De stervende ster

De stervende ster Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over De stervende ster verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,10

RecensieTja, hoe vat je deze dampende berg flauwekul samen? Zomaar vanuit het niks vallen we in een diapresentatie van Barabas over buitenaardsen. Vervolgens mogen we het na een boel gedoe meemaken dat er zich een buitenaards wezentje heeft gemeld, ene Klomo. Diens planeet wordt bedreigd door een uitdovende ster, en uiteindelijk gaat men hem terugbrengen naar de andere kant van het heelal. Vervelend genoeg is een gewetenloze tv-journalist meegekomen...
Marc Verhaegen vuurt weer de gebruikelijke hoeveelheid mallotigheden op ons af. Waarom leest Jerom ineens boeken? Waarom kan Barabas, de knutselaar die al zoveel machines hoogstpersoonlijk perfect in elkaar zette, geen muurtje metselen? Waarom heeft Sidonia ineens zo'n volslagen getikte kledingsmaak? Sinds wanneer onthaalt Barabas zijn vrienden met verfkanonnen? Waarom transformeert Klomo zichzelf nog even vier keer terwijl hij juist zo moe is door het transformeren? Waarom barst Sidonia's spiegel zomaar als ze erin kijkt? Waarom bevrijdt Jerom zichzelf niet als hij is vastgebonden, enkel omdat hij zogenaamd geen rommel wil maken? Waar komt die Barutras in vredesnaam ineens vandaan, van wat is het de tweede versie? Dat journalist Pol Ampers zichzelf met een perfect masker zomaar als Sidonia kan vermommen is ook al volslagen ongeloofwaardig, en dan steekt hij ook nog eens sigaren op en denkt dat dat niet opvalt. Het heen en weer-gesnor in de ruimte boeit op geen enkele manier. Wel veel lange tekstwolkjes met uitleg, waar we ook al niet blij van worden. En dat Barabas onze vrienden domweg met een meteoriet op die planeet wil laten neerstorten, de man zou toch moeten beseffen dat dat gelijk staat aan zelfmoord. Eigenlijk een aanfluiting dat die ongetwijfeld sympathieke Dirk Frimout juist in dit flutverhaal moest figureren.
Kortom, al in Verhaegens derde album was het al volkomen duidelijk dat hij de plank keer op keer aan het misslaan was. Als ik Paul Geerts in zijn interview op 'De perfecte podcast' mag geloven, begon de verkoop van de S&W's te kelderen domweg omdat het publiek geen fluit meer van Verhaegens verhalen begreep. Dit album laat perfect zien waarom.
Datumzondag 03 januari 2021 12:48

RecensieNa de “Slimme slapjanus” is dit het album dat mij oprecht heeft doen twijfelen om mijn zorgvuldig opgebouwde verzameling te stoppen. Ik heb het destijds nieuw gekocht en ik kon het niet uitlezen, nu weer niet. Voor het eerst, of eigenlijk sinds nr 238, krijgen we de post-Geerts stijl te zien: druk, lolligheid om het leuk zijn, weg met de subtiliteit, gedurfde thematiek, bijfiguren die te belangrijk worden en een vage, dikke tekenstijl waarbij oog voor detail verdwijnt. Je merk ook dat Verhagen de bewegingen van de personen hier nog niet beheerst ( Lambik eind strook 8). Het huidige duo heeft deze kinderlijke stijl uitgewerkt en gebruikt als excuus om zich op kinderen te richten wat zich resulteerde in de tanende populariteit van S&W. Lollige gezichtjes met hazentanden en tongen buitenboord is een kenmerk van deze periode. De gezochte humor neemt ook te veel plaats in: de hilarische grap met de overdreven kleding en verf duurt drie bladzijden. De plaatjes zijn overdreven vol. De wezens op de planeet zien er ook zeer kinderachtig uit. Maar goed, het verhaal: leuk om van de gebaande paden te treden maar alle fratsen, grappen en grollen houden je af van het te volgen verhaal. Spanning is ver te zoeken. Her is dus lastig om iets zinnigs over het verhaal te melden. Een simpel verhaal als “De Snikkende Sirene” beklijft wel: rechttoe-rechtaan met humor maar zonder idiotie. De personages lijken zich een beetje door het gehos verloren te zijn, zeer vlak er is geen enkele held te bekennen: Lambik wordt de sukkel die hij heden ten dage is. Sidonia wordt een beetje naar voren geschoven maar ook dat gebeurt op een knullige manier. Hoe kan Ampers zich verkleden als Sidonia als zij een geheel ander postuur hebben? Daarbij lag het er zo dik bovenop dat Ampers Sidonia was. Te weinig hersenen gebruikt bij het maken van dit album. Nee, dit is het begin van de teloorgang.
Datumdonderdag 05 november 2020 15:32

RecensieIk had het verhaal een hoger cijfer gegeven, ware het niet dat het album vol zit met meligheid en absurditeit. Dit is ook te merken aan het taalgebruik. Ze zijn hier helemaal doorgeslagen. Jammer, want het verhaal op zich is niet slecht.
Datummaandag 05 december 2016 15:04

RecensieSuske & Wiske en science-fiction vind ik niet echt een geslaagde combinatie als je terugkijkt op de verschillende sf albums uit de reeks en dat geldt ook voor dit verhaal. Na wat mysterieuze verdubbelingen van voorwerpen introduceert Barabas Klomo bij onze vrienden. Deze alien verkenner is op zoek naar groentes voor zijn bedreigde thuisplaneet maar kan niet zelf meer terug naar huis.

Met de hulp van Barabas en de Belgische astronaut Dirk Frimout wordt een ruimte missie op touw gezet om hem thuis te brengen. Ze worden daarbij dwarsgezeten door een vermomde tv reporter, een directe persiflage op Jambers. Het verhaal kan me echter niet echt boeien, soms is er een overdaad aan informatie en de aliens en ruimteschepen zien er erg kitscherig uit.

Datumzaterdag 14 november 2015 11:21