De gulden harpoen

De gulden harpoen Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De gulden harpoen verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 7,63

RecensieEén van de laatste Geerts albums en dat blijkt spijtig, hoewel Marc Verhaegen op den duur respect heeft verdiend, zijn de beginalbums niet best. Zo niet hier; dit is nog een eenvoudig verteld spannend verhaal dat op een speelse manier met een ernstige thematiek om gaat: de walvisvangst. Daarbij wordt er in de Nederlandse geschiedenis gedoken, Nederland ( de Nederlanden destijds) heeft ( hebben) zeer veel verdiend aan de walvisvaart. Gelukkig ligt dit achter ons maar er zijn zeer mooie leerzame verhalen van te maken zeker als je die combineert met de legende van Jonas en de walvis. De walvisvaart is eerder behandeld ( Walli de walvis) maar deze manier is totaal anders. Leuk om deze verschillende insteken te zien. Prachtig om het Zuiderzeemuseum als decor te gebruiken , dit geeft de unieke Nederlandse sfeer weer, vooral met de regen. Het verhaal is erg spannend en het mysterie zit er al heel vroeg in, je kunt je wel afvragen waarom Jan Huygen uitgerekend Wiske moest ontvoeren en dan ook nog in Boxtel..maar goed de idee van een fanclubdag is sterk. De strijd op het IJsselmeer is erg sterk, zeker omdat dit vanuit de potvis van Zebulon is gedaan, dit levert ook echt leuke momenten op ( Lambik die een schilderij gaat ophangen in de walvis bijvoorbeeld). De personages zijn in topvorm. Wiske zien we niet veel maar dat geeft Suske meer ruimte en hij is erg sterk: van saai tot emotioneel en zelf agressief en strijdvaardig. Hij is een held ( eindelijk weer!!!). Lambik op zijn alternatieve manier ook, Sidonia mag er ook zijn en Jerom idem dito. Jan Huygen en Jonas zijn sterk uitgewerkte bijfiguren, je mag daar rustig de drie Jannen bijvoegen ( grappig dat er nu een Volendamse band is die de drie J’s heet) . Een fijn verhaal, één van de laatste echt spannende verhalen.
Datumdonderdag 05 november 2020 15:22

NaamDejan den Hertog
RecensieEen kolderiek verhaal vol met weetjes, feiten en grapjes. Als de plaatjes wat duidelijker waren, niet zo klein, kreeg ze een acht. Nu een zeven. Maar een vermakelijk album.
Datumdinsdag 13 juni 2017 22:47

RecensieLeuk verhaal, maar Lambik is wel erg schreeuwerig in dit album (of ligt dat aan mij?).
Datumwoensdag 07 december 2016 17:24

RecensieIn dit album lijkt de walvisjacht uit voorgaande eeuwen wederom aan de kaak te worden gesteld. Als Wiske wordt ontvoerd door de nazaten van Jan Huygen van Linschoten, de eerste Hollandse walvisvaarder uit de 16de eeuw, raken zowel Suske en Sidonia in paniek en Lambik is veel opgefokter dan anders. Waarom de nazaten van Huygen van Linschoten echter alledrie Jan moesten heten is heel erg vreemd en Lambik wil zelfs hun voorvader een soort biologieles geven over walvissen en de walvisjacht. Als Suske, Sidonia, Lambik en Jerom door de drie Jannen verdoofd worden met slaapgas worden en aan bomen worden geboeid duiken er opeens een groep "fans" van hen op die helaas alleen maar de spot met hen drijven, hen uitlachen en hen niet willen losmaken, tot verontwaardiging en grote woede van Lambik en Jerom. Ze ontdekken later de historische profeet Jonas en zijn walvis en de eerste probeert de gulden harpoen uit de handen van Huygen van Linschoten te houden al is de potvis, Fifike, wel erg overgevoelig. Na een tijdsreis binden de vrienden opnieuw de strijd aan met de vier Jannen hoewel, na een vreselijke strijd met zware kanonskogels, het schip dreigt te zinken. De helden proberen hierna Jan Huygen van Linschoten te redden waarna zijn nakomelingen hem opeens verstoten en de gulden harpoen voor zichzelf willen houden. Huygen van Linschoten komt tot inkeer waarna Jonas en de helden de vier Jannen verbannen naar een kustdorp waar de drie Jannen hun leven moeten beteren om weer naar hun eigen tijd terug te keren. Helaas wordt de walvis dronken van de rum die zijn baas onbedoeld in diens maag laat verdwijnen waarna de walvis, via een tijdreis, terug keert naar de 20ste eeuw.
Datummaandag 27 juni 2016 12:00