat draait natuurlijk op een ruimtereis uit en Jerom mag de auto's bewerken tot schroot.
Wat vinden we er dus van? Het is een beetje een kinderlijk verhaaltje, de grappen zijn sleets en de voortdurende animositeit tussen Wiske en een van de autootjes is leuk gevonden, maar gaat op den duur op de zenuwen werken. Maar het is geen slecht tekenwerk, alles ziet er keurig verzorgd uit en er zitten originele ideeën in. Dus 't kan er allemaal prima mee door.
Datumzaterdag 9 oktober 2010 12:52

RecensieEcht een supergoed album, met alles wat een echte Suske en Wiske moet hebben. Ook leuk dat Vitamitje terug komt met jonge autootjes, die ook nog heel grappig blijken te zijn. De rol van de fee Seefty (Engels- Safety) deed me een beetje denken aan Lily de Fee uit De Zingende Zwammen en De Schone Slaper. Die hebben over het algemeen niet heel veel gemeen, maar:
1. Ze gebruiken als vervoermiddel allebei een wolk.
2. Ze hebben allebei op de een of andere manier een verhouding met Jerom/Lambik, hoewel het dit keer Jerom is die de fee leuk vindt en niet andersom, deed het me er toch erg veel aan denken.

De rol van de kleine autootjes van Vitamitje is ook niet bepaald goed uitgewerkt. Piston speelt duidelijk een hoofdrol, maar waarom de andere kleintjes daarbij achterwege gelaten zijn, snap ik niet, over het algemeen toch een hoge kwaliteit album met mooie tekeningen. Daarom een 8 (eigenlijk iets hoger, maar niet helemaal een 9)

Datumzaterdag 28 augustus 2010 12:07