Het Grote Gat

Het Grote Gat Wat vinden de lezers van dit verhaal?

Op deze pagina worden de meningen van de lezers over Het Grote Gat verzameld. U kunt zelf een bijdrage leveren aan de hier verzamelde commentaren via dit formulier.

Gemiddeld cijfer 6,53

RecensieEen album met een wel heel simpele titel: iets als “Kadulle Cupido” klinkt toch wat doordachter. Maar goed, de vlag dekt de lading wel. Het is een gedegen verhaal dat ons meeneemt naar Zuid-Afrika om een vervangende diamant te zoeken omdat “The Bleu Hope” van kleur verschoot en verdwenen is. Ik vraag mij wel af of je zomaar een broedersteen kunt ophalen om de originele steen te vervangen. Maar goed, hier wel en het levert best een aardig avontuur op. Weliswaar, zoals meer aangehaald, krijgen we weer de hele bibliotheek over het slijpen van diamanten over ons heen en wordt het verhaal voor de verandering eens afgesloten met een ruimteschip waarvan de bestuurders laten weten hoe slecht wij zijn. Het is toch een zegen dat Vandersteen en Geerts alle kennis om te komen tot een betere wereld in pacht hadden. Afgezien daarvan, de karakters zijn goed op dreef, de tekeningen erg goed de humor subtiel en soms oprecht grappig. Geen verkeerd album dit.
Datumzondag 14 februari 2021 14:20

RecensieLeuk album, maar wel met een zeer voorspelbaar einde. Het einde is vergelijkbaar met bijvoorbeeld "De bonte bollen".
Datumwoensdag 23 november 2016 15:25

RecensieAardig album over de Blue Hope diamant die verkleurt en verdwijnt. Onze vrienden gaan in Zuid Afrika terug in de tijd om een tweede Blue Hope diamant op te graven uit de Grote Gat mijn. De tekeningen zijn goed verzorgd en het verhaal is goed te volgen.

Zoals anderen al vermeldden lijkt het soms wel een infostrip zoveel feitjes over diamanten worden gepresenteerd en dit schiet volledig door vanaf strook 145 waar het 1,5 bladzijde lang alleen maar dit soort feitjes regent zonder dat het wat toevoegt aan het verhaal. Aan het eind van dit album hebben we weer de typische S&W buitenaardsen die ons aardbewoners een lesje moeten leren, dat hebben we al vaker gezien.

Datumvrijdag 20 november 2015 15:47

RecensieDit album is absoluut niet jubileumwaardig. Het is flauw, met weinig spanning en weinig actie. Geef mij maar "Het gouden paard" (nr. 100), "Het Spaanse spook" (nr.150) of (nr. 200) "Amoris van Amoras". Het is jammer dat de sfeer zover te zoeken is tegenwoordig.
Datumwoensdag 25 januari 2012 13:10

Naamrichard
RecensieEen leuk verhaal. Hier en daar wordt er inderdaad zoals in eerdere besprekingen wat veel met trivia over diamanten gesmeten. Het tekenwerk is mooi verzorgd, vooral de mooie platen uit de scenes bij de mijn. Alles bij mekaar een mooi verhaal met een duidelijke moraal.
Datumvrijdag 12 november 2010 19:27

RecensieWist je dat diamant 70 tot 150 miljoen jaar geleden is gevormd, onder een zeer hoge druk van 70000 kilo? Dat het gezaagd wordt met een snelheid van 15000 toeren? Dat een briljant 57 facetjes telt? Dat de Blue hope-diamant 45,52 karaat is? Nee? Dan heb je vast Suske en Wiske-album "Het grote gat" niet gelezen. Want daarin worden deze feitjes en nog een onafzienbare stoet andere wetenswaardigheden onvermoeibaar opgelepeld. Zo werd de Blue Hope in 1958 aan het Smithsonian in Washington geschonken, ja echt waar.
Het moge duidelijk zijn: voor liefhebbers van weetjes over diamant is Het grote gat een must. En voor de liefhebbers van een leuk, spannend stripverhaal? Mwah. Heel erg mwah.
Het verhaal: professor Barabas moet de verkleuring in een beroemde diamant in Washington verklaren, maar hij laat de kostbare edelsteen per ongeluk verdwijnen. In plaats van dat hij in de boeien wordt geslagen, mag Barabas weer keurig terug naar Vlaanderen vertrekken en Sus en Wis inschakelen om een vervangende diamant te vinden in negentiende-eeuws Zuid-Afrika. En waar in Zuid-Afrika dan wel? In het Grote Gat. Het wat? Het Grote Gat. Wat is dat voor iets, dat Grote Gat? Euh... geen idee. Want hier zwijgt de feitjesregen van schrijver Paul Geerts ineens. Nergens wordt toegelicht of uitgelegd wat dat Grote Gat uit de titel nu eigenlijk is. Er is niet eens een plaatje getekend waarop je kunt zien wat de omvang is, of waar het Gat ligt. Terwijl we een paar strookjes later alweer gepest worden met nutteloze mededelingen als dat een diamant wordt geslepen op een slijpersmolen en dat het centrale bovenvlak van een briljant 32 facetten heeft.
En hoe zat het nou met die verkleurde Blue Hope? Het blijkt een gebbetje van een buitenaardse mogendheid, om de aandacht van de wereld op onrecht te vestigen (vergelijk: De pompenplanters). Lofwaardig, waar het wordt wel erg humorloos verteld, en dan nog is niet duidelijk waarom de buitenaardsen onze helden eerst naar Zuid-Afrika hebben gestuurd. En wie is die Verena die een overbodige cameo maakt?
Wat moeten we kortom met dit album? Het bevat een van de ergste weetjesbombardementen die Paul Geerts ooit over ons lezers heeft uitgestort, en verder is het vooral oersaai. De enige leuke grap is de olifant die door Jerom via de slurf wordt opgeblazen. Het is allemaal ver ondermaats voor een jubileumalbum, en nou weet ik verdulleme nog steeds niet wat dat Grote Gat is...
Datumdonderdag 19 november 2009 14:13